Feeling bitter

Jeg lurer på hva erfarne bryggere sier til denne oppskriften. :lessmile:

Feeling bitter



Original oppskrift feeling bitter.
Moss malt ekstrakt 4 kilo.
115 gram Saaz 3 % kok 60 min.
20 gram Saaz 3% kok 15 min.
1 ts. Irish moss 15 min.
1 pakke ale gjær av eget valg.


Feeling bitter. Min oppskrift.
Malt ekstrakt. 4 kg. Medium Muntons flytende. (sirup)
500 gram medium spraymalt.
160 gram fuggles bitter 60 min.
Cascade 7% 50 gram kok.15 min
18 gram Saaz aroma trekkes 15 min.
Cascade 7% 36 gram aroma. Trekkes ca. 15 min.
1 ts moss Kok.15 min.
Nottingham Ale gjær
OG. 1060.
 
Det ser ut som det kan bli godt, det! En bitter med amerikansk vri på humlen. Men 160 gram fuggles? Hvor sterk er den? Det hørtes helt sykt mye ut :)  Vi snakker en vanlig batch på rundt 20 liter, sant?
 
Jeg kjøpte en pakke fuggles fra petit for en tid tilbake. Har brukt litt av den før, og nå resten. Kan ikke huske hva det sto på pakken da jeg var nødt til å klippe vekk etiketten og merke den bare fuggles. Jeg var inne på nettbutikk til petit nå og såg og det står "Alfasyre 4,6 - 5,1%" så jeg er temmelig sikker på at det er det samme jeg har brukt.
 
Da snakker vi om et sted i nærheten av 90 bitterenheter. Det er _skikkelig_ mye

Jeg er klar over at det er en skikkelig humlebombe. Men nå er jeg lei av et helst smaksmessig tamt øl. :-\ derfor ville jeg prøve å "sprite" opp ølet med mye humle. :D Jeg har fremdeles litt ekstrakt i gjen ( hvor mye vet jeg ikke) men neste øl jeg brygger skal jeg ha litt malt oppi. Har bestilt to kilo malt fra petit. Det er to kilo av forskjellig type. kan ikke huske akkurat hva i skrivende stund.

Jeg har "titusen tommeltotta" Er det ikke så han synger, Halvdan Sivertsen ? Men det har jeg faktisk. :( Jeg ønsker å komme i gang med malt brygging, men jeg har ikke fått laget utstyr enda. Å kjøpe komplett utstyr får jeg ikke lov til av lommeboka. :neinei: Derfor er jeg avhenging av at noen hjelper meg å lage utstyret. :brygging:
 
Håper den malten du har bestilt, er spesialmalt og ikke basismalt, da ;)

Det som er best når man skal brygge ekstraktøl, er å styre helt unna medium, mørk osv ekstrakt. Det blir bedre resultat av å bare bruke den lyseste ekstrakten/spraymalten du får, og så få farge og smak fra spesialmalt. Da har du jo også mye mer kontroll.

Jeg har ti tusen tommeltotta selv, men det er ikke så vanskelig å bygge seg et maltbryggerutstyr. Har du kjøpt boka til Espen og Lars?
 
Hei joques. Jeg vet ikke om Crystal malt (Muntons) og pale malt (begge typer hel) er spesial malt å regne. Men det er nå det jeg har bestilt og nå fått. Men jeg tar tiil meg det tipset ditt ang. spraymalt/extrakt. Takk for svar. Man lærer så lenge man (har) lever  ;D

Og joda. den boken har jeg :lese:
 
Sjallabais!

Pale malt, pilsmalt og münchenmalt er det vi kaller basismalt. Den må meskes for å omdanne stivelse til sukker, du kan ikke bare la den trekke. Crystalmalt, sjokolademalt, karamellmalt, svartmalt osv er spesialmalt. Den er allerede blitt konvertert til sukker (og annet) via visse prosesser, og den kan kvernes opp og la trekke i bryggevannet ditt slik at du får farge og smak. Pass bare på at du tar den ut før vannet koker, ellers trekker du ut for mye garvestoffer av skallene :)
 
Mange tak for dine svar joques. Jeg er meget glad for dine råd. Har du et råd ang. hva jeg da skal gjøre med pale malten?
 
Palemalten lar du bare ligge til du evt. går over fra ekstraktbrygging til maltbrygging. Den må som nevnt meskes. Evt. kan du prøve deg på en såkalt delmesking ("partial mash"). Da får du noe av maltsukkeret fra maltekstrakt og noe fra mesking av basismalt. Google "partial mash", og du får opp masse tips og fremgangsmåter. Men obs, basismalten er det viktig at knuses riktig med en maltmølle. Spesialmalten som bare trekkes i bryggekjelen kan godt knuses med kjevle, i en foodprocessor e.l. i nødsfall.

mvh
Lars
 
Palemalten lar du bare ligge til du evt. går over fra ekstraktbrygging til maltbrygging.
Jeg vil heller prøve å omvandle den til spesial malt. Jeg går utfra at du har boka "Moderne hjemmebrygging" Da kan du se på side 115.
Vet ikke om jeg får det til, men malt er nå ikke noen stor kostnad da.
 
Det var en god idé...!
Ja, jeg har nok boka, da det er jeg som har skrevet den!!!  :D (riktignok sammen med en kamerat, men det er jeg som har skrevet det om maltbrygging, inkl å lage spesialmalt).
Lenge siden jeg har prøvd dette, så det hadde jeg helt glemt at var en mulighet... Men det fungerer fint, det! Jeg skulle lage svartmalt en gang, men prosessen utviklet så mye "godlukt" at mine samboere som kom hjem trodde huset sto i brann, så da måtte jeg avbryte, og endte opp med en slags brown malt. Krystallmalten ble også brukbar, såvidt jeg husker... :godtoel:

Lykke til, og hold oss underrettet om resultatene..!
 
Å heisan. Så det er du som er den ene skribenten av boka  :). Joda, jeg vil prøve å lage spesial malt en dag. Jeg skal holde deg underrettet om åssen det går.
 
Spesial malt
8-07-07
Prøver meg på å lage spesial malt av Pale malt. En mørk smaksrik krystall malt. Hadde en kilo pale malt i en bolle med en liter vann. Rørte om litt for å få all malten bløt. Vannet sto ikke over malten. Satte den i kjøleskapet der den sto til ut på formiddagen den niende og silte av vannet. Mindre enn en desiliter i gjen av. La malten i en langpanne og forvarmet ovnen til ca. 65-70 grader, satte panna på en rist på nederste ”hylle” så det ikke skulle bli for varmt i bunnen. Etter vel halvannen time var tempen 68 grader øverst i laget. Måtte stadig regulere tempen, så den ikke overskred 70 grader. Jeg brukte steiketermometer. Lot det stå i tre timer.

Etter første ”steiking” Hadde jeg middag og en middagslur. Så var det på med ovnen i gjen. Varmet opp til 170 grader på ovnens skala, inn med steiketermometeret. Men, akk. Steiketermometeret viste feil. Altfor lite. Jeg skrudde opp og opp til det var ca.200 grader. Da begynte det å ryke. Jeg i full fart ut på kjøkkenet og skrudde ned tempen samtidig som jeg luftet ut en del varme, og tok en smaks prøve. Den var jo brent, men, jeg er sikker på at det kan brukes. Jeg lot den stå litt til i svak varme. Totalt snaue to timer. Jeg for min del liker et kraftig øl, dog ikke Ringnes bayer. Den smaker for mye brent, så jeg må nok være forsiktig med bruken av denne ”spesial” malt.
 
Steikeovner er nok sjelden riktig temperatur.. Jeg prøvde meg også med elektronisk steiketermometer med sonden hengende midt i ovnen. Den viste ca 150 grader, når termostaten slo ut på 200 grader...

Lurte på om det hadde vært lurt å pakke inn målesonden i en klump aluminiumsfolie for å gi den litt mere gods.. Var også kort innom tanken på å legge den i et fat med vann i, før jeg kom på noen naturlover og bakgrunnen for celcius-skalaen :-[

PS Har testa komfyren i dag. Laveste stilling gir 78 °C på full effekt. Ser ut som varmluft gir en noe lavere temp. Men for å komme under 70  °C er jeg nødt til å stille knotten mellom OFF og laveste temperatur.. trenger nok GAFFA-tape for å få den til å stå der..
 
Tilbake
Topp