Fasetider på Speidel

Hei,

Jeg har laget et eget styreskap til bryggeranlegget vårt, men jeg har et spørsmål rundt tider i ulike meskesteg, og tenkte kanskje noen kunne svare meg på hvordan dette fungerer på en Speidel.

Hvis man f.eks. skal ha et "Protein Rest" stadie på 52C i 15 minutter. Når begynner Speidelen å telle ned de 15 minuttene? Fra det øyeblikket den når 52C?

Videre - - når den har vært 15 min på 52C skal den videre til et nytt stadie på 63C i 30min. Starter den å varme mot disse 63C før den er ferdig med de 15 minuttene på foregående steg? Og når begynner den å telle ned de 30 minuttene på 63C steget?

Hvis den ikke teller med tidene på oppvarming mellom stegene får man jo i teorien en lenger mesketid?

Hilsen
Aleksander

Den teller ned fra den når den rette temperaturen.

Den øker ikke temperaturen før den er ferdig med de minuttene du har bestemt.

Mesketiden blir lengre ja hvis du har flere steg.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Takk for raskt svar. Når det gjelder "mash in", så har jeg også et spørsmål. Man får jo et temperatur fall når man tilsetter malt. Varmer den da på nytt opp til ønsket Mash In temp og starter tid tellingen derfra?

Akkurat det er jeg faktisk litt usikker på, har ikke fulgt med på det. Med tanke på at man mesker med en del mer vann enn man gjør i andre systemer (BIAB/kjøleboks) så vil jeg tro at temperaturfallet er mindre, men det er bare en antagelse.

`mash in` er bare et valg fritt temp du fylle inn malt pipen. For eksempel: Jeg kan stille mash in til 48C - jeg få en melding når speidelen er klar @48C - da fylle jeg inn malt pipen og trykk på `start` knappen - da begynner meskingen å stige opp til 1 trinn (52C) osv

Hvis du vil ha kortere tid mellom de forskjellige stegene kan du fylle på med kokende vann. Mesker jo med ganske mye vann i utgangspunktet, så det er begrenset hvor mye man kan gjøre dette.

Takk for raskt svar. Når det gjelder "mash in", så har jeg også et spørsmål. Man får jo et temperatur fall når man tilsetter malt. Varmer den da på nytt opp til ønsket Mash In temp og starter tid tellingen derfra?

Braumeisteren holder innmesktemperaturen, dvs. når du tilsetter maltet og temperaturen synker så slås varmeelementene på. Men pga. den store vannmengden holder temperaturene seg ganske godt på den innstilte innmesktemperaturen, og så ligger jo temperaturføleren under maltrøret slik at den ikke nødvendigvis får med seg den reelle temperaturen i maltet. Av og til kan man se at temperaturen synker 1-2 grader når pumpene slås på etter innmesk.

Tilbake
Topp