Feil under brygging?

Heisann!

Jeg og en kompis har nettopp begynt å brygge øl og vi ser at noe har skjedd. Vi kjøpte ett sett fra øl akademiet og startet lørdag for to uker siden. Vi fulgte anvisning fra aparatet (grainfather) og vi ser at vi har brukt for mye skyllevann. Nå har vørtern stått en god stund og har sluttet å boble og det er ingen skum. Vi startet på 1.039 OG pg ligger nå på 1.020, noe som er for lite. Vi er klar for å tappe på flasker om vi er ok med litt over 2%. Vi har lyst å i allefall få litt høyere alkoholprosent så her er spørsmålet; hva kan vi gjøre?

Går det å tilsette mer gjær for en uke til? Skal vi bare akseptere "tapet" og tappe over på flasker eller er det noen andre gode forslag?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det viser feil når det er alkohol i væsken. Dere må bruke en kalkulator for å regne om verdien. Brewersfriend har en god en. Den gir 1.011 i deres tilfelle. Så da er den vel ca der den skal være.

Tusen takk for svar! Det hjelper på! Skal ta det med i beregninga neste gang!

Når dere begynner å bruke hydrometer så husk at dette også må kalibreres innimellom, dvs sjekkes mot rent vann.

For en tid tilbake sjekket jeg mitt og oppdaget at det viste to "grader" feil, så jeg har tatt det med i beregningen etterpå.

I går brygget jeg og testet for sikkerhets skyld igjen, da viste det 4 "grader" feil...

Oh, det var såpass ja. Når du sier rent vann, mener du destillert vann eller vann rett fra springen? Vet at kvalitet på vann er forskjellig fra plass til plass i Norge.

Oh, det var såpass ja. Når du sier rent vann, mener du destillert vann eller vann rett fra springen? Vet at kvalitet på vann er forskjellig fra plass til plass i Norge.

Jeg har bare brukt vann fra springen. Det er jo sukkerinnhold det måler, og det er vel ikke noe særlig av verken det eller annet som kan slå ut på en slik måling i springvannet.

og det vil vel heller ikke gjøre det store utslag
bare sørg for at prøven er uten for mye oksygen

Det er veldig sant at mineraler ikke har mye å si. Unless you're a scientist. Noe ikke jeg er. Jeg vil bare redde brygget og om det Øyvind sier så er alt redda.

Loe: jeg tar har en gigant kanyle (1dl) med en lang og butt tupp, så jeg kan ta dype "prøver".

Tungtvann, heh, spidermanbrew?

Når dere begynner å bruke hydrometer så husk at dette også må kalibreres innimellom, dvs sjekkes mot rent vann.

For en tid tilbake sjekket jeg mitt og oppdaget at det viste to "grader" feil, så jeg har tatt det med i beregningen etterpå.

I går brygget jeg og testet for sikkerhets skyld igjen, da viste det 4 "grader" feil...

MEN... kan vi forvente at et hydrometer endrer seg over tid?
Er du sikker på at skalaen inne i hydrometeret er ordentlig festet?

Har ikke testet hydrometret ennå, men skal teste når jeg kommer hjem i kveld. Skal ta din omtanke om at skalaen er festet godt nok til rette

Edit: jeg tror brygget endrer seg når det kommer i romtemperatur

Sist redigert:
MEN... kan vi forvente at et hydrometer endrer seg over tid?
Er du sikker på at skalaen inne i hydrometeret er ordentlig festet?

Tja, vet ikke. Man bør kalibrere når man kjøper det fordi de fleste viser litt feil i følge kilder her på forumet, men etter det..?

Kanskje det har fått seg en kakk? Skader ikke å sjekke måleutstyret innimellom uansett.

Tilbake
Topp