Fermenter King Junior

Ok, men da er denne enda rimeligere til sammenligning for meg som ikke har fat fra før. Jeg foretrekker uansett å visuelt følge med under tapping, selv om jeg vet at det sikkert også fungerer greit å bare følge med på slangen når forventet volum nærmer seg.
 
På tross av ymse gjæringskar i plast og stål og flere corneliusfat som kunne vært frigjort, har jeg også bestilt et sånt. Fordi det er kult. Og genialt enkelt design. Sparer nok ingenting, men om jeg går konkurs pga. bryggehobbien, er det nok ikke denne her som slår mest ut.
 
Mitt poeng var jo at et fat vil vare evig mens denne vil ikke. Alt du behøver er et gassrør til og en ubåt fra Kina for småpenger. Men visst er det halvparten i utlegg akkurat nå. Det er gøy å se at det snurrer i tanken men det er mange videoer på dittrør som viser dette.

Min erfaring er at enten bør man starte med kar fra europeiske eller gå for full bling rustfritt konisk med en gang. Begge deler gir godt øl og ender på samme måte.
 
Sånn bortsett fra at biler produsert i Australia har litt frynsete rykte, har jeg lite oversikt over generell kvalitetsnivå på greier produsert nedenunder. Men hvis jeg husker riktig er PET-maskinen deres nederlandsk, om det har noe betydning.
 
Mitt poeng var jo at et fat vil vare evig mens denne vil ikke. Alt du behøver er et gassrør til og en ubåt fra Kina for småpenger. Men visst er det halvparten i utlegg akkurat nå. Det er gøy å se at det snurrer i tanken men det er mange videoer på dittrør som viser dette.

Min erfaring er at enten bør man starte med kar fra europeiske eller gå for full bling rustfritt konisk med en gang. Begge deler gir godt øl og ender på samme måte.
Som beskrevet i en annen tråd tidligere i dag har det mer for seg å f.eks. kunne visuelt følge med på at ikke gjær tetter ventiler under trykkgjæring enn fordi det er "gøy", i tillegg til subjektiv preferanse for å observere under f.eks. tapping og kanskje lære noe underveis. Så lenge det fungerer tilfredstillende lenge nok til at prisen per liter ferdig øl ikke blir særlig høy, så bryr det meg lite om noe dyrere kunne vart lengre.

Er ikke kjent med noen europeiske trykk-gjæringskar, mener du Europris bøtter? Jeg synes ikke de bør sammelignes her siden de ikke dekker samme bruksområde, og SS chronical f.eks. er ikke i nærheten av sammenlignbar pris.
 
Satte første brygg med min nye fermenter king junior. Da jeg henta min hos strømmen brygg sa selger at gjærlås skulle inn der hvor overtrykksventilen står. Jeg får ikke inn hverken min PLAATO eller vanlige gjærlåser for den saks skyld. Flere her med dette problemet som har funnet en god løsning?
 
Satte første brygg med min nye fermenter king junior. Da jeg henta min hos strømmen brygg sa selger at gjærlås skulle inn der hvor overtrykksventilen står. Jeg får ikke inn hverken min PLAATO eller vanlige gjærlåser for den saks skyld. Flere her med dette problemet som har funnet en god løsning?
Svarer meg selv :). Tror jeg fant en ok løsning … Gjærlåsen som fulgte med fermzillaen min er konisk i delen som skal ned i gjæringskaret, og PLAATO passet som smurt i toppen på denne …
 
Satte første brygg med min nye fermenter king junior. Da jeg henta min hos strømmen brygg sa selger at gjærlås skulle inn der hvor overtrykksventilen står. Jeg får ikke inn hverken min PLAATO eller vanlige gjærlåser for den saks skyld. Flere her med dette problemet som har funnet en god løsning?
Jeg utelot bare fjær og poppet fra gass-inn ball lock og tredde en 1/2" slange over som blow-off. Samme slange passet for øvrig også på utsiden av 5/16" John Guest hurtigkobling på CO2 regulator, tett nok til å starte tapping og etterfylle med CO2 etterhvert.
 
Jeg utelot bare fjær og poppet fra gass-inn ball lock og tredde en 1/2" slange over som blow-off. Samme slange passet for øvrig også på utsiden av 5/16" John Guest hurtigkobling på CO2 regulator, tett nok til å starte tapping og etterfylle med CO2 etterhvert.

Trenger ikke ta ut fjær og poppet, disse åpnes jo når du kobler den på. Jeg bruker det slik som blow-off når jeg vil gjære trykkløst på Fermzilla
 
Tilbake
Topp