Som beskrevet i en annen tråd tidligere i dag har det mer for seg å f.eks. kunne visuelt følge med på at ikke gjær tetter ventiler under trykkgjæring enn fordi det er "gøy", i tillegg til subjektiv preferanse for å observere under f.eks. tapping og kanskje lære noe underveis. Så lenge det fungerer tilfredstillende lenge nok til at prisen per liter ferdig øl ikke blir særlig høy, så bryr det meg lite om noe dyrere kunne vart lengre.Mitt poeng var jo at et fat vil vare evig mens denne vil ikke. Alt du behøver er et gassrør til og en ubåt fra Kina for småpenger. Men visst er det halvparten i utlegg akkurat nå. Det er gøy å se at det snurrer i tanken men det er mange videoer på dittrør som viser dette.
Min erfaring er at enten bør man starte med kar fra europeiske eller gå for full bling rustfritt konisk med en gang. Begge deler gir godt øl og ender på samme måte.
Strømmen hjemmebryggFørst: Hvor fikk d kjøpt denne?
Svarer meg selv . Tror jeg fant en ok løsning … Gjærlåsen som fulgte med fermzillaen min er konisk i delen som skal ned i gjæringskaret, og PLAATO passet som smurt i toppen på denne …Satte første brygg med min nye fermenter king junior. Da jeg henta min hos strømmen brygg sa selger at gjærlås skulle inn der hvor overtrykksventilen står. Jeg får ikke inn hverken min PLAATO eller vanlige gjærlåser for den saks skyld. Flere her med dette problemet som har funnet en god løsning?
Jeg utelot bare fjær og poppet fra gass-inn ball lock og tredde en 1/2" slange over som blow-off. Samme slange passet for øvrig også på utsiden av 5/16" John Guest hurtigkobling på CO2 regulator, tett nok til å starte tapping og etterfylle med CO2 etterhvert.Satte første brygg med min nye fermenter king junior. Da jeg henta min hos strømmen brygg sa selger at gjærlås skulle inn der hvor overtrykksventilen står. Jeg får ikke inn hverken min PLAATO eller vanlige gjærlåser for den saks skyld. Flere her med dette problemet som har funnet en god løsning?
Jeg utelot bare fjær og poppet fra gass-inn ball lock og tredde en 1/2" slange over som blow-off. Samme slange passet for øvrig også på utsiden av 5/16" John Guest hurtigkobling på CO2 regulator, tett nok til å starte tapping og etterfylle med CO2 etterhvert.