Feilkilde til bom på OG

Hei

Brygget akkurat en Kølsch og bommet kraftig på OG... Skulle havne på ca. 1.046-1.048, men endte på 1.036(!!). Målt med refraktometer. I bryggerunden var det to ting som bekymret meg;

1. Det skjedde en feil med temperaturregulator som gjorde at ca. 25 min av mesk på 60 min endte med for høy mesketemp (skulle ligge på 65 grader, lå plutselig på 71...).
2. Synes det kokte litt for lite i perioder på apparatet jeg brukte.

Kan noen av disse punktene være årsak til at vi bommet på OG? Skyllingen tror jeg skal ha gått bra for seg egentlig...

Spørsmål nr. 2: Hva kan jeg forvente av utgjæring nå? Har lest at høy meksetemp. gjør at vi får mye sukker som ikke er spisbart av gjæren. I tillegg valgte vi denne gangen å ikke riste inn tørrgjæra, men bare strø den over vørter (og vi ristet ikke luft inn i vørter). Dette etter at jeg har lest her inne at tørrgjær ikke trenger risting eller noe slikt.
 
Hei

Brygget akkurat en Kølsch og bommet kraftig på OG... Skulle havne på ca. 1.046-1.048, men endte på 1.036(!!). Målt med refraktometer. I bryggerunden var det to ting som bekymret meg;

1. Det skjedde en feil med temperaturregulator som gjorde at ca. 25 min av mesk på 60 min endte med for høy mesketemp (skulle ligge på 65 grader, lå plutselig på 71...).
2. Synes det kokte litt for lite i perioder på apparatet jeg brukte.

Kan noen av disse punktene være årsak til at vi bommet på OG? Skyllingen tror jeg skal ha gått bra for seg egentlig...

Spørsmål nr. 2: Hva kan jeg forvente av utgjæring nå? Har lest at høy meksetemp. gjør at vi får mye sukker som ikke er spisbart av gjæren. I tillegg valgte vi denne gangen å ikke riste inn tørrgjæra, men bare strø den over vørter (og vi ristet ikke luft inn i vørter). Dette etter at jeg har lest her inne at tørrgjær ikke trenger risting eller noe slikt.

Mulig målefeil? Jeg ville kontrollmålt med hydrometer.

Du får ikke lavere OG når du mesker på 71, men du vil få en høyere FG enn beregnet fordi, som du sier, du får en mindre andel gjærbart sukker.

Dårlig kok vil gi deg mindre tap av væske gjennom fordamping, og dermed lavere OG. Men ikke med så mye som 10-12 poeng. Så forklaringa må i tillegg være dårligere meskeeffektivitet enn forutsatt.

Målte du SG før kok?

Hva slags gjær brukte dere? Jeg ville ikke gjort det der med MJ-gjær, bare med gjær fra Fermentis eller Lallemand. Og å strø gjæren på vørteren etter at dere har fylt gjæringsdunken må dere bare gjøre dersom det ikke er skum etter tappinga. Det er antakelig ikke bra om den blir liggende oppå skummet. Det er bedre å tappe i litt vørter, strø i gjæren, og så fortsette tappinga. (Jeg lar gjerne gjæren få 10 minutter i ro før jeg fortsetter tappinga, også.)
 
Hvor mye vørter skulle du få ifølge oppskriften?
Og hvor mye hadde du i gjæringskar?
For mye vørter i forhold til oppskrift gir lavere OG.
Men så mye som du bommet med er nok som Finn sier enten målefeil eller dårlig meskeeffektivitet.
 
1. Det skjedde en feil med temperaturregulator som gjorde at ca. 25 min av mesk på 60 min endte med for høy mesketemp (skulle ligge på 65 grader, lå plutselig på 71...).
Målt i display eller i mesk? Er det i displayet går det helt sikkert fint, den temperaturen endres ikke på få minutter. Folka på Brulosophy har forresten en serie brygg de kaller short-n-shoddy, der mesker de i 20 minutt og koker i 20 minutt. Øla blir bra og folk sliter med å skille de i triangeltester.
 
Mulig målefeil? Jeg ville kontrollmålt med hydrometer.... Mulig det ja. Men kan jeg bruke hydrometer i dag når gjæringa startet i går kveld?
...Målte du SG før kok?.. Mener jeg målte denne til ca. 1.030-1.034 ett sted... Skrev det jo ikke ned dumme meg..
...Hva slags gjær brukte dere?...Og å strø gjæren på vørteren etter at dere har fylt gjæringsdunken må dere bare gjøre dersom det ikke er skum etter tappinga.... Safale K-97 - ikke mye skum. Fikk skum på et annet brygg og da ga jeg karet bare et lite rist slik at gjæra gikk under skummet.

Hvor mye vørter skulle du få ifølge oppskriften?
Og hvor mye hadde du i gjæringskar? 42-43 liter - mens det var 60 liter til kok
For mye vørter i forhold til oppskrift gir lavere OG. Oppskriften er på 40-42 liter (2x av Bryggselv sin Kølsch oppskrift)

Målt i display eller i mesk? Er det i displayet går det helt sikkert fint, den temperaturen endres ikke på få minutter. Folka på Brulosophy har forresten en serie brygg de kaller short-n-shoddy, der mesker de i 20 minutt og koker i 20 minutt. Øla blir bra og folk sliter med å skille de i triangeltester. Målt via termometer i kabel i bryggesystemet vi har, tror den var ganske nøyaktig.
 
La gjæra få lov til å jobbe :) er ikke noe vits i å endre på noe nå...
resultatet blir nok greit.
 
Tilbake
Topp