Fermentis Saflager W-34/70

Har nå et øl til gjæring med Fermentis w-34/70 for første gang. Har en batch på nakken med Brewly sin versjon. Den pitchet jeg tørt og unnlot å oksygenere. Da tok det nesten to døgn før det var synlig aktivitet i blow off. I går var det synlig aktivitet i blow off etter snaue fire timer (!). Synes det var farlig fort! Pitchet tørt 3 pakker på 23 liter med øl, OG 1,048. Temperaturen var nok snaue 14 grader ved pitch, men tok ikke mer enn en times tid før jeg var nede på 11 grader.

Hva er deres erfaring med lag time på denne gjæren?

Har nå et øl til gjæring med Fermentis w-34/70 for første gang. Har en batch på nakken med Brewly sin versjon. Den pitchet jeg tørt og unnlot å oksygenere. Da tok det nesten to døgn før det var synlig aktivitet i blow off. I går var det synlig aktivitet i blow off etter snaue fire timer (!). Synes det var farlig fort! Pitchet tørt 3 pakker på 23 liter med øl, OG 1,048. Temperaturen var nok snaue 14 grader ved pitch, men tok ikke mer enn en times tid før jeg var nede på 11 grader.

4 timer var kanskje litt fort, men 3 pakker er helt klart den riktige mengden å pitche. Den kanskje beste tørrgjærkalkulatoren (Lallemand sin) sier 1,3 g/l for Diamond ved 12 grader. Da er man fort på 33-34 gram på 11 grader for denne type gjær i en 23 liters batch. Diamond og W-34/70 er jo nære slekta.

Ikke akkurat med den gjæren (jeg ahr alltid satt starter med den), men med annen tørrgjær. Fermentis sier et eller annet sted at gjæren deres starter med en gang; den skal egentlig ikke ha noen lag-tid. Men forutsetninga da er vel at den ikke blir forstyrra av oksygen.

Jeg har opplevd veldig lang lagtid, også. det var vel kølschgjæren til Lallemand.

Ferdig utgjæret (1,045 -> 1,009) på 5 døgn på 11 grader. Var ikke det og veldig kjapt?! Oppfører seg helt anderledes enn Brewly sin versjon denne.

Edit: økte tempen med 2 grader per døgn fra en SG på 1,021.

Tilbake
Topp