Fastmontert kjølespiral

Hei.

Driver å kjøper inn deler til brygging, og har nå kommet til kjøleren.

Begynte å leke med tanken på å montere en spiral i kjelen, altså en såkalt "HERMS-coil", til kjøling.
Har funnet en spiral på nettet, !/2" rør 50" lang.
Er det noen som har brukt en slik spiral til nedkjøling av vørter?

Har sett ulike varianter på nettet, men aldri testet selv. Jeg tror en coil festet i lokket er veien å gå, av samme grunn som @Miguel nevner.

Hva er fordelen med en slik løsning kontra vanlig dyppkjøler? Er den i lokket må vel lokket på under slutten av kok for å desinfisere den, hvilket virker litt dumt angående kok og ev. DMS.

Selv synes det det hele virker mer tungvint og dyrere enn å bare ha en dyppkjøler. Har man ikke pumpe så bør man røre oppi der og for større varmeveksling, og det blir vanskelig når lokket er på. Og selv med pumpe så vil man ikke få whirlpool i det som er "inni" spiralen.

I den tiden jeg brygget med Beer brew, hadde jeg kjølespiralen montert i et lokk. Den stod i ei bøtte starsan til jeg skulle kjøle. Ikke noe problem. Generelt tror jeg nok ideen med kombinert herms/kjølespiral er et typisk eksempel på "overengineering". Men det er jo halve hobbyen for mange av oss. :)

Jeg har vurdert dette i forbindelse med å lage en hel automatisk løsning med 2 kjeler. Blir kanskje et forsøk en gang i fremtiden:)

Meget godt poeng ang. vasking av kjelen. Montering i lokk tror jeg blir upraktisk.
Hele planen er skrinlagt, da platekjøler er bestilt fra Kina, men takk for gode innspill :)

Tilbake
Topp