Ferdig gjæring?

Andreas Alvestad

Norbrygg-medlem
Brenner inne med noen spørsmål som jeg ikke finner svar på på forumet.
Har forsøkt meg på en klone av Rochefort 8 etter denne oppskriften: http://www.homebrewtalk.com/f73/rochefort-8-clone-close-you-can-get-158933/

Jeg endte noe lavt i OG med 1,062 (nok for mye malt for min BB30), målte på nytt i dag SG til 1,014, 2 uker etter brygging. Det står i oppskriften at det skal gjæres i 3 uker, og senere sekundærgjæring i 2 uker. Når jeg regner på utgjæring så kommer jeg frem til 77,5%, og dette er helt i overkant av det intervallet som wyeast opererer med for denne gjæren (#1762 - attenuation 73-77%).

Det jeg altså lurer på er om gjæringen er ferdig, eller om jeg bør la det stå videre en uke til? Og trenger jeg å bry meg om dette med sekundærgjæring? Når SG allerede har kommet så langt ned, kan det bety at jeg har fått et infisert brygg?
Jeg ville helst ha flasket i dag, da det er mest praktisk mtp at jeg ønsker å sette ett nytt brygg om to dager.

Du har omtrent samme ugjæringsgrad som oppskriften forespeiler, så hvis SG ikke lenger er på vei ned er det vel ferdig. Tallene fra Wyeast har ikke nødvendigvis relevans for ditt system og din vørter. Det er jo en del sukker i oppskriften som vil gi høyere ugjæringsgrad, som man gjerne ønsker i belgiske ølsorter.

Tilbake
Topp