Feil under brygging?

Etter at jeg kjøpte refraktometer så bruker jeg hydrometeret to ganger: OG og FG. Som andre sier, så får man smakt, og siden det er de to målingene som avgjør ABV så er de sentrale. De kontrolleres også med refraktometer. Alle andre målinger gjøres nå med refraktometer alene. Det gir meg en ekstra sikring på at OG og FG er riktige og det gjør også at begge måleinstrumentene måles mot hverandre for å sikre mot at de viser feil av en eller annen grunn.

Og forresten: OG er også viktig for korrigeringen som må gjøres når man måler etter at gjæingen er i gang. Uten OG er refraktometermålingen nærmest verdiløs når man måler i eller etter gjæringsforløpet.

Hei alle, jeg har ikke lest gjennom alle svarene MEN! Vi har knerta vår første øl, og selv om vi følte at alt gikk galt så ble vi ekstremt positivt overrasket. Jeg og min kompisbrygger testet nå under bedugget tilstand og vi var veldig overrasket! Så tusen takk til alle svar, so far so good! Vi skal teste i morra, på ettermiddagen når vi er edru, så vår konklusjon kommer da! Men igjen; tusentakk folkens!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp