Får for lav OG

Hei!

Jeg har nå brygget 5 brygg, 2 brown ale, 1 Belgisk wit, 1 Amber og 1 IPA, og -smaken- blir god! MEN, jeg får altfor liten OG når jeg er ferdig med å meske. Utsyret jeg bruker er "Villa bryggeri - "alt i ett""  (http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat). Min egen teori på hvorfor dette skjer er pga jeg ikke får god nok sirkulasjon i vannet når meskinga holder på, men dette er som sagt kun en teori laget av en nybegynner. Er det noen som har andre forslag om hva som kan være grunnen? Når jeg smaker på malten etter mesking, så smaker det ikke nevneverdig søtt.

Sist brygg, som var en Belgisk wit, hadde jeg i malt tilsvarende til 25 liter, men lagde kun 20 liter (altså burde jeg fått høy OG), men også denne gangen var OG på 1.043, når den skulle være på 1.052+. Det blir vel feil å ha i mere malt, for da vil vel smaken bli for sterk?

På forhånd takk!
 
Har lest litt på andre tråder, og det beste jeg kan komme med er at jeg tar vann fra kjelen, og heller det over i malten igjen, slik at jeg får en slags sirkulering. Håper noen skriker høyt om dette er helt på jordet ;)
 
No bad du ikkje om kommentar om du var på sporet, men eg vil likevel gi tommelen opp for sirkulering  :ilike:
Kanskje også vurdere kverningsgrad på malten, å røre endå meir i mesken ved innblanding av malt og auke temperatur på skyllevatnet sjølv om fleire hevdar sistnemnte poeng faktisk ikkje er eit poeng i det heile...
 
:ilike:
Jeg har hørt at om man kverner for fint, så vil man få for mye av bitterhetsstoffer eller lignende. Jeg vet ikke om dette stemmer, men har derfor vært litt forsiktig med å ta helt av med mølla.
 
Har først nyleg gått over til allgrain. Får låne kvern som har fast innstilling, så mi erfaring er avgrensa. Veit dog at det blir anbefalt finare kverning ved BIAB, nett for å auke utbytet, så eg tenker at dette kan vere eit poeng.
 
Hvor lenge mesker du? Ingen problemer å øke til  90 min. Hvor tykk mesk, tynnere mesk kan hjelpe, sirkulasjon er en fordel på et sånt opsett.
Også finere kverning av malt kan hjelpe. Lykke til
 
Du må forklare litt, hvordan beregnes utbytte ditt?
Hvilken profil f.eks i beersmith, og hvilken faktorer bruker du der?
Ved å øke maltmengden øker du OG, men senker effektiviteten, så å brygge 20 liter på malt til 25 vil også senke den automatisk.
Det er mange måter å øke effektiviteten på, men sjekk først at du jobber utifra nogenlunde riktige parametre... ;)
 
BIAB = ?
Jeg mesker typisk i 60-80 minutter, avhengig av oppskrift. Kan jeg kjøre 90 minutter mesk uavhengig av type malt? Og hva så med temperaturen?
Hva menes med tykk / tynn mesk?
I mange av bryggene har jeg brukt oppskrifter hentet fra f.eks. bryggselv.no og her på forumet. Mener utbyttet har ligget på omtrent 75% i hht oppskriften. Det har jeg da ikke greid å oppnå. Er det dumt å senke effektiviteten? Annet enn man bruker mye ingredienser, og det derfor blir noe dyrere.
Har ikke brukt Beersmith, så vet ikke helt hva slags parametre det er snakk om. Brukte BeerTools til å lage en oppskrift. Da satte jeg kokevolum til 25 liter, og ferdig volum til 20 liter. Stort sett den eneste parameteren jeg måtte skrive inn, sett bort ifra hvilke type malt / humle / gjær jeg ville bruke.

Dette var egentlig flere spørsmål enn svar på spørsmålene deres..    :bank2:
 
olebjomo skrev:
BIAB = ?
Jeg mesker typisk i 60-80 minutter, avhengig av oppskrift. Kan jeg kjøre 90 minutter mesk uavhengig av type malt? Og hva så med temperaturen?
Hva menes med tykk / tynn mesk?
I mange av bryggene har jeg brukt oppskrifter hentet fra f.eks. bryggselv.no og her på forumet. Mener utbyttet har ligget på omtrent 75% i hht oppskriften. Det har jeg da ikke greid å oppnå. Er det dumt å senke effektiviteten? Annet enn man bruker mye ingredienser, og det derfor blir noe dyrere.
Har ikke brukt Beersmith, så vet ikke helt hva slags parametre det er snakk om. Brukte BeerTools til å lage en oppskrift. Da satte jeg kokevolum til 25 liter, og ferdig volum til 20 liter. Stort sett den eneste parameteren jeg måtte skrive inn, sett bort ifra hvilke type malt / humle / gjær jeg ville bruke.

Dette var egentlig flere spørsmål enn svar på spørsmålene deres..     :bank2:

Fra en nybegynner til en annen :)
BIAB= Brew In A Bag.
Tynn/tykk mesk vil si vannmengden i forhold til maltmenden i meskekaret. Altså mer vann vil gi tynnere mesk.
 
Bryggemetoden jeg bruker kalles BIAB altså?
Ok, jeg har jo altså da en altfor tynn mesk. Kan jo gjøre den tykk ved å koke vekk mye vann, men dette bør jo strengt tatt ikke være nødvendig.
 
olebjomo skrev:
Bryggemetoden jeg bruker kalles BIAB altså?
Ok, jeg har jo altså da en altfor tynn mesk. Kan jo gjøre den tykk ved å koke vekk mye vann, men dette bør jo strengt tatt ikke være nødvendig.

Ja, du brygger på sett og vis BIAB slik som t.d. også vi som brygger med BeerBrew30 gjer, men uten meskepose i stoff som eg oppfatter som den "eigentlege BIAB". Kjært barn har mange namn.

Det skal ikkje vere nokon grunn til at du skal gjere mesken tjukkare enn du bruker no. Ved BIAB skal du ha tynn mesk. Sjå heller på dei andre momentant som er nemnt.

Happy brewing  :brygging:
 
olebjomo skrev:
Bryggemetoden jeg bruker kalles BIAB altså?
Ok, jeg har jo altså da en altfor tynn mesk. Kan jo gjøre den tykk ved å koke vekk mye vann, men dette bør jo strengt tatt ikke være nødvendig.

Her er det snakk om vatn/maltforhold under mesking, ikkje "tjukkelse" eller Sg på vørteren. Mesketjukkelsen kan du ikkje gjere noko med ved koking. Kokar du mesken er det meste øydelagt.
 
Tilbake
Topp