Får ikke til IPA brygging - fatter ikke hva som er galt

Begynte å brygge for 4 år siden, da fikk jeg til en perfekt IPA på første forsøk med det settet som fulgte med startpakken. Etter dette har jeg ikke lyktes med IPA brygging. Samme hver gang, den blir ekstrem bitter. Går ikke ann å drikke. Og jeg fatter ikke hvorfor. Jeg prøvde å spørre kunstig intelligens og vi har kommet frem til følgende liste, kom gjerne med innspill å synspunkter:

Mulige årsaker til ekstrem bitterhet – vurdert etter sannsynlighet:

Høy pH i vannet (~8)

→ Svært sannsynlig. Gir hard bitterhet, rå smaksprofil og uttrekk av uønskede stoffer under mesking.

For mye humle i forhold til vørtermengde

→ Middels sannsynlig. Ved deling av settet kan overdosering gi overbitterhet.

Lang tørrhumling (10 dager)

→ Lite til moderat sannsynlig. Kan gi grønn/vegetal smak, men forklarer ikke all bitterhet alene.

Flasking før gjæring var helt ferdig

→ Lite sannsynlig. Du venter vanligvis over 2 uker – men mulig ved enkelte batcher.

Infeksjon (bakterier/villgjær)

→ Lav til middels sannsynlig. Kan forklare overkarbonering og skumtopp, men gir vanligvis ikke ekstrem bitterhet.

For mye sukker i flaskene

→ Middels sannsynlig. Gir overkarbonering og brusaktig skum, men påvirker ikke bitterheten direkte.

Mye humle + høy pH kombinert

→ Svært sannsynlig. En typisk IPA-felle – forsterker skarp, ubehagelig bitterhet.

Oksygen under tørrhumling/flasking

→ Lite sannsynlig. Gir pappsmak, ikke bitterhet – trolig ikke relevant her.

Klor/kloramin i vann

→ Ikke sannsynlig. Kommunen oppgir UV-desinfisering uten klortilsetning.

At du ikke liker IPA

→ Lite sannsynlig. Du beskriver smaken som defekt, ikke bare “ikke god”.

For ferskt øl

→ Lite sannsynlig. To uker på flaske er vanligvis nok til at bitterheten roer seg.

Sist redigert:
Oppskrift ? Har du prøve oppskriften til settet du var fornøyd med, det skal heller ikke være mer komplisert med egen oppskrift.

jeg har en gang fått for høy IBU, da ble smak og bitterhumle forbyttet, det ølet kunne kanskje beskrives ekstremt bittert, men også det modererte seg med tiden så ikke fortvil :)

Hvis det var samme vann brukt på første brygg som var vellykket, så er det vel ikke sikkert at det er høy pH som er årsaken?
Nettopp, selv om det kokte ned til PH som størst sannsynlighet stusser jeg på at det skal være avgjørende siden jeg har brukt samme spring vann i alle batchene..

Da er det eneste jeg står igjen med at det kan være for høy humle mengde.. at de settene jeg har feilet på (som eksempelvis det siste settet) har vært beregnet på 29liter, mens det nybegynner settet jeg fikk til i starten (antageligvis) var beregnet på 25liter. Og jeg har delt humle posene på 3 alle gangene (da jeg kun har en 10 liters kaserolle), og bruker å ende opp en plass mellom 8-9 liter når jeg brygger.. Hva tror dere, kan alt løses med noe så enkelt som å redusere all humle mengde neste gang med 10-15%?

Sikker på at du ikke tar potensielle tanniner fra humle for å være bitterhet? De smaker bittert, litt som å tygge på en druestei, og du får litt "pels" på tennene. Det er solids som kan felles ut.

Du kan prøve å felle ut mest mulig humle både før du tapper til gjæring, og igjen tapper til flaske/fat. Whirpool og la det sette seg i kjele, tapp klar vørter. Og så cold crash og la det sette seg i gjæringskar, før du tapper til flaske/fat.

Ellers er vel neste sted å lete, i pH'en. pH'en forandrer seg med malt-type, styrke på ølet, og også det at vannverket kanskje har byttet vannkilde, f.eks. Men tanninner er det første jeg selv ville begynte å lete i, i alle fall.

Du har fortsatt ikke delt oppskrift eller humleskjema. Det du nevner om koking av små batcher i 10L kjele får meg til å gjette på at kjølingen er for dårlig, slik at aromahumlen får for mye varmebehandling og ender opp som bitring i stedet for å gi smak.

Du kan prøve å utsette tilsetning av aromahumle med 5-10 min og sørge for at kjølingen blir mest mulig effektiv. F.eks. røre både i gryta og vannet om du bruker vannbad.

Sist redigert:
Kjenner du noen andre som brygger øl og kan være med deg en bryggedag kanskje? Eller om du blir med dem? Tenker at det sikkert er noe grunnleggende som misforstås. Selv et ur-bittert øl er på sett og vis drikkende. En IPA skal jo helst være fra middels til ganske bitter.

Uten at du forteller hvilket sett du har kjøpt, blir det som å gi råd til den blinde.

Når det er sagt, er det lite som tyder på at det er noe galt med selve settet. Dersom det bare er IPA som blir ‘udrikkelig’, er det trolig heller ikke vann/Ph.

Mulig at å dele et sett i tre, gir utslag.
Malten kan bære ‘lagdelt’ i posen slik at maltsammensetningen gir et ubalansert og dårlig øl. Et eksempel er syremalt. Får du mye av den, blir det syrlig som påvirker opplevelsen av bitterheten.

Som sagt. Fortell om oppskrift og prosess

Tilbake
Topp