Fastbrent vørter på Brewtools

kosl

Norbrygg-medlem
Hei, har overtatt en B150 - hvor varme-elementene er veldig grodd av brent vørter. I dokumentasjonen til BT er det ikke anbefalt lengre eksponeringstid på PBW enn 30min. Har forsøkt 30-40min i 70 grader, men kun ca. 10% ble oppløst.
Noen som har testet PBW "over natt" på BT og har en fortsatt fungerende bryggekjele eller har andre løsninger?

Takker for tips :)
 
Hei, har overtatt en B150 - hvor varme-elementene er veldig grodd av brent vørter. I dokumentasjonen til BT er det ikke anbefalt lengre eksponeringstid på PBW enn 30min. Har forsøkt 30-40min i 70 grader, men kun ca. 10% ble oppløst.
Noen som har testet PBW "over natt" på BT og har en fortsatt fungerende bryggekjele eller har andre løsninger?

Takker for tips :)
Ovnsrens kan funke bedre på fastbrent
 
Hei, har overtatt en B150 - hvor varme-elementene er veldig grodd av brent vørter. I dokumentasjonen til BT er det ikke anbefalt lengre eksponeringstid på PBW enn 30min. Har forsøkt 30-40min i 70 grader, men kun ca. 10% ble oppløst.
Noen som har testet PBW "over natt" på BT og har en fortsatt fungerende bryggekjele eller har andre løsninger?

Takker for tips :)
Jeg klarte brenne en hel gjeng med proteiner fast i bunnen på det som skulle bli en hveteøl, maskinen ble så varm at den utløste nødstoppen. Jeg prøvde det meste, starsan på 80 grader i 1 time, samme med maskinpulver, bar keeper friend, zalo, natron og hele greia.

Aaaanyways, det jeg foreslår å prøve er ublandet oppvaskmaskinpulver, den gang brukte jeg first price, men sun gjør samme nytten, kanskje også PBW, men det har jeg aldri prøvd.

Så bunnen av min maskin var fuktig, men lå ikke vann i den, poenget er å bruke pulveret som et skuremiddel. Jeg brukte, fordi jeg har det alle veier i hele huset, tørre engangskluter for sarte babyromper, men jeg antar en svamp, klut eller mikrofiber vil fungere like greit.

Jeg tror jeg er sikkert over gjennomsnittet opptatt av å ta vare på tingene mine og det kom ikke en eneste ripe av å bruke maskinpulver som skuremiddel og det var svært effektivt, tok meg 10 minutt å få en skinnende ren maskin, så kanskje verdt et forsøk :)
 
Hei, har overtatt en B150 - hvor varme-elementene er veldig grodd av brent vørter. I dokumentasjonen til BT er det ikke anbefalt lengre eksponeringstid på PBW enn 30min. Har forsøkt 30-40min i 70 grader, men kun ca. 10% ble oppløst.
Noen som har testet PBW "over natt" på BT og har en fortsatt fungerende bryggekjele eller har andre løsninger?

Takker for tips :)
Det eneste jeg har fått til å ta sånt, er kaustisk soda.
 
For å unngå at det ikke skjer igjen burde du ikke koke vørter på mer enn 80%. Mine er like blanke etter 2år.
 
For å unngå at det ikke skjer igjen burde du ikke koke vørter på mer enn 80%. Mine er like blanke etter 2år.
Skjedde en gang med meg, og det var når varminga stod på auto og jeg meska hveteøl. Bomma litt på strike temp for malten var kaldere enn tenkt, da gikk jo elementa på full effekt for å hente seg inn igjen. Nå bruker jeg konsekvent "mesk" på varming og satt effektbegrensing på denne til 30%. Tror at i en B150 så er det nok 100% effekt som gjelder på kok, han har bare 600W mer enn meg i B80, men nesten det doble volumet.
 
Hei, har overtatt en B150 - hvor varme-elementene er veldig grodd av brent vørter. I dokumentasjonen til BT er det ikke anbefalt lengre eksponeringstid på PBW enn 30min. Har forsøkt 30-40min i 70 grader, men kun ca. 10% ble oppløst.
Noen som har testet PBW "over natt" på BT og har en fortsatt fungerende bryggekjele eller har andre løsninger?

Takker for tips :)
Nå vet jeg ikke hvordan maskinen er konstruert, men er varmeelementet frittliggende?
Jeg bruker en grilltenner på 800w under kok av vørter, og når den har utviklet et belegg, så bruker jeg bare å brenne det av i friluft.
Blir som ny hver gang:)
 
Da blir det bra! Sjekk at firmware i bryggeren er oppdatert også. Tidligere versjoner hadde ikke oppdatering via wifi og da har du heller ikke forskjellig valg av meskemodus.
 
Nå vet jeg ikke hvordan maskinen er konstruert, men er varmeelementet frittliggende?
Jeg bruker en grilltenner på 800w under kok av vørter, og når den har utviklet et belegg, så bruker jeg bare å brenne det av i friluft.
Blir som ny hver gang:)
Jada, det er mulig med pyrolyse med Brewtools også. Dog neppe anbefalt … :p
 
Da blir det bra! Sjekk at firmware i bryggeren er oppdatert også. Tidligere versjoner hadde ikke oppdatering via wifi og da har du heller ikke forskjellig valg av meskemodus.
Har oppdatert FW, var mange versjoner bak. Er for øvrig wifi (prod. 2020).
Har bla. best. justerbar Dip Tube - etter det jeg har lest kan det være en sikkerhet å stille inntaket over elementene ved mesk (om en husker det da...).
 
Nye elementer montert, vedlegger bilde av de gamle - hadde ikke blitt bra vørter av disse tror jeg:eek:
Når det gjelder silikon slanger til BT, burde jeg gå for 16x25 fra brewtools.no, 16x21 fra brewshop.no evt. andre?
Får noen bend på oppsettet så ønsker slanger som ikke "knekker" så lett.
Takker for tips!!
 

Vedlegg

  • elementjpg.jpg
    elementjpg.jpg
    500,2 KB · Sett: 48
Nye elementer montert, vedlegger bilde av de gamle - hadde ikke blitt bra vørter av disse tror jeg:eek:
Når det gjelder silikon slanger til BT, burde jeg gå for 16x25 fra brewtools.no, 16x21 fra brewshop.no evt. andre?
Får noen bend på oppsettet så ønsker slanger som ikke "knekker" så lett.
Takker for tips!!
Ville absolutt gått for de tjukkeste fra Brewtools.
Du sier det jo selv, du vil ikke ha noe som knekker så lett.
 
Nye elementer montert, vedlegger bilde av de gamle - hadde ikke blitt bra vørter av disse tror jeg:eek:
Når det gjelder silikon slanger til BT, burde jeg gå for 16x25 fra brewtools.no, 16x21 fra brewshop.no evt. andre?
Får noen bend på oppsettet så ønsker slanger som ikke "knekker" så lett.
Takker for tips!!
Det var svidd ja. Tror neppe man hadde fått det der helt bra nærmest uansett hva man prøvde.

Jeg har bare brukt de fra Brewtools. Dyre slanger, men de holder jo lenge.
 
Nye elementer montert, vedlegger bilde av de gamle - hadde ikke blitt bra vørter av disse tror jeg:eek:
Når det gjelder silikon slanger til BT, burde jeg gå for 16x25 fra brewtools.no, 16x21 fra brewshop.no evt. andre?
Får noen bend på oppsettet så ønsker slanger som ikke "knekker" så lett.
Takker for tips!!
Hadde nettopp samme problem med en stålkjele, (greide å svi en sukkerlake skikkelig). Lot seg ikke skure løs. Men det ser ut til at matolje får det til å løsne. Du kunne jo prøve å legge dem i soyaolje og se om det hjelper. Ev sette det i ovnen noen timer? Hvis du vil ha de som reservedeler, da …
 
Hadde nettopp samme problem med en stålkjele, (greide å svi en sukkerlake skikkelig). Lot seg ikke skure løs. Men det ser ut til at matolje får det til å løsne. Du kunne jo prøve å legge dem i soyaolje og se om det hjelper. Ev sette det i ovnen noen timer? Hvis du vil ha de som reservedeler, da …
Kaustisk soda fikser det på få minutter.

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Hvorfor streve så mye med noe som kan fikses så enkelt?
 
Nye elementer montert, vedlegger bilde av de gamle - hadde ikke blitt bra vørter av disse tror jeg:eek:
Når det gjelder silikon slanger til BT, burde jeg gå for 16x25 fra brewtools.no, 16x21 fra brewshop.no evt. andre?
Får noen bend på oppsettet så ønsker slanger som ikke "knekker" så lett.
Takker for tips!!

disse får du garantert rene igjen, har gjort det selv
 
Tilbake
Topp