Fat, total vask hver gang?

Pleier dere å ta ut poppetene fra ventilene for rengjøring?

Burde kanskje skifte pakningen etterhvert/eller hele poppeten...
 

Vedlegg

  • WEB_Image Poppet_til_ball_lock_inn_og_ut_ventil_-1269358792.jpeg.jpg
    WEB_Image Poppet_til_ball_lock_inn_og_ut_ventil_-1269358792.jpeg.jpg
    20,7 KB · Sett: 6
Jeg har bare skrudd fatet mitt fra hverandre en gang. Oppdaget aldri no dritt inni der, har dere noen gang gjort det?
 
Har fat som er 5 år gamle, aldri skrudd av inn eller ut ventiler, ei heller hatt noen form for infeksjon, Vasker de godt og fyller de med starsan, klar for purging
Mine er også 5 år. Demonterer fatene hver gang men disse poppetene har jeg ikke tatt ut da det virker ganske pes å få de ut
 
Jeg har bare skrudd fatet mitt fra hverandre en gang. Oppdaget aldri no dritt inni der, har dere noen gang gjort det?
Én gang prøvde jeg å tørrhumle i fatet, og etterpå måtte jeg ta fra hverandre denne pga humlepartikler. Gjør aldri det mer uansett.
 
Har fat som er 5 år gamle, aldri skrudd av inn eller ut ventiler
Over tid vil det dannes belegg inne i stigerøret som kan påvirke smaken på ølet. Du ser det samme i slangen mellom Ball lock'en og tappekranen.
Derfor demonterer jeg alltid fatet etter hvert øl og rengjør stigerøret med en spesialbørste.
 
Over tid vil det dannes belegg inne i stigerøret som kan påvirke smaken på ølet. Du ser det samme i slangen mellom Ball lock'en og tappekranen.
Derfor demonterer jeg alltid fatet etter hvert øl og rengjør stigerøret med en spesialbørste.
Jeg trodde jo at fata mine var reine. Skyller de når de er tomme, fyller med starsan og purger med CO2 så er de klar til bruk neste gang. Så handla vi bucket blaster fra kegland. Ja. Vaskevannet i bøtta blei lysebrunt ganske fort, bare etter et par fat på racken.
 
Jeg trodde jo at fata mine var reine. Skyller de når de er tomme, fyller med starsan og purger med CO2 så er de klar til bruk neste gang. Så handla vi bucket blaster fra kegland. Ja. Vaskevannet i bøtta blei lysebrunt ganske fort, bare etter et par fat på racken.
+1, jeg pleide å ta fra hverandre fatene hver gang, fikk bucket blaster av kona og den eneste gangen jeg nå tar fatene fra hverandre er i ny og ne for å sjekke at det fortsatt er rent, ikke funnet noe møkk enda :)
 
Over tid vil det dannes belegg inne i stigerøret som kan påvirke smaken på ølet. Du ser det samme i slangen mellom Ball lock'en og tappekranen.
Derfor demonterer jeg alltid fatet etter hvert øl og rengjør stigerøret med en spesialbørste.
Ja det kan nok være et problem, men tar fatene mine raskt etter de er tomme og kjører gjennom varmt vann med pwb, dykkpumpe og cip i dunke. Da er også inn og utventiler koblet på, så stigerøret får samme behandling i ca et kvarter. Tror ikke det er mye som kan feste seg i rørene, men skal ta en sjekk med børste for sikkerhets skyld.
 
Ja det kan nok være et problem, men tar fatene mine raskt etter de er tomme og kjører gjennom varmt vann med pwb, dykkpumpe og cip i dunke. Da er også inn og utventiler koblet på, så stigerøret får samme behandling i ca et kvarter. Tror ikke det er mye som kan feste seg i rørene, men skal ta en sjekk med børste for sikkerhets skyld

Ja det kan nok være et problem, men tar fatene mine raskt etter de er tomme og kjører gjennom varmt vann med pwb, dykkpumpe og cip i dunke. Da er også inn og utventiler koblet på, så stigerøret får samme behandling i ca et kvarter. Tror ikke det er mye som kan feste seg i rørene, men skal ta en sjekk med børste for sikkerhets skyld.
Ser ut til at du har god kontroll på rengjøringen. Sjekker du stigerøret en gang i blant er du sikkert trygg.
 
Har kjøpt brukte renoverte 9 litersfat som avgir metalsmak. Lagde 2 stk 30 litersbrygg og tappet de på 2 stk 19 litersfat og resten på 2 stk 9 litersfat. Ølet som er på 19 litersfat er helt ok, men de på 9 litersfatene smaker metal. Har brukt det ene 9 litersfatet 2 ganger og begge gangene smaker det metal. Fatene er vasket med pbw og starsan som jeg gjør med alle fatene mine. Hva kan være årsaken? Og hvordan får jeg vekk metalsmaken?
 
Nei, har ikke det. Kjøpte fat hos samme leverandør tidligere og de var helt ok. Kan det være en ide å syrevaske?
 
Bruker bucketblaster som kjører pbw gjennom alle ball lock koblinger, så det skulle ikke være et problem.
 
Hva tenker dere om gjenbruk av tomt fat?
Altså fylle et tomt fat direkte med nytt øl uten å åpne det.
Fordelen er at fatet allerede er rent og trykksatt, så det spares en del tid og arbeid med rengjøring, desinfisering og ny co2.

Kanskje kan det være igjen 1 dl i fatet så jeg tviler på at det merkes når man fyller på 19 liter nytt øl, forutsetningen er selvsagt at det ikke er så stor forskjell på de to.
 
Tilbake
Topp