Fatløsning gir skumkanon med flatt øl

Flerer som kapper av 15mm-20mm i enden av stigrøret, skal også hjelpe mot å unngå "gugge" når fatet begynner å gå tomt.
 
Passer du på å ha full åpning på kranene når du tapper ølet? Hvis dubikke har det, vil det skumme nesten uansett trykk.
 
Eg tok ut røyret og bøygde det litt. Kapping er sjølvsagt ein løysning. Hjå meg var det berre å få det til å treffe bulken i botnen av fatet. Ikkje alltid så lett.
Det burde gå greit å sleppe ut trykket og ta ut stigerøyret med øl i fatet.
 
Kanskje på sin plass med en liten oppdatering her. Bedre sent enn aldri  :)

Tiden strakk nok ikke til for å få ølet drikkeklart til sommerfesten, så måtte ofre flaskelageret mitt. Folk var fornøyd, det er det viktigste  :yes:

Har i etterkant koblet fra trykkgassen og tappet ut det som var av CO2 i fatene for å starte med blanke ark. Ølet ble deretter rekarbonert på 0,5 bar. Nå flyter de gylne dråpene bedre enn noensinne og kullsyrenivået er der det skal være. Ingen skumproblemer!  :skitbra:

Konkluderer med at jeg var litt overivrig med trykket i utgangspunktet, og at jeg derfra gikk helt fullstendig feil vei for å løse problemet.

Takker og bukker til alle som tok seg tid!
 
Jeg slet med bare skum og nesten ikke noe øl fra tappekranen. Problemet var at det ikke var tett mellom stigerøret og utposten, slik at gassen over ølet forsvant ut tappekranen, uten øl foran seg. Dette drar med seg noe øl, som en malingssprøyte, og gikk bare skum og ikke øl. Problemet var lett å fikse, bare å stramme til utposten skikkelig. Får bare håpe at jeg var nøye med hygienen.
 
Tilbake
Topp