Får ikke noe utbytte av smak/aroma humle??

Hei:)

Jeg har i løpet av de siste bryggene måtte bruke mer og mer humle da det virker som om humlen ikke virker? Den lukter alltid godt og friskt av den. Jeg koker 18 liter på et 22 liters brygg, og kompenserer for bitter humlen selvfølgelig.

Mitt siste brygg er en APA med OG på 1.054, basert på lys DME hvor jeg bla. har brukt 90 gram Challenger i 10 min, og 113g sitrongress i kjøling. (som er dobbelt så mye sitrongress som Nøgne Ø bruker). Humle-profilen er svak og sitrongresset er ikke merkbart.

Så, har dette noe med at jeg ikke koker hele brygget, men vanner ut 4-5 liter?? Jeg tar ut humlen med en nettingsil, eller lar den være med i kjølingen.

Gjør jeg noe feil eller? :help:
 
Kan det være avdampningen når du koker som gjør at humlen blir borte?
Bruker du humleposer? Er de i såfall tettpakket?
 
Spørsmålet er vel hva/hvor mye du har brukt som bitterhumle, altså den humlen som koker i 60 min?
Selv om 90g er en del på 22 liter vil det ikke tilføre så masse bitterhet på kun 10 minutter. Humlen må kokes over lengre tid for å skille ut bitterhet.
 
Vet ikke om du snakker om bitterheten eller aroma. Har selv erfart dårlig utbytte av aroma med humlekongler ved kokeslutt, med pellets går det mye bedre siden man har bedre og større kontaktflate.

Hvis du, som ManguS peker på som mulighet, ikke har kokt humlen hele veien men kun har brukt det som aromahumle i de siste 10 minutter, da er det ikke forunderlig at du ikke merker noe. ;)
 
Det er aroma det er snakk om, bare se emne!! Det er humlen etter jeg har kokt bitterhumle i 60 min. Feks. Smakshumle 15min og aroma i 5 og 1min.
Smak og aroma-stegene har liksom ingen effekt, selv om mengden tilsier at det skal bli IPA, Smaksmessig!

Det er ikke alfasyre-utbytte jeg er ikke er fornøyd med, men smak/aroma! Skjønner?
 
Hvor gammel er humlen din?
Jeg tørrhumlet en pale ale med Challenger for ca akkurat ett år siden. Det var faktisk den jeg stilte med i PF i fjor. Jeg synes den ble vidunderlig. Jeg hadde ganske mye humle liggende i fryseren, så jeg laget samme ølet nå nylig, med siste rest av den samme Challengeren. Den smakte ingenting.
EDIT: Ok, godt øl ble det jo, men svært lite humlesmak,-aroma.
 
Det høres fornuftig ut, den er blitt gammel ja. Min Challenger har vel ligget i frysen siden oktober i fjord, så det kan nok ha forringet kvaliteten noe.
Jeg får vel tørrhumle litt skikkelig med fersk humle:)
 
ThomasRS skrev:
Det er ikke alfasyre-utbytte jeg er ikke er fornøyd med, men smak/aroma! Skjønner?

Jada, skjønner det nå. Er det pellets du bruker? Du kan også prøve å tilsette pellets i kortere tid før kokeslutt, slik at mindre aroma forsvinner under den siste kokingen. Men som jeg skrev, jeg har dårlig erfaring med å tilsette hele humleblomster helt på slutten, da det pga manglende opphvirvling av koking blir dårlig aromautbytte. Dette problemet kan man altså unngå med pellets da de faller fra hverandre med en gang.
 
ThomasRS skrev:
Det er aroma det er snakk om, bare se emne!! Det er ikke alfasyre-utbytte jeg er ikke er fornøyd med, men smak/aroma! Skjønner?

Jaja, beklager så masse at jeg misforsto. Lykke til med problemet ditt
 
Jeg ser det virker som om jeg var irritert i det sitatet, det var ikke tilfellet, beklager dårlig formulering :roedme:

Jeg bruker nesten bare blomst, men når jeg bruker pellets, så har jeg dem alltid i pose. Hva gjør man med humlepellets når man ikke bruker pose? bunnfelles den bare med gjæren?
 
ThomasRS skrev:
Jeg ser det virker som om jeg var irritert i det sitatet, det var ikke tilfellet, beklager dårlig formulering :roedme:

Det kunne se slik ut, men det skjer vel oss alle.

ThomasRS skrev:
Jeg bruker nesten bare blomst, men når jeg bruker pellets, så har jeg dem alltid i pose. Hva gjør man med humlepellets når man ikke bruker pose? bunnfelles den bare med gjæren?

Blomst har lengere trekketid. Det har vert oppe her på forumet at det da bør skje ved 80 grader for å ikke få dampet bort all aroma, dette skal jeg prøve netse gang så jeg vet ikke så mye om det.

Pellets rett i kjelen vil ved wirlpool ligge igjen for det meste i kjelen, noe kommer i gjeringskaret men det gjør ikke så mye.

Noen bruker kortere koketid med mere humle som kompesasjon for å få nok IBU, da damper dt heller ikke bort så mye aroma.
 
Jeg har fremdeles bare en 20L kjele, og den setter jeg i badekaret med lokk på. Det kjøler faktisk fra koketemp til gjæringstemp på under en time.
Hvordan det? kan det ha noe å si tror du?
 
Ja, det gjelder å få kjølt ned vørteren før de flyktige aromastoffene fra humlen fordamper. Dette var en av de få konlusjonene fra "sammenlikningsprosjektet" som ble utført på ale for en tid tid tilbake i regi av Norbrygg eller Norøl eller hva det nå var. Den første fasen av nedkjølingsprosessen er visst kritisk for å binde aromastoffene fra humla til vørteren.

I denne vinterlige tid kan du jo spe på med is eller snø i badekaret, evt sette hele kjelen ut i et kar (jeg bruker en murerbalje fra Byggmakker) med vann pluss snø/is. Jeg bruker kun humleblomst og synes likevel jeg får en veldig flott humlearoma på mine brygg.

Du kan også prøve tørrhumling, det gir deilig humlearoma uten at bitterheten øker noe særlig.
 
Vil tro problemet kan ligge her ja.
Jeg ville nokk prøvd å tilsette humlen når du setter kjelen til kjøling og kanskje sped på med litt tørhumling.
 
Morten Kielland skrev:
Ja, det gjelder å få kjølt ned vørteren før de flyktige aromastoffene fra humlen fordamper. Dette var en av de få konlusjonene fra "sammenlikningsprosjektet" som ble utført på ale for en tid tid tilbake i regi av Norbrygg eller Norøl eller hva det nå var. Den første fasen av nedkjølingsprosessen er visst kritisk for å binde aromastoffene fra humla til vørteren.

Det var nok Norbrygg  :shiny:

Se også her på nettsiden, spesielt konklusjonen.
 
Ja aroman' vil jo ikke være der i det heletatt, så det er nok lurt. Nei, jeg tørrhumler nå med 50g humle og like mye sitrongress, og det lukter og smaker allerede herlig fruktig sitrusblomstereng av APA'n her:)

Takk for alle gode tips;)
 
Tilbake
Topp