Feil på termostat

Eg har klaga på termostaten og svaret eg fekk var som eg siterte i posten ovanfor.

Eg brukar sirkulasjons pumpe og har målt temp med to forskjellige termometer og variasjonen er faktisk opp mot 12 grader.

Sidan eg ikkje fekk gehør på klaga så har eg ganske enkelt kobla til en STC-1000 med sensoren i utløpet av slangen, kontroll termometer midt i mesken, satt termostaten på BB’en på fullt, effekten på ca 70% og heile greia går som ein leik med max variasjon i temp på 1-2 grader. 

Har klaga ein gong, gidd ikkje å mase sidan eg hadde STC-1000 liggande.

Det renn litt tregt men det funkar for min del. Lett å holde eit par cm vann over maltsenga under skyllinga.
 
Fureneset skrev:
Eg har klaga på termostaten og svaret eg fekk var som eg siterte i posten ovanfor.

Eg brukar sirkulasjons pumpe og har målt temp med to forskjellige termometer og variasjonen er faktisk opp mot 12 grader.

Sidan eg ikkje fekk gehør på klaga så har eg ganske enkelt kobla til en STC-1000 med sensoren i utløpet av slangen, kontroll termometer midt i mesken, satt termostaten på BB’en på fullt, effekten på ca 70% og heile greia går som ein leik med max variasjon i temp på 1-2 grader. 

Har klaga ein gong, gidd ikkje å mase sidan eg hadde STC-1000 liggande.

Det renn litt tregt men det funkar for min del. Lett å holde eit par cm vann over maltsenga under skyllinga.


Eg har ein IPA som mesker naa "as we talk" . med finjustering paa BB30 klarer mesken mellom 63.5 og 68 grader med termostat styring. Displayet paa BB30 viser 72 og skyter i vaeret naar elementet slaar inn,,saa den er ikke til aa stole paa mens varmen er aktiv her hvertfall. Jeg bruker kvikksolv termometer i tillegg til en digital med sensor paa kabel. De viser innen 1 grad avvik fra hverandre. 

Jeg ville defintivt brukt stc 1000 om jeg hadde eiet en BB30 selv. Bygsd om hele greia,,men det er jo trist at naar de selger saa store kvanta,,og tar godt betalt for varene,,at de ikke legger mere produkt utvikling i dette. Det hadde jeg gjort !!

Men men,,med litt manuell operasjon og passe paa litt,,saa gaar det bra :)

effekt regulatoren er grei saa man slipper de store oversvingningene i temperatur.
 
Heilt einig med deg.
Eit par hundringsar til og BB’en hadde hatt bedre termostat styring. Eg ser poenget med å holde prisen nede, men det hadde eg kosta på meg. Eg er på tross av termostat problema godt fornøgd med BB’en min. Eg har ikkje bygd om, bare plugga støpselet i STC-1000. Ein billig og grei inngang til heimebrygginga si vidunderlige verden.

Eg likar dette med å lage sjølv. Ølbrygging er nytt for meg, driv ellers med heimeslakting av gris og sau, hjortejakt og høner, alt i småskala og hobbyformat. Har eit lite hobby røykeri og skal prøve meg litt på å lage pølser i vinter i tillegg til speking av kjøtt. Gleda meg til heimebrygg og fenalår.

Eg har akkurat fått «The Potent Porter» all-grain sett frå Bryggeland på gjæringsdunken. Traff «spot on» etter oppskrifta. OG 1053 og 23 liter til gjæring (gløymde å ha oppi det som rann av silkaret etter at eg tok det av pluss litt slubbing)
 
Fureneset skrev:
Heilt einig med deg.
Eit par hundringsar til og BB’en hadde hatt bedre termostat styring. Eg ser poenget med å holde prisen nede, men det hadde eg kosta på meg. Eg er på tross av termostat problema godt fornøgd med BB’en min. Eg har ikkje bygd om, bare plugga støpselet i STC-1000. Ein billig og grei inngang til heimebrygginga si vidunderlige verden.

Eg likar dette med å lage sjølv. Ølbrygging er nytt for meg, driv ellers med heimeslakting av gris og sau, hjortejakt og høner, alt i småskala og hobbyformat. Har eit lite hobby røykeri og skal prøve meg litt på å lage pølser i vinter i tillegg til speking av kjøtt. Gleda meg til heimebrygg og fenalår.

Eg har akkurat fått «The Potent Porter» all-grain sett frå Bryggeland på gjæringsdunken. Traff «spot on» etter oppskrifta. OG 1053 og 23 liter til gjæring (gløymde å ha oppi det som rann av silkaret etter at eg tok det av pluss litt slubbing)

Det hoertes spennende ut matvereien ja. Utvilsomt mye hjemmebrygg som kan smake til her.

jeg har nylig brukt en APA til olbrygging.no  til pinnekjott,,samt ribbe. den er veldig fin til mat synes jeg.

Er selv ny i bryggerifaget,,men liker aa pusle selv. Har endel stc1000,,,noen varmekabler til gjaerings dnker etc jeg bruker de paa,,samt en kondemnert fryser jeg bruker som gjaeringskap.  Veldig enkelt og greit.

Ps, varmekabel til dunk anbefales,,holder gjaerings temp paa tiende delen :)
 
Heimelaga mat heilt frå grunnen av er smakar betydleg beire en kjøpemat og så er det gøy å ha med seg heile forløpet, frå oppforing av dyra – slakting – modning – røyking/speking/pølsestapping og til slutt tilbereding. Ferdig mat kan ikkje måle seg i kvalitet og smak.
Eg håpar eg får til ølbrygginga og at smaksopplevelsen står i stil med det andre eg lagar.

Eg tenkte å bli litt meir dreven innen brygginga før eg går over til å brygge lager med kontrollert lav gjæringstemperatur. Badet mitt på loftet regulerer eg fint innanfor 17-26 grader, så det er ideelt til ale. Eg bur på eit nedlagt småbruk der eg har ein fjøs eg driv å lagar til til grovkjøkken, fare for at der kjem eit gjæringsskap der med tiden.

Ps. I dag går gjæringa av Porteren så det susar i gjærlåsen :yes:
 
Her på sørlandet er det cirka 5-6 grader ute fremdeles, undergjæring øl setter jeg ute i garasjen. tvinner 3-4 runder med varmekabel rundt dunken.(kabel av den type som brukes på skipsverft til å frostsikre utvendige rør). Disse kablene er selvregulerende,,dvs avhengig av type så stopper de å lede strøm mindre og mondre opp mot en viss temperatur,,feks 35 grader. De har lav effekt,,10-30 watt per meter. Jeg bruker 2-3 meter av denne,,som en stc1000 styrer.

Perfekt til å holde tempen kontrollert i karet. Lager en enkel isoalsjon rundt dunken bestående av 2 liggeunderlag jeg har liggende,,sant 2 handklær på topp ;)  Blir heilt ok det.
 
Torstein_K skrev:
Buster: Hvor får du disse kablene?

Jeg har tatt med noe kapp fra et skipsverft. Hør med en elektrikker evt. Disse kablene brukes til å frostsikre rør utvendig på skip med, blant annet.
Mulig samme type, eller lignende type brukes til drenerings rør for frost sikring etc.

Det finnes en i Korea som lager på bestilling he rpå ebay,,ser neon bruker han. Link er her http://www.ebay.com/itm/Frost-prote...ain_0&var=&hash=item3cce2d76e2#ht_3823wt_884

Ellers ligger det jo forskjellig her ute. http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=self+regulating+heating+cable&_frs=1
Min kabel er cirka 30 watt per meter. Det er opp til ca 30 grader celsius,,den leder mindre og mindre opp til 30 grader celsius. Motstanden øker så mye ved temperaturøkning at de er kalt selv regulerende.

Jeg vil jo ikke ha 30 grader på gjærdunk,så jeg styrer den med stc1000.

Se bilder.

Har 2 undergjæra øl stående på 8.5 grader,,regulerer kjempefint ute i garasjen, Har brukt de på 18-24 grader med 50 liter øl i karet og. Går helt fint. De er på i små perioder av gangen,,ikke noe stress.

Anbefaler og å ta en tur på el retur kontaineren og ta med en fryser,,stil den på høykant,,og vips du har et kjempegodt isolert skap. Kjøp en frostvakt på Biltema/clas eller jula og monter.

Skapet kan brukes til gjæring,etterkaronering på flasker,,og ren oppbevaring. Tar cirka 10 kasser trur eg.
 

Vedlegg

  • DSC01506.JPG
    DSC01506.JPG
    60 KB · Sett: 230
  • DSC01504.JPG
    DSC01504.JPG
    63,8 KB · Sett: 230
Fortsetter her, siden det er riktig thread. Jeg hadde problemer med kok med BB30 V3.

Jeg kontaktet til slutt Ølbrygging og fikk tilsendt termostat + sikring uten problem (god service).

BB30 er lett å åpne, men dritt å jobbe i, kablene er veldig korte, sikringen er skrudd fast i bunnen, og termostat jeg fikk tilsendt passer ikke helt der den skal. I tillegg en av kablene som må kobles til han er fort kort og må strammes for å få det til.

Anyways. Jeg fikk det til, blå på P, rødt på 1, og sikrigen koble akkurat som den andre var.

Jeg lukker alt igjen, kobler BBen til strømmen, hiver vann i, og ser at den er "på", varmer og lyser, selv om knappen er av. Jeg slår den på for å se om det er noe forskjell (sikkert ikke lurt) og det kommer fyrverkeri fra bak av/på knappen og fra under temperaturskjermet.

Jeg venter litt, kobler den på igjen i AV stilling, den lyser fortsatt og er "på" uansett. Skjekket inne, skjønner ingenting.

Skulle aldri kjøpt den dritten
 

Vedlegg

  • 2015-03-19 14.40.09.jpg
    2015-03-19 14.40.09.jpg
    156,4 KB · Sett: 115
Tilbake
Topp