Får ikke FG lenger ned en 1025

Har satt øl til av typen lager pils og hadde SG på 1045, nå har det stått i over 2 uker og FG ligg på 1025 og har ligget på dette i ei uke.
Sulle komme ned til ca 1007, men det skjer ikke.
Er det noen tips på hva eg må gjøre for å få ned FG (som til dømes tilsette gjær)

Har satt øl til av typen lager pils og hadde SG på 1045, nå har det stått i over 2 uker og FG ligg på 1025 og har ligget på dette i ei uke.
Sulle komme ned til ca 1007, men det skjer ikke.
Er det noen tips på hva eg må gjøre for å få ned FG (som til dømes tilsette gjær)

Hei Torbjørn,
Hva måler du FG med?

Hadde forsøkt med mer/ny type gjær. Forutsetter at gravity er det du skriver, at mesking gikk sånn noenlunde normalt, det er allt for søtt etter din smak og slike selvfølgeligheter. Og med null peiling på slike sett hadde jeg rehydrert w-34/70 eller f eks us-05 hvis temperaturen er litt høy for lagergjæren. Ikke rist inn o2 hvis ny gjær.
Men spør videre, kanskje noen har erfaring med dette settet. Og sjekk hydrometeret i rent vann.

Tok dette sette for å prøve brygge litt, slapp og meske da det var ferdig kokt sirup med allt tilbehør inkludert.
Har kjøpt inn råvarer for å lage Belgisk Blond fra bunnen av for neste brygg.
Har gjær av type saflager w 34/70 og Nottingham alle yeast som eg kan tilsette

FG målt ved 20 grader, og har kalibrert/sjekket både Hydrometer og Refraktometer med vann på 20 grader.
I følge oppskrift skulle gjæringsprosess temp ligge på 18- 22 grader så har holdt temperaturen i rommet til ca 20 grader.
Står og i instruksjonen att gjæring vil stoppe heilt opp under 15 grader så har plast på att temperaturen har ligget konstant på 20 grader

Da er det ikke hva jeg kaller en normal lager du holder på med. Hadde ikke brukt w34/70 på den.
Hva jeg tenker er at Nottingham vil kunne gå men Us-05 gir kanskje en litt renere smak.
Bruker du Belle saison går den nesten garantert langt nok ned men smaker også Belle etterpå.
Et utradisjonellt alternativ kan være wb-06, erfarer at den gjærer lengre ned enn 05 og Nottingham men preger nok ølet mer enn disse to. Jeg liker den, ikke sikkert du gjør det.

Til opplysning er det fremdeles trykk i gjærkammeret, og i gjærlåsen er alt vannet presset opp i halvdelen for utlufting men det bobler ikke uten eg presser litt på lokket.

Til opplysning er det fremdeles trykk i gjærkammeret, og i gjærlåsen er alt vannet presset opp i halvdelen for utlufting men det bobler ikke uten eg presser litt på lokket.

Kan det være du har en lekkasje i lokket og CO2en siver ut der istedet via vannlåsen? Dette vil si at gjæring pågår ennå.

Men tror problemet med høy FG skyldes kvalitet på gjær(gammel) eller gjæringsforhold (Oksygennivå, tilgang på rett næring). Var det lang lag, dvs tidsintervall, fra du satt ølet til gjæring til du så noen aktivitet i gjærlåsen?

Men ta en titt på john palmers "How to Brew" side om vanlige problemer. http://howtobrew.com/book/section-4/is-my-beer-ruined/common-problems
Litt ned på denne siden står ditt problem beskrevet.

Lykke til.

Gjæret som bare det dei fyrste dagene, men sluttet og boble etter ca 3 dager, tok ikke lang tid før det begynnte å gjære, satte på kvelden og bobblet nesten så vannet blei tømt ut av gjærlåsen neste dag.

Med gravity på 1.025 den siste uken og 20C konstant i rommet tror jeg ikke det forandrer seg så mye uten at du gjør ett eller annet. Tror jeg hadde forsøkt med ny gjær. Men vet ikke noe om gjæren du har brukt, kanskje vil den starte opp igjen hvis du hever temperaturen noen grader. Ny gjær har jeg mer tro på.

Gjæret som bare det dei fyrste dagene, men sluttet og boble etter ca 3 dager, tok ikke lang tid før det begynnte å gjære, satte på kvelden og bobblet nesten så vannet blei tømt ut av gjærlåsen neste dag.

Hei !

Hvordan har denne gått? Fikk du den lavere?

Jeg har et lignende problem. Har nettopp satt mine første 2 basert på sirup uten koking. Den første stoppet på 1.015 , som jeg forventet ned mot 1.005.
Kjøpte startsett på Europris, og i den fulgte det med en Geordie Lager. Dette var en lys øltype basert på 1.5kg ekstrakt. Jeg brukte 1 kg Beer Enhancher (50/50 DME og druesukker) ihht oppskrift (kunne også brukt sukker). Denne skulle gi 40 pints på ca. 4% . Færsk som jeg var tenkte jeg ikke noe over at OG var bare 1.032. Etter 5+ dager var det stille. På dag 7 målte jeg G til 1.009. Stod i oppskrift at den skulle gå til 1.005. Smakte på den og den smakte INGENTING. Den var ganske klar og med veldig lite farge. Sjekket kalkulator og så at jeg hadde fårr øl på ca 3%. Jeg tilsatte derfor 1 ekstra kg DME lys type (8 EBC) , kjøpt på Brygg Selv.
Den startet fint igjen og ploppet et par dager. Puttet så oppi 100g Saaz pellets for å få mere smak/aroma. Så etter ca 2 dager ble den målt til på 1.015 (som før humling). Den smakte da sødt og gjærete. Etter klarning og kjølning, med isinglass 3-4 dager var det samme smaken, bare noe mindre aroma av humle. Hva kan ha gått galt. Virket som om det gjæret fint. Kan gjæren ha blitt "brukt opp". Jeg tenker også muligheten for at siste DME hadde for mye ugjærbart sukker? (Av merke Brewferm)
Til info er det ale gjær for ca 20 grader og ikke lager gjær som fulgte med.
Mye hvitt bunnfall i flaskene nå. Er det håp om å få bort gjær og søtsmak??

Sist redigert:
Det skal vel litt til å komme ned under 1.010 med ekstrakt (mine ekstrakt-batcher stoppet mellom 1.010 og 1.015), men det er klart at det forandrer saken hvis du tilsetter en masse sukker...

Det skal vel litt til å komme ned under 1.010 med ekstrakt (mine ekstrakt-batcher stoppet mellom 1.010 og 1.015), men det er klart at det forandrer saken hvis du tilsetter en masse sukker...

Har skjønt at den trolig går lengre med vanlig sukker. Men; satt en Craft Series NZ pale ale (2.2kg ekstrakt + 1kg DME) noen dager etterpå. Den er nettopp målt til 1.005 og plopper fortsatt. Smakte ganske bittert.

Sist redigert:
Tilbake
Topp