Begynte å brygge for 4 år siden, da fikk jeg til en perfekt IPA på første forsøk med det settet som fulgte med startpakken. Etter dette har jeg ikke lyktes med IPA brygging. Samme hver gang, den blir ekstrem bitter. Går ikke ann å drikke. Og jeg fatter ikke hvorfor. Jeg prøvde å spørre kunstig intelligens og vi har kommet frem til følgende liste, kom gjerne med innspill å synspunkter:
Mulige årsaker til ekstrem bitterhet – vurdert etter sannsynlighet:
• Høy pH i vannet (~8)
→ Svært sannsynlig. Gir hard bitterhet, rå smaksprofil og uttrekk av uønskede stoffer under mesking.
• For mye humle i forhold til vørtermengde
→ Middels sannsynlig. Ved deling av settet kan overdosering gi overbitterhet.
• Lang tørrhumling (10 dager)
→ Lite til moderat sannsynlig. Kan gi grønn/vegetal smak, men forklarer ikke all bitterhet alene.
• Flasking før gjæring var helt ferdig
→ Lite sannsynlig. Du venter vanligvis over 2 uker – men mulig ved enkelte batcher.
• Infeksjon (bakterier/villgjær)
→ Lav til middels sannsynlig. Kan forklare overkarbonering og skumtopp, men gir vanligvis ikke ekstrem bitterhet.
• For mye sukker i flaskene
→ Middels sannsynlig. Gir overkarbonering og brusaktig skum, men påvirker ikke bitterheten direkte.
• Mye humle + høy pH kombinert
→ Svært sannsynlig. En typisk IPA-felle – forsterker skarp, ubehagelig bitterhet.
• Oksygen under tørrhumling/flasking
→ Lite sannsynlig. Gir pappsmak, ikke bitterhet – trolig ikke relevant her.
• Klor/kloramin i vann
→ Ikke sannsynlig. Kommunen oppgir UV-desinfisering uten klortilsetning.
• At du ikke liker IPA
→ Lite sannsynlig. Du beskriver smaken som defekt, ikke bare “ikke god”.
• For ferskt øl
→ Lite sannsynlig. To uker på flaske er vanligvis nok til at bitterheten roer seg.
Mulige årsaker til ekstrem bitterhet – vurdert etter sannsynlighet:
• Høy pH i vannet (~8)
→ Svært sannsynlig. Gir hard bitterhet, rå smaksprofil og uttrekk av uønskede stoffer under mesking.
• For mye humle i forhold til vørtermengde
→ Middels sannsynlig. Ved deling av settet kan overdosering gi overbitterhet.
• Lang tørrhumling (10 dager)
→ Lite til moderat sannsynlig. Kan gi grønn/vegetal smak, men forklarer ikke all bitterhet alene.
• Flasking før gjæring var helt ferdig
→ Lite sannsynlig. Du venter vanligvis over 2 uker – men mulig ved enkelte batcher.
• Infeksjon (bakterier/villgjær)
→ Lav til middels sannsynlig. Kan forklare overkarbonering og skumtopp, men gir vanligvis ikke ekstrem bitterhet.
• For mye sukker i flaskene
→ Middels sannsynlig. Gir overkarbonering og brusaktig skum, men påvirker ikke bitterheten direkte.
• Mye humle + høy pH kombinert
→ Svært sannsynlig. En typisk IPA-felle – forsterker skarp, ubehagelig bitterhet.
• Oksygen under tørrhumling/flasking
→ Lite sannsynlig. Gir pappsmak, ikke bitterhet – trolig ikke relevant her.
• Klor/kloramin i vann
→ Ikke sannsynlig. Kommunen oppgir UV-desinfisering uten klortilsetning.
• At du ikke liker IPA
→ Lite sannsynlig. Du beskriver smaken som defekt, ikke bare “ikke god”.
• For ferskt øl
→ Lite sannsynlig. To uker på flaske er vanligvis nok til at bitterheten roer seg.
Sist redigert: