Fat, total vask hver gang?

Prøvde en sånn pumpe fra ebay, og måtte fylle opp fatet ca halvveis før den begynte å suge. Pumpa lå i høyde med toppen av fatet.
 
Jeg har kjøpt et par brukte Cornelius fat og forsøker å vaske de. Mye svart belegg og pepsi-lukt...

Har tatt av og demontert tilkoblingene for øl og CO2. Disse var enkle å få rene med varmt vann og kasustisk soda. Jeg har byttet ut alle o-ringene med nye, men det ene fatet bruker noen andre typer pakninger i øl ut og i sikkerhetsventilen, som ikke ser ut til å være enkle å bytte. Vil de gå bra å vaske disse grundig? Eller må alt av gummi byttes?

Etter at fatene hadde stått over nattet med krystall soda og så i noen timer med en tynn løsning av kasutisk soda var det fortsatt en del svart belegg innvendig. Har satt de i bløt i sterkere lut nå.. Noen bedre måte å gjøre det? (Har litt for tjukke armer til at det er enkelt å komme til med svamp/børste.)
 
Du får nok skaffe deg en real skrubb, f.eks. en dassbørste (ny ;)) som du teiper en forlenger på.
 
En blanding av kaustisk soda og zalo løste opp det meste. Maskinoppvaskmiddel fungerte også. Skuring med en svamp og børste tok resten. Var selvfølgelig nøye med å vaske vekk alle zalo restene..

Et annet problem var stigrøret og innsiden av øl/CO2 koblingene. Et pussesett for 7,62 og ekstra børste for 20ga fra Biltema fikset det :)
 
Skru av alle rør koblinger, så bruker du en langt toalett børste. Kjøp gjerne en slik billig Clas Ohlson/biltema og sett nytt skaft på den. Gjerne bruk jernstang på rundt 8mm og hiv på en batteri drevet boremaskin. Så vanlig balong/flaske rens.. Funker knall bra. En annen ting jeg bruker er høytrykks spyler, tar det meste den også. Kjører 45 grader vann på den. Så en pose over toppen så ikke det spruter overalt :) Inn/ut rør spyler du gjennom og vasker med samme. Etter alt er ferdig rent, skyll med star sand før bruk :) Jeg ville ikke brukt kaustik soda etc.. da dette kan være farlig etsende ved uhell og livs farlig skulle du få i deg rester av det.
 
Første fat er snart tomt for leskende godsaker, og nytt skal oppi.

Noen som kan forklare litt nærmere fremgangsmåte på vask før ny tapping?

Er det behov for å demontere tilkoblinger og stigrør hver gang det vaskes?
Har PBW i hus, er det nok å bare kjøre trykk på PBWen via picknick kranen for rens av denne også?
 
Pleier å la hageslangen ligge oppi fatet på full guff en time, og er fornøyd med det. Om det er mye grums på bunnen av fatet pleier jeg å demontere stigerør og blåse igjennom det separat.
 
Er det forresten normalt at siste rest av ølen er full av grums? Tenkte jeg skulle ta å tømme fatet på den fornuftige måten (les: drikke det) Men endte opp med 3 glass med grums, ca 1 liter. Primet denne batchen med sukker, det tror jeg ikke jeg gjør igjen...
 
Hageslange rett på en kran fra varmtvannstanken og en slik pistol med kraftig stråle gjør susen for meg, bruker to min pr fat med kun varmtvann.
 
Hageslange rett på en kran fra varmtvannstanken og en slik pistol med kraftig stråle gjør susen for meg, bruker to min pr fat med kun varmtvann.
Så du demonterer ikke stigrør og koblinger hver gang? Skal sies at mitt var ganske så rent. Kjørte en runde med PBW på det, og trykksatt det litt for å få pbwen igjennom slangene. Var gullende rent etter den behandlingen :)
 
Etter vask av fat er det noen sorte merker opp etter veggen på badet. Hva er best for å fjerne disse?
 
Sorte merker etter gummien på toppen og bunnen av corneliusfat. Ble borti veggen da fatet ble snudd opp ned.
 
På flisene hadde jeg benyttet en slik oppvasksvamp, der en av sidene er litt hardere. Skuresvamp heter det muligens.
 
Er det fliser med blank emalje hadde jeg ikke brukt skuresvamp. Bruk isopropanol eller noe sånt.
 
Tilbake
Topp