Fersk i gamet...

Hei alle sammen. Etter å satt min første dunk på coopers ølsett, dette gikk ikke bra har jeg nå tenkt å prøve meg på en ny. Har kjøpt et coopers real ale ølsett, 1kg brewmasters spraymalt og safeale us-05 da dette var en fin kombinasjon sa de på vinråstoffhuset. Har jo som de fleste andre brukt sukker i min første dunk men tenkte nå å bytte ut dette  med DME. Tenkte å liste opp hvordan jeg tenkte å gjøre dette og håper på "rettelser" fra mer erfarne bryggere.

1. Vask og desinfisering av alt utstyr.
2. Oppkok av 4l vann, blande i DME og la dette koke i ca 15min
3. Setter ølsettet i varmt vann for å gjøre dette mer tynntflytende
4. Tømmer oppkokt vann + Oppkokt DME i dunken( lar noe være igjen for å riste ut evt rest av sirupen i boksen)
5. Tømmer sirupen i dunken og blander så dette godt
6.Fyller på med 18L vann (i henhold til oppskrift) og blander så godt.
7. På med lokk og rister dunken godt.

8 . Av med lokk og drysse gjæren over , er det her jeg måler OG??
9. På med lokk og setter til gjæring i 18grader

Dette er da prosessen jeg så for meg, men er det noe jeg gjør feil håper jeg på kommentarer

MVH
 
Hei og velkommen hit!

Er vel en ganske grei plan du har lagt.

På punkt 6 ville jeg brukt kokt og avkjølt vann for å minimere infeksjonsrisikoen, selv om det ofte går bra å bare bruke springvann.

På punkt 8 må du huske å rehydrere gjæra med vann før du tilsetter den i vørteren.

MVH
Børge
 
Hei og takk for hurtig svar.

Da koker jeg opp de 18L med vann dagen i forveien og lar dette kjøle seg ned til bruksdag.

Med rehydrering mener du da at jeg skal ta litt oppkokt og avkjølt  vann og la gjæra ligge i dette en 15-30 min tid?

MVH Jan
 
jettro skrev:
8 . Av med lokk og drysse gjæren over , er det her jeg måler OG??

Jepp, det er her du måler OG. FG måles til slutt.
OG minus FG delt på 7,62 er alkoholstyrke i volum%

Lykke til  :ilike:
 
jettro skrev:
Hei og takk for hurtig svar.

Da koker jeg opp de 18L med vann dagen i forveien og lar dette kjøle seg ned til bruksdag.

Med rehydrering mener du da at jeg skal ta litt oppkokt og avkjølt  vann og la gjæra ligge i dette en 15-30 min tid?

MVH Jan

Det høres ut som en grei plan  :yes: Selv om infeksjonsfaren er liten, er det best å være føre var enn... Greit å legge seg til gode vaner  :)

Rehydrer gjæra i litt kokt, avkjølt vann, ja. Tror det er greit å rehydrere i vann på ca 30°C
 
Hei
Det blir sikkert mange dumme spørsmål dette men jeg kjøre på alikevell.

Når en bytter ut sukker men DME kan en da forvente å få samme FG som oppskriften tilsier?


MVH Jan
 
Når man bruker DME så blir FG noe høyere. Sukker gjærer 100% ut, og DME bare ca 80%, om jeg ikke tar feil. Det vil gi fyldigere og søtere øl, men ofte smaker det også bedre av det. :)
 
Kjører på med flere spørsmål.
Når duken har stått en tid og en får en anelse av at gjæring er over, ønsker jeg så å måle FG. Mine dunker har ikke tappekran så da må lokket av for å få gjort dette. Er det bedre å montere kraner på dunkene for å minske risken å få et evt brygg ødelagt?

MVH Jan
 
jettro skrev:
Kjører på med flere spørsmål.
Når duken har stått en tid og en får en anelse av at gjæring er over, ønsker jeg så å måle FG. Mine dunker har ikke tappekran så da må lokket av for å få gjort dette. Er det bedre å montere kraner på dunkene for å minske risken å få et evt brygg ødelagt?

MVH Jan
Det korte svaret er JA. monter kraner. Det gjør tappingen Myye enklere også :yes:
 
Hm, I beg to differ. En kran er et fint fristed for bakterier også. Jeg ville heller bare brukt en hevert som kan rengjøres enkelt, og satse på at man ikke må måle FG i mellomtid. Bare man gir brygget nok tid så gjærer det ut uansett.
 
Eduard skrev:
Hm, I beg to differ. En kran er et fint fristed for bakterier også. Jeg ville heller bare brukt en hevert som kan rengjøres enkelt, og satse på at man ikke må måle FG i mellomtid. Bare man gir brygget nok tid så gjærer det ut uansett.

Ja, med bruk av krane må man ha gode rutiner på rengjøring av disse. Vi bruker å demontere kranene hver gang, la de ligge i sterk lut/stautrens og vaske de godt med børste innvendig. Fordelen er jo at man enkelt kan ta prøver, samt at tapping er enklere enn med hevert. Spesiellt hvis man fyller flasker er det enkelt med krane. Husk bare å rengjøre/dessinfisere krana godt på "utsiden" før tapping.
 
Eduard skrev:
Hm, I beg to differ. En kran er et fint fristed for bakterier også. Jeg ville heller bare brukt en hevert som kan rengjøres enkelt, og satse på at man ikke må måle FG i mellomtid. Bare man gir brygget nok tid så gjærer det ut uansett.

De fleste av oss har ikke kjeler som er av en sånn art at det er enkelt å koke en hevert. En hevert består da også som regel av mange deler som hver for seg må vaskes, dessinfiseres og settet sammen før bruk. Jeg har enda ikke sett en hevert som jeg ENKELT kan rengjøre og dessinfisere.


Om du bruker hevert, så må du uansett dessinfisere denne, OG slangen du kobler på den. Jeg kan ikke se at det skal være noe mindre kontaminering med en hevert. Man er og avhengig av å ta av lokket hver gang du skal ta en prøve. Sier ikke at det er nødvendig å ta prøver underveis. men kranene kan enkel kokes før montering.  Du kan heller ikke komme til inne i selve heverten uten spesielle pipebørster, med påfølgende farer for riper. så man er likevell avhengig av å bruke syrer og baser.

En annen stor fordel med kran er når man er alene og skal tappe på flasker. Jeg gremmes med tanken på alle de literne med søl som fulgte med tapping med hevert alene. Sammtidig så må du passe deg for ikke å ha heverten i bunn for å ikke rote opp sedimenter.

Men det er nå bare min erfaring.. :samenvol:
 
Slenger meg på dette med kraner, har aldri hatt infeksjoner som kommer fra kranen.
Hevert er et problem hvis du må starte fra nesten tom dunk eller at du har hatt en pause i tappingen og den koster vel ca. 4 kraner.
For bare prøvatakinger finnes det "vintyv", mye enklere for bare en prøve.
 
Heverter er da ikke vanskelige å rengjøre? De er ikke i kontakt med ølet over lang tid, så det setter seg lite skit fast i dem. Skyll dem med varmt vann rett etter bruk. Vask gjør man enkelt med å la dem ligge i lut/stoutrens-løsning, ingen skrubbing er nødvendig. Desinfeksjon med sterkrens/star san. En kran gir en økt risiko for infeksjon, selv om risken er liten. Med en hevert kan man også regulere fra hvor i ølet man tapper, slik at det blir svært enkelt å unngå bunnfallet. Kraner er selvsagt praktiske, men fordeler og ulemper balanserer hverandre relativt bra. Jeg gidder ikke ta meg bryet med å bore hull i gjæringsdunkene og skru skiten fra hverandre hver gang jeg skal vaske eller bruke dunkene, da er det like greit å bruke en hevert. Å ta prøver underveis er det oftest ikke så farlig med uansett. Ølet er ferdiggjæret når det er ferdiggjæret...
 
Synes det er greit å ha rutine på prøvetaking, selv om det ofte er unødvendig. 2-3 dager før planlagt tapping så taes det ei prøve, og eventuellt ny rett før tapping (hvis ølet var i øvre del av forventet OG ved 1. prøvetaking).

Har hatt 2 Ale i år som ikke har fulgt forventet gjæringsforløp. Den ene pga. rare flokuleringsegenskaper på ei wit-gjær, og den andre av samme grunn og/eller for lav temperatur.Tror nok vi var klar over at noe var galt, og hadde sjekket disse uten kraner også, men synes det er sikrere og enklere med kraner enn å drive å dra opp lokket flere ganger under gjæring.

Dersom man monterer krana 2-3 cm over bunnen så kommer det ikke mere gjær enn ved bruk av hevert. Vi tar først ut et glass som også brukes til prøvetaking. Da er krana tømt for gjærslam, og det eneste som deretter kommer er gjær som flyter i vannsøyla, eventuellt på toppen dersom man ikke følger med. Mot slutten tipper vi bøtta litt for å få med siste rest. Nå tapper jo vi alt ølet på fat, med unntak av slumper som går på flaske. Litt gjærslam er jo ikke så farlig å få i fatene, men det er skjelden det kommer noe særlig med som ikke er løst i ølet fra før.

Nå er det jo forskjell på en hevert og en hevert, men de billige Europris-modellene som vi har benyttet er noe dritt. Er man uheldig å miste hevertprinsippet mot slutten av tappinga (ved tapping på flasker/bytte av fat) så er det trøblete å få de i gang igjen. De har også en lei tendens til å dra inn luft rundt gummiskjøten dersom man bøyer litt på den (med dertil uønskede bieffekter)

Vel vel. Vi blir nå vel ikke enige om dette. Begge metodene har sine fordeler og ulemper (og sine tilhengere). Dersom man gjør allt rett så fungerer begge også.

Gahr: Det er forresten ikke mye arbeid å skru ut/inn krana. Mutteren sitter med "håndmakt", så opperasjonen tar ca 15 sek. hver gang. Bare prøv, så kan du se selv  :baeh:
 
Takk for alle svar, morro å se så mange ivrige personer som hjelper oss ferskinger.

Prøver nå skaffe tilveie flasker som jeg skal tappe på, er det noen som har prøvd PET flaskene( 0,74)som vin og bar selger? Er disse okei?

MVH Jan
 
Jeg har ikke skaffet flasker fra Vin og Bar, men generelt sett så kan man bruke PET-flasker, spesielt når du aner at ølet vil gå fort tomt uansett. Lengre opphold av øl i PET-flasker vil over tid føre til oksidert øl, men da tror jeg at vi snakker måneder, heller en uker.
 
Hva med panteflasker fra ditt lokale supermarked. Legg de i varmt vann for å fjerne etiketten så er det vel bare og vaske og desinfisere disse.. I verste tilfelle må du betale 1kr for hver 0,33 flaske.
 
Tilbake
Topp