Fermzilla og coldcrash

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg gjærer med fermzilla og har en utfordring med å coldcrashe da jeg ikke har kjølemuligheter før om vinteren( utendørs)
Er det noen som har noen tips til hva en kan gjøre for å slippe coldcrash, men allikevel få klarere øl?
Gjærer ikke alltid med trykk, men har anledning til å trykksette når det passer seg.
Bør en bruke humlepose for eksempel?
 
Hei.
Jeg gjærer med fermzilla og har en utfordring med å coldcrashe da jeg ikke har kjølemuligheter før om vinteren( utendørs)
Er det noen som har noen tips til hva en kan gjøre for å slippe coldcrash, men allikevel få klarere øl?
Gjærer ikke alltid med trykk, men har anledning til å trykksette når det passer seg.
Bør en bruke humlepose for eksempel?
Brewers clarex, gelatin, agarpulver f.eks. finnes flere klaringsmidler. Noen tilsettes i gjæringskaret, andre etter gjæringa. Coldcrash er ikke nødvendig , men å holde ølet kjølig etter det er ferdig på flaske/boks/fat er og anbefale. Jeg kutta ut humlepose for lenge siden, tror ikke det skal ha noen spesiell betydning for klarhet. Ellers gjelder det og få konvertert all stivelse under mesk. Ukonvertert stivelse gir protein tåke. Og gjær som er "mishandlet" kan la være og flokkulere, og gi uklart øl
 
Brewers clarex, gelatin, agarpulver f.eks. finnes flere klaringsmidler. Noen tilsettes i gjæringskaret, andre etter gjæringa. Coldcrash er ikke nødvendig , men å holde ølet kjølig etter det er ferdig på flaske/boks/fat er og anbefale. Jeg kutta ut humlepose for lenge siden, tror ikke det skal ha noen spesiell betydning for klarhet. Ellers gjelder det og få konvertert all stivelse under mesk. Ukonvertert stivelse gir protein tåke. Og gjær som er "mishandlet" kan la være og flokkulere, og gi uklart øl
Formulerte meg gjerne litt dårlig, men hovedproblemet er når jeg skal tappe fra fermzilla gjerne på neipa. Jeg får da ofte problemer med å tappe over til fat, filter går tett.
 
Formulerte meg gjerne litt dårlig, men hovedproblemet er når jeg skal tappe fra fermzilla gjerne på neipa. Jeg får da ofte problemer med å tappe over til fat, filter går tett.
Alt som går opp kommer før eller siden ned igjen (ref. Øystein Sunde)
Må kanske vente litt lengre og la det bunnfelle? Regner med du bruker dip tube?
 
Det som går ned kommer opp igjen? Da har man tatt for mange ;-)
Hva tenkte du på?
Regner med at du sikta til Øystein Sundes Mesterkokken:
Og hviss jeg kommer til himmelen
og St. Peter vil kaste meg ned igjen,
da sier jeg: et øyeblikk nå før du sier endelig stopp,
for du vet alt som går ned, det kommer før eller siden opp.

Og da kommer det biff á la Lindstrøm
og ku á la Lumpur,
hjertebandasje og årsgammal munnkurv.
Og nygravet laks på egen risk,
og det kommer rødsprit til kjøtt,
så kommer det whitesprit til fisk.
 
Regner med at du sikta til Øystein Sundes Mesterkokken:
Og hviss jeg kommer til himmelen
og St. Peter vil kaste meg ned igjen,
da sier jeg: et øyeblikk nå før du sier endelig stopp,
for du vet alt som går ned, det kommer før eller siden opp.

Og da kommer det biff á la Lindstrøm
og ku á la Lumpur,
hjertebandasje og årsgammal munnkurv.
Og nygravet laks på egen risk,
og det kommer rødsprit til kjøtt,
så kommer det whitesprit til fisk.
Hehe, nei det må ha vært en annen låt, husker kun sitatet, ikke låta. Heller ikke umulig at det er den jeg tenker på og blander.
 
Tilbake
Topp