Feil med kork

Rosenvik Øl

Norbrygg-medlem
Hei, noen som har opplevd dette? Korken er for stor, slik at når den korkes, stuves den sammen. Dermed blir ikke korken tett og ølet er ødelagt. Skjedde med kun noen av korkene, men ganske så irriterende.
 

Vedlegg

  • Kork.jpg
    Kork.jpg
    550,9 KB · Sett: 8
Hvilken type korkemaskin bruker du?
Med (rød) håndkorker uten stativ, er det lett at korkene ligger litt skjevt.
Det er naturligvis mulig at en av stansene (ofte mange i rekker) har en defekt, slik at hver 100. kork er feil.
Jeg har ikke opplevd dette.
Skjer det bare med denne batchen korker, eller med flere (dersom du har flere) ?
 
Hvilken type korkemaskin bruker du?
Med (rød) håndkorker uten stativ, er det lett at korkene ligger litt skjevt.
Det er naturligvis mulig at en av stansene (ofte mange i rekker) har en defekt, slik at hver 100. kork er feil.
Jeg har ikke opplevd dette.
Skjer det bare med denne batchen korker, eller med flere (dersom du har flere) ?
Det er en enkel bordmodell, ikke håndkorker. Har fungert godt i 5 år. Feilen skjedde først nå i siste batch.
 
3mm større diameter gir 9-10mm større diameter, korken ville i så fall sett helt annerledes ut.
Den skjønte jeg ikke. 3 mm større diameter gir vel bare 3 mm større diameter. Jeg bruker begge typene, siden de gamle Kinn-flaskene hadde 29 mm, og jeg har en del av dem. Korker du med en 29 mm kork på ei vanlig flaske med 26 mm korkehylse, så går det, men det ser litt snålt ut, og det blir neppe helt tett:

korking med 29 mm på 26 mm.jpg
 
Den skjønte jeg ikke. 3 mm større diameter gir vel bare 3 mm større diameter. Jeg bruker begge typene, siden de gamle Kinn-flaskene hadde 29 mm, og jeg har en del av dem. Korker du med en 29 mm kork på ei vanlig flaske med 26 mm korkehylse, så går det, men det ser litt snålt ut, og det blir neppe helt tett:

Vis vedlegget 67003
Sorry, mente selvsagt at omkretsen ble 9-10mm større. Og da vil det se annerledes ut enn vist på bildet mitt:) Heldigvis ser det bare ut som det er et par-tre flasker som ikke ble tette.
 
Sorry, mente selvsagt at omkretsen ble 9-10mm større. Og da vil det se annerledes ut enn vist på bildet mitt:) Heldigvis ser det bare ut som det er et par-tre flasker som ikke ble tette.
Sjølsagt, det burde jeg skjønt:).

Bildene er tatt med ulik vinkel. Ser dine ut som min? Hvor kjøpte du dem, forresten?
 
Tilbake
Topp