Neipa og farge

Hei!

Brygget en neipa for to uker siden. Den har stått på billigste fermzilla, og antatt en nydelig, tykk gyldengul farge. Har tappet en og annen test, og den lukter nydelig og smaker såpass bra at man ikke trenger kullsyre. Litt hopburn. I går satte jeg den ned i kjelleren for en kjapp krasj før oksygenfri overføring til fat. Når jeg da skal overføre i dag, er den ikke så fin i fargen lenger. Den har mistet sin gyldengule tropiske jusfarge, og blitt mer...gjennomskinnelig og grå. Den kan neppe ha blitt oksidert, hvor skulle den fått oksygen fra? Hadde ballong med co2 på lufteslangen til fatet. Smaker og lukter fortsatt veldig bra, så håper den blir ok å drikke i det minste. Men til neste gang lurer jeg på om det kanskje er best å ikke krasje, samt kanskje justere litt på malt eller noe annet for å bevare fargen?

Oppskrifta er som følger:

75,6% maris otter
8,4% havremalt
8,4% carapils
5% hvetemalt
2,5% syremalt


66c i 60min, 72c i 10min, 100 gram hver av citra, galaxy og el dorado fordelt på whirlpool, dag 3 og dag 7, ca 30%/50%/20%, verdant gjær. Hvor har fargen tatt veien?
 
Fra gyldengul til grå? Det høres dessverre ut som oksidering. Hva slags ballong brukte du til CC? Det kan antagelig være lurt å skaffe trykksett til Fermzillaen – og heller fylle på litt overtrykk med CO2. Da skal det godt gjøres at det lurer seg inn O2.

Eller vent – dette er kanskje den Fermzillaen som ikke tåler trykk?
 
Fra gyldengul til grå? Det høres dessverre ut som oksidering. Hva slags ballong brukte du til CC? Det kan antagelig være lurt å skaffe trykksett til Fermzillaen – og heller fylle på litt overtrykk med CO2. Da skal det godt gjøres at det lurer seg inn O2.

Eller vent – dette er kanskje den Fermzillaen som ikke tåler trykk?
Ja det er nok en flat bottom det er snakk om, men uansett, de tåler nok trykk til at man setter på CO2 så det såvidt henter gass når væsken krymper, gjort det flere ganger.

Så ja gjør som @Holmentoppen sier kjøp carbonation caps, og lag en blow off med ball lock så du kan kald kræsje med CO2 tilkoblet :)
 
Så dere tror ikke proteiner og annen grums har falt ut, og derfor har den blitt lysere og mistet farge? Den var jo nydelig når den sto på 22 grader og koset seg i går formiddag. Jeg tenkte kanskje jeg burde øke mengden havre og hvete, kanskje det bevarer den berømte haze og farge lengre, jeg kuttet med vilje ned på havre da jeg egentlig ikke er sørlig glad o havre i øl, men jeg tenkte kanskje jeg hadde gått for langt, og at det var grunnen.

Brukte en vanlig ballong som jeg teipet på tuben jeg tidligere hadde ned i en flaske suresanblanding på dag 9 eller 10. Den hadde fylt seg litt med gasser fra gjæringen, og var sugd halvveis inn i slangen i dag etter krasjen.

Det er den fermzillaen ja, men det virker som den skal tåle litt trykk. Det blir det og mer hvete/havre neste gang!
 
Så dere tror ikke proteiner og annen grums har falt ut, og derfor har den blitt lysere og mistet farge? Den var jo nydelig når den sto på 22 grader og koset seg i går formiddag. Jeg tenkte kanskje jeg burde øke mengden havre og hvete, kanskje det bevarer den berømte haze og farge lengre, jeg kuttet med vilje ned på havre da jeg egentlig ikke er sørlig glad o havre i øl, men jeg tenkte kanskje jeg hadde gått for langt, og at det var grunnen.

Brukte en vanlig ballong som jeg teipet på tuben jeg tidligere hadde ned i en flaske suresanblanding på dag 9 eller 10. Den hadde fylt seg litt med gasser fra gjæringen, og var sugd halvveis inn i slangen i dag etter krasjen.

Det er den fermzillaen ja, men det virker som den skal tåle litt trykk. Det blir det og mer hvete/havre neste gang!
Oppskrifta er helt fin, det ligger ikke der.

Det er da ikke noen grunn til å coldcrashe denne? (OK, grums i fatet du vil unngå? Jeg fater ikke, så jeg har ikke noe forhold til det der:).)

Det virker veldig rart om den skulle oksidere kraftig over natta. Vent og se hvordan den blir; det er for tidlig å sørge :).
 
Så dere tror ikke proteiner og annen grums har falt ut, og derfor har den blitt lysere og mistet farge? Den var jo nydelig når den sto på 22 grader og koset seg i går formiddag. Jeg tenkte kanskje jeg burde øke mengden havre og hvete, kanskje det bevarer den berømte haze og farge lengre, jeg kuttet med vilje ned på havre da jeg egentlig ikke er sørlig glad o havre i øl, men jeg tenkte kanskje jeg hadde gått for langt, og at det var grunnen.

Brukte en vanlig ballong som jeg teipet på tuben jeg tidligere hadde ned i en flaske suresanblanding på dag 9 eller 10. Den hadde fylt seg litt med gasser fra gjæringen, og var sugd halvveis inn i slangen i dag etter krasjen.

Det er den fermzillaen ja, men det virker som den skal tåle litt trykk. Det blir det og mer hvete/havre neste gang!
Du har mer enn nok havre/hvete, du bruker også Galaxy som pleier å lage mer tåke enn mange andre humler.

Jeg mistenker gjæren, den lille erfaringen jeg har med Verdant er at den kan lage klare øl, det har aldri skjedd med f.eks. LA III eller wlp066 for meg i en neipa
 
Har du et bildet av ølet slik det er nå etter kaldkræsj? Første jeg tenkte var at endringen i farge kommer av mindre gjær og annet grums i suspensjon som følge av kaldkræsjen. Hvis du ikke har sugd inn O2 på vei ned til kjøleskaptemperatur da.
 
Oppskrifta er helt fin, det ligger ikke der.

Det er da ikke noen grunn til å coldcrashe denne? (OK, grums i fatet du vil unngå? Jeg fater ikke, så jeg har ikke noe forhold til det der:).)

Det virker veldig rart om den skulle oksidere kraftig over natta. Vent og se hvordan den blir; det er for tidlig å sørge :).
Ville bare ha vekk eventuelle humlerester og store partikler siden jeg hadde litt problemer med det på forrige brygg( som stadig kommer seg! )
 
Slik ser den ut nå. I går så den ut som tropisk fruktjuice. Det er kanskje ikke ille, men den ser liksom tynnere ut.

Neste gang blir det ballock inn på kar fra fatet med co2 som ølet går inn i, det må da kanskje funke?

Kan kanskje skylde på gjæren også ja? Den kjørte ihvertfall på mye mer enn både us05 og bry97 jeg har brukt tidligere. MYE mer...!
IMG_20220127_230052229.jpg
 
Slik ser den ut nå. I går så den ut som tropisk fruktjuice. Det er kanskje ikke ille, men den ser liksom tynnere ut.

Neste gang blir det ballock inn på kar fra fatet med co2 som ølet går inn i, det må da kanskje funke?

Kan kanskje skylde på gjæren også ja? Den kjørte ihvertfall på mye mer enn både us05 og bry97 jeg har brukt tidligere. MYE mer...!
Vis vedlegget 55443

Den ser jo fin ut! Forskjellen fra tidligere er nok bare at du har felt ut gjær, humle og annet grums under kaldkræsj.
 
Men hvordan var humlene? Øl kan oksidere om du bruke gammel eller feil oppbevarte humle. Selv om du gjør alt riktig mtp gassen oksygen.
 
Utfra hvordan du beskriver prosessen virker det merkelig om du ølet ditt er oksidert.

På bildet ser ølet fint ut.
Slik ser den ut nå. I går så den ut som tropisk fruktjuice. Det er kanskje ikke ille, men den ser liksom tynnere ut.

Kan kanskje skylde på gjæren også ja? Den kjørte ihvertfall på mye mer enn både us05 og bry97 jeg har brukt tidligere. MYE mer...!
Vis vedlegget 55443


Jeg lager et NEIPA liggende øl. Som har like mye humle som deg, med mangan humla Columbus. Jeg gjærer i plastbøtter, flasker, bruker ikke oksigenfrie korker eller CO2 på noe tidspunkt. Første batchen ble noe flasker oksidert. Men etter råd i denne tråden har jeg ikke hatt noe oksidering på siste batch.



Jeg kuttet med vilje ned på havre da jeg egentlig ikke er sørlig glad o havre i øl, men jeg tenkte kanskje jeg hadde gått for langt, og at det var grunnen.
Om du ikke liker havre kan du kun kjøre flaket hvete, det fungerer fint
Har lagt meg på denne gristen
80% Pilsner malt
12% Flaket hvete
5% CaraPils
3% Crystal 50

Resizer_16306954217620.jpg
Resizer_16307775158920.jpg
 
Så dere tror ikke proteiner og annen grums har falt ut, og derfor har den blitt lysere og mistet farge? Den var jo nydelig når den sto på 22 grader og koset seg i går formiddag. Jeg tenkte kanskje jeg burde øke mengden havre og hvete, kanskje det bevarer den berømte haze og farge lengre, jeg kuttet med vilje ned på havre da jeg egentlig ikke er sørlig glad o havre i øl, men jeg tenkte kanskje jeg hadde gått for langt, og at det var grunnen.

Brukte en vanlig ballong som jeg teipet på tuben jeg tidligere hadde ned i en flaske suresanblanding på dag 9 eller 10. Den hadde fylt seg litt med gasser fra gjæringen, og var sugd halvveis inn i slangen i dag etter krasjen.

Det er den fermzillaen ja, men det virker som den skal tåle litt trykk. Det blir det og mer hvete/havre neste gang!
En vanlig gummiballong er ganske porøs, og vil slippe inn luft etter en tid. Bedre å bruke en mylarballong (av den typen som selges på 17. mai, fylt med helium) eller rett og slett 2 store brødposer tredd utenpå hverande. Hvis du ikke liker havre, er det gode nyheter. Havre nevnes blant ”the usual suspects” når det gjelder oksidering pga. sitt høye innhold av mangan. På bildet ser ikke ølet så veldig oksidert ut. Nå du skrev grått, så gikk tankene mot noe lignende bildet til Scott Janish:

IMG_1876-e1509634559876.jpg
 
Kanskje ikke grått var helt riktig, men den har blitt mye tynnere og mer fargeløs enn den var. Og jeg hadde vel regnet med kanskje å miste litt farge under cold crash, jeg synes bare det var veldig mye. Men kanskje det bare er panikkangst og lite erfaring.
 
Kanskje ikke grått var helt riktig, men den har blitt mye tynnere og mer fargeløs enn den var. Og jeg hadde vel regnet med kanskje å miste litt farge under cold crash, jeg synes bare det var veldig mye. Men kanskje det bare er panikkangst og lite erfaring.
Jeg tenker at NEIPA er en stil som man kanskje ikke skal Cold Crashe. Ser problemet med organisk materiale om man skal ha den på fat (koblingene har lett for å tette seg), men det beste er å la være.
 
Ja, jeg skal la være neste gang. Så får vi se uti neste uke hvordan smaken blir til slutt, og om det er behov for andre justeringer
 
Jeg vil bare legge til at FermZilla Allrounder med trykksett er en drøm å jobbe med. Jeg setter på svakt trykk (med spunding valve) mot slutten av gjæringa, cold crasher med CO2 koblet til og overfører deretter luftfritt til CO2-fylt fat. Klart og fint og så oksygenfritt øl som man kan få hver gang.
 
Coldcrasher alle NEIPA, bruker da mylarballong som Holmentoppen skriver, og ikke hatt oksidering pga av dette
 
Tilbake
Topp