Fat, total vask hver gang?

Hva tenker dere om gjenbruk av tomt fat?
Altså fylle et tomt fat direkte med nytt øl uten å åpne det.
Fordelen er at fatet allerede er rent og trykksatt, så det spares en del tid og arbeid med rengjøring, desinfisering og ny co2.

Kanskje kan det være igjen 1 dl i fatet så jeg tviler på at det merkes når man fyller på 19 liter nytt øl, forutsetningen er selvsagt at det ikke er så stor forskjell på de to.
Så lenge du kjører samme type øl, så vil det vel stort sett gå veldig greit, ser ut til å være ganske vanlig i både USA og Australia. Jeg har aldri gjort det selv, men det handler nok mest om at jeg brygger mye lagerøl som må modnes mens jeg drikker av de fatene det ville vært aktuelt å fylle nytt øl på :)
 
Så lenge du kjører samme type øl, så vil det vel stort sett gå veldig greit, ser ut til å være ganske vanlig i både USA og Australia. Jeg har aldri gjort det selv, men det handler nok mest om at jeg brygger mye lagerøl som må modnes mens jeg drikker av de fatene det ville vært aktuelt å fylle nytt øl på :)
Har nettopp fylt pils på et fat som inneholdt wit, jeg er ikke i stand til å kjenne noen forskjell etter å ha fylt fatet.
Hadde det vært en imperial stout på fatet så kanskje... men hvis det er igjen 1 dl utgjør det ca en halv prosent av et fullt fat, så jeg tror det skal mye til.
 
Hva tenker dere om gjenbruk av tomt fat?
Altså fylle et tomt fat direkte med nytt øl uten å åpne det.
@Petter Mandt gjør dette. Vasker fatet en gang i året.

Ja, lest det samme .. men aldri opplevd det. Selv med vanlig øl pleier jeg å kjøre oppi en 10l med kokende vann mellom vask og desinf … sånn for sikkerhets skyld, Jeg vasker ikke fatene mellom hver bruk, ofte kjører jeg bare 1l starsan oppi etter å ha tømt fatet, rister godt, og tømmer ut - uten å åpne det. Da slipper jeg å vaske og styre hver gang, og fatet er purga etter forrige øl. Vasker ca 1 gang i året.
 
@Petter Mandt gjør dette. Vasker fatet en gang i året.
Heh, det med 1 gang i året er nok en «worst case», og det er litt avhengig av type øl, og om forrige øl smakte helt «rent». Og så trykkfyller jeg over en liter star san som jeg rister, og så tømmer. Særlig med humleøl synes jeg dette funker greit.
I det siste har jeg nok økt vaskefrekvensem noe - men så har jeg da også rydde litt. Dumpa noen fat som har stått lenge. Lagerøl mister litt av friskheten etter 2 år ;)
Men jeg har aldri hatt problemer med den praksisen.
 
Sist redigert:
Hva tenker dere om gjenbruk av tomt fat?
Altså fylle et tomt fat direkte med nytt øl uten å åpne det.
Fordelen er at fatet allerede er rent og trykksatt, så det spares en del tid og arbeid med rengjøring, desinfisering og ny co2.

Kanskje kan det være igjen 1 dl i fatet så jeg tviler på at det merkes når man fyller på 19 liter nytt øl, forutsetningen er selvsagt at det ikke er så stor forskjell på de to.
Jeg vasker fatet etter hvert andre til tredje øl. Har en kobling fra Gardena til Ballock ut + ballock til ballock, så jeg fyller alltid på varmtvann i trykksatt / tomt fat, rister, og tapper ut alt for å bli kvitt eventuelle sedimenter. Dette gjør jeg to til tre ganger. Vanntrykket er høyere enn fattrykket, så man trenger ikke blø av trykket i fatet
Varmt vann inneholder lite O2, så jeg er ikke redd for at O2 kommer fra vannet og over i gassform i fatet.
1682661041967.jpeg
 
Sist redigert:
Jeg vasker fatet etter hvert andre til tredje øl. Har en kobling fra Gardena til Ballock ut + ballock til ballock, så jeg fyller alltid på varmtvann i trykksatt / tomt fat, rister, og tapper ut alt for å bli kvitt eventuelle sedimenter. Dette gjør jeg to til tre ganger. Vanntrykket er høyere enn fattrykket, så man trenger ikke blø av trykket i fatet
Varmt vann inneholder lite O2, så jeg er ikke redd for at O2 kommer fra vannet og over i gassform i fatet.
Vis vedlegget 61988
Hva med desinfisering?
 
Jeg vasker fatet etter hvert andre til tredje øl. Har en kobling fra Gardena til Ballock ut + ballock til ballock, så jeg fyller alltid på varmtvann i trykksatt / tomt fat, rister, og tapper ut alt for å bli kvitt eventuelle sedimenter. Dette gjør jeg to til tre ganger. Vanntrykket er høyere enn fattrykket, så man trenger ikke blø av trykket i fatet
Varmt vann inneholder lite O2, så jeg er ikke redd for at O2 kommer fra vannet og over i gassform i fatet.
Vis vedlegget 61988
Du vet at hun-ballock passer rett på han-Gardena uten overgang?
 
Hvis fatet står lenge halvfult med øl i kjøleskapet vil jo ølet størkne mot veggen på insiden av fatet akkurat som et glass eller flaske som ikke blir skylt mellom hver gang og det vil tilslutt bli vanskeligere å få det skikkelg rent. Så jeg ville ikke gjort det til no vane å ikke skylle mellom hver gang, men har gjort det selv en gang
 
Hvis fatet står lenge halvfult med øl i kjøleskapet vil jo ølet størkne mot veggen på insiden av fatet akkurat som et glass eller flaske som ikke blir skylt mellom hver gang og det vil tilslutt bli vanskeligere å få det skikkelg rent. Så jeg ville ikke gjort det til no vane å ikke skylle mellom hver gang, men har gjort det selv en gang
Enig i det, tenker etterfylling maks to ganger og så full vask på fat som er i 'daglig' bruk og tømmes fort.
 
Når kona vasker fat, setter hun de på en keg washer. Når jeg vasker, fyller jeg 60% opp med lunka vann og pbw, og snur fatet etter et kvarter. Slår så over i neste fat, og neste, og neste. Går vel sikkert litt for det samme bare at hun får rengjort ball locks og stigrøra også.

Total vask hver gang blir det ikke med meg, jeg skyller de oftest bare i vann fra hageslangen til det er synlig rent. Fyller så opp, slår på en klunk starsan og dytter det over på neste fat, og neste, og neste. Bruker tomme fat fra boksingen til å drive væsken over, så nyttes gassen "en gang til".
 
Men da mister du trykket i fatet?
Jeg bruker en 1 1/2l flaske med ball lock gass/øl kobling, så når den er fylt og trykksettes, kan man beholde trykket i fatet. Hvis man ønsker det. Men jeg ser ikke helt poenget. Jeg trykksetter noen ganger gjæringsfat (før cold crash eller overføring) med gass fra (øl-)tomt fat (med trykk). Hvis jeg er «flink gutt»… Men oftest lar jeg det stå til. Før pleide jeg å overføre (oksygenfritt) ved å trykksette gjæringsfatet, men gikk over til lukket sløyfe, samt at jeg forsøker å trykksettte på slutten av gjæringsforløpet, så jeg har ikke så dårlig samvittighet for å blø ut noen tomme fat. Man kan sikkert optimalisere hele prosessen med å tømme vaskede fat for star san med gjærings-CO2, spunde øl’et, lukket sløyfeoverføring, og kun bruke «kjøpt» CO2 til servering, (eller hente også denne CO2en fra gjærende øl), men … i en travel hverdag …
Og så spørs det jo hva målet er. Økonomisk? CO2-regnskap? Én flytur offsetter vel CO2-regnskapet mer enn noen tusen batcher …
 
Tilbake
Topp