Fatløsning gir skumkanon med flatt øl

Har bygget meg en kegerator, men sliter litt med både karbonering og tapping. Har lest opp og i mente om emnet, men klarer ikke helt å se hva jeg gjør så til de grader galt. Håper at det, som vanlig, er noen kloke hoder her inne som kan hjelpe.

For det første får jeg nesten kun skum fra kranene. Bruker Perlick 525SS og 3m 3/16" ID superflex PVC ølslanger fra Bryggselv. Har prøvd meg på tappetrykk fra 0,1 til 1 bar, men det ser ut til at skumandelen stiger i takt med tappetrykk. For det andre er ølet helt fullstendig tamt når skummet i glasset har roet seg litt. Muligens som følge av all skumdannelsen? Har karbonert etter tabell i medlemsseksjon, men i ettertid økt trykket for å prøve å presse inn mer CO2. En uke på 1,7 bar og 8 grC gir fremdeles flatt øl.

Oppsettet mitt har nok forbedringspotensiale, men synes fortsatt det er rart at det går SÅ galt  :attevar: Reagerer også på at ølet (les:skummet) ser ut til å trekke seg litt tilbake gjennom ølslangen inn i fatet etter at kranen er stengt. Manometeret viser stabilt trykk. Kan ikke huske at dette skjedde forrige batch - som for øvrig gikk mye bedre med tanke på karbonering og tapping.

Noen ide? Noen?

Har folk over i morgen, så rister fat som nøkken i håp om å kunne servere noe drikkende fra tappeanlegget  :cheeky:
 
Høres ut som du har alt for mye co2 i ølet.
Prøv å tappe ut co2 via sikkerhetsventilen så ølet blir litt "flatere"
Når det har stått noen timer nesten uten trykk prøver du å tappe et glass.
Når du så skal servere, trykksetter du med veldig lavt trykk ala 0,1 bar til ølet er mer "normalt"
Ingen spesialist men jeg kjenner igjen symptomene.
 
Ja, man skulle virkelig tro det  :)
Har prøvd meg på karbonering med litt i overkant av 1 bar trykk og 8 grC for å oppnå omtrentlig 2,5 volumer CO2. Mulig jeg har vært litt kjapp og stilt trykket litt i overkant, for deretter bare å gå helt feil vei for å løse prombemet  :jaha:

Dersom du overkarbonerer og får for mye skum far tappekranene.. vil da skumdannelsen drepe CO2en slik at du faktisk ender opp med underkarbonert øl i glasset?
 
Jeg har billigmanometer fra bryggselv. Mistenker at den klokka ikke er spesielt nøtaktig. Jeg må ikke særlig over 0.5bar for ikke å få overkarbovert øl. Prøv som nevnt over bare utvid litt... Når du har tappet nesten ut alt trykk. Vent noen timer. Tapp så ut trykket som ølet har gitt fra seg en gang til. Evt rist litt for å få øllet til å frigi kullsyre. Tapp ut overtrykk på ny.
Når ølet i fatet er underkarbonert igjen kan du sette på forsiktig trykk fra flaska. Prøv med 0,5bar. Inne ekspert jeg heller men måtte gjøre slik på er fat som fikk for mye. Var overrasket over hvor vanskelig det var å få ned CO2 nivået. Jeg ville imidlertid ikke riste mitt fat.
 
Bruker vanlige ball lock ventiler og corneliusfat, samt manifold for fordeling av CO2. Bilde vedlagt.

Stresset i forkant av sommerfesten din?
JA!  ;D Du hadde nok hakket bedre kontroll enn meg her, men vi kommer sterkt tilbake!  :biersmile:
 

Vedlegg

  • Kegerator.JPG
    Kegerator.JPG
    1,6 MB · Sett: 522
Jeg er enige med rådene over. Koble fra CO2. Slipp ut mye/alt trykket av fatene. Velg et serveringtrykk. Koble på CO2. Tapp deilig øl.
 
Alt for tykke slanger. Her er bilder av mitt oppsett:
 

Vedlegg

  • DSC_0001 (1024x678).jpg
    DSC_0001 (1024x678).jpg
    252,6 KB · Sett: 488
  • DSC_0006 (1024x678).jpg
    DSC_0006 (1024x678).jpg
    307,2 KB · Sett: 497
  • DSC_0005 (1024x678).jpg
    DSC_0005 (1024x678).jpg
    192,8 KB · Sett: 497
  • DSC_0004 (1024x678).jpg
    DSC_0004 (1024x678).jpg
    268,1 KB · Sett: 501
Dette er slanger med 4mm indre diameter og skal være skumdempende. Jeg har samme slanger, men en meter kortere. Har ikke skumproblemer når serveringstrykket er ok.
 
litt off topic, noe jeg legger merke til på bildet ditt.
Jeg har hatt gleden av å sprette opp fra sofaen i stua en vakker dag da den lille glassplaten nederst i kjøleskapet i kjelleren sprakk i 100000 biter og 2 ølfat lå pent flat utover gulvet foran.
de fleste bygger nok en liten ekstra "platting" fo rå unngå slike ting. bare et tips.


HStyve skrev:
Bruker vanlige ball lock ventiler og Corneliusfat, samt manifold for fordeling av CO₂. Bilde vedlagt.

Stresset i forkant av sommerfesten din?
JA!  ;D Du hadde nok hakket bedre kontroll enn meg her, men vi kommer sterkt tilbake!  :biersmile:
 
jeg har 4 mm innvendig på et fat, men 5 m... 1,45 bar, skummer lite, med bra flyt.
et fat med 3mm og 3 m lengde, er for langt, flyter greit. har skikkelig kontroll på skummmet her....
 
Stemmer det Kent Mikael  :)
De er ganske tykke i godset, så ser nok større ut enn de er. Sikkert bare en fordel med enda tynnere slanger, men kan ikke skjønne annet enn at det ligger mer bak problemet enn slangene i seg selv  :attevar:

Har fått tappet ut en del CO2 nå. Skummer ikke like mye, men ølet er fremdeles tamt  :jaha: Prøver videre og krysser fingrene for at ting bedrer seg før folk kommer i kveld. Har en del flasker liggende også, så hjemmebrygg skal det nå uansett bli  :yes:

Til sommerfesten kan vi ellers skilte med grilling i pøsende regn og frisk bris som har blåst partyteltet skjevere enn damelandslaget. Skål!  :biersmile:

Har støttet opp under glassplaten med treklosser, men de ble tatt bort for bilde. Ventet egentlig på at noen skulle kommentere, men takk for tipset Maarten!  :laugh:
 
Jeg har picnic kraner med 1,5m 3/16 slanger og ikke noe problem med skum, dog på 4 grader, tapper med 1 bar.

Hvis du har ristet inn kullsyre, og/eller hatt temperaturendringer på ølet, så tar det bra lang tid før det roer seg.

En nødløsning kan være å senke temperaturen på kjøleskapet til 2 grader vil nok hjelpe, men vær forsiktig med å ha fatene nært bakveggen, da fryser dem fort.
De fleste liker ølet så kaldt som mulig, selv om det er fy i forhold til smak, men det hjelper på skum.
 
Jeg har to meter av samme slange pr kran, tapper på 1.1bar på Perlick 525SS. første glasset når krana er varm skummer litt, men detter når krana er kjølt ned fungerer det helt funt. Verre var det da det var oppunder 30 grader ute, da ble krana så fort varm at det ble mye skumming på hvert glass.
 
Høyrest ikkje ut som du gjer noko veldig feil. Ei veke med 1,7 bar er kansje litt i overkant men det kjem jo an på temperatur og øltype.

Det høyrest ut som om skummet blir danna på veg til kranen. Ser du skummet i slangen nør du tappar?
Har opplevd at stigerøyret i fatet stukar nedi botnen og lagar ein struping der som gjer at det skummar heile vegen i slangen. Kandet vere det?
 
Slangen er full i skum, så det er mulig du er inne på noe her protto. Når jeg tenker mer gjennom det er alle fat jeg har testet til nå samme leveranse fra samme fabrikk. Mulig de har vært litt uheldige med stigerørene her  :jaha: Hadde ikke like store problemer med forrige fat som jeg fikk med i CO2 startpakken. Nå er alle fatene fulle i øl, så er ikke så enkelt å sjekke. Hvordan løste du dette?
 
Tilbake
Topp