Torbjørn Karlsen
Norbrygg-medlem
Hei, jeg driver og komponerer min første "brown porter", og er nødt til å finne en god maltsammensetning. Hverken flertallet av de som kommer til å drikke den eller jeg, er glad i brentsmak eller sterk/bitter kaffesmak i det hele tatt, så jeg prøver å se på hvordan jeg kan lage den nokså mørk, ikke svart, med dominerende maltsmak, men altså uten den brente smaken som jeg tror man får hvis man ukritisk pøser på med svartmalt (1500 ebc) for å oppnå riktig farge. Kalkulatorer jeg finner på nettet forteller meg at:
5.9 kg. maris otter + 0.33 kg. svartmalt (1500 ebc)
Eller
4 kg. maris otter + 2.5 kg. brun malt (200 ebc)
...vil gi lik OG og ca. 50 ebc i 27 liter vørter. Men hvordan vil de to variantene smake forskjellig? Jeg skal nok ikke bruke noen av disse to, jeg kommer nok også til å ha i litt krystall eller karamellmalt også, muligens münchener, men jeg lurer på hvordan man kan unngå den sterke brentsmaken, og hvordan brun malt smaker og oppfører seg. Takk for svar!
5.9 kg. maris otter + 0.33 kg. svartmalt (1500 ebc)
Eller
4 kg. maris otter + 2.5 kg. brun malt (200 ebc)
...vil gi lik OG og ca. 50 ebc i 27 liter vørter. Men hvordan vil de to variantene smake forskjellig? Jeg skal nok ikke bruke noen av disse to, jeg kommer nok også til å ha i litt krystall eller karamellmalt også, muligens münchener, men jeg lurer på hvordan man kan unngå den sterke brentsmaken, og hvordan brun malt smaker og oppfører seg. Takk for svar!