Fersking i gamet

J

Jan Morten

Heisann. Ny i bryggeverden (ja utenom tomtebrygg da) så her trengs vel råd og vink ::)
Startet i dag med 1 boks Cooper Fat. Droppet sukker, men tilsatte 900g Moss maltekstrakt....

Tok av 1 ts Coopermalt i 3 dl 30 graders vann og rørte forsiktig ut gjæren (starter?)

- 6l vann under oppkok, tilsatte moss maltekstrakt (2 glass) like før oppkok.
- Tilsatte Coopers fat etter oppkok.
- tilsatte så 1 ss støtt humle (tørket apotekvare) og lot koke i 8 minutter
- tilsatte så 1ss støtt humle og kokte ytterligere 4 minutter

Så over i oppvaskkummen til nedkjølig (kaldt vann sirkulert rundt gyta og tempen gikk tålig fort ned ;) )
ved ca 65 grader tilsatte 1/2 ss støtt humle (mulig jeg ble litt overivrig, men fordrar ikke søtt øl)

ved 50 grader overførte jeg vørteren til glassblåsa mi og toppet til ca 21-22 liter. Passet på at tempen ble ca 28 grader ved å buke litt kokt vann mot slutten.
og tilsatte starteren  . . .  :angel:

På med gjærlås og ut på badegulvet med "hinken" Der skal kablene holde rommet i ca 19-21 grader etter termostaten.

Alt ustyr ble behørlig desinfisert i kokende vann (egen balje) før bruk i "kaldfasen" så jeg tror det går bra.

Så nå skal man altså vente.... og vente... :zzz: (plopper i gjærlåsen nå etter 2 timer :ilike:)

Om jeg har fått dette rett; Står nå og gjærer til gjærlåsen blir uendelig stille... Så derefter?

Hvor, når og ikke minst hva leser jeg på hydrometeret og i hvilke faser av bryggingen ?

Noen lar ifølge forumet "hinken" stå 2-3 uker for klarning med gjærlåsen på, for så å tappe på flaske med ca 1 sukkerbit pr 1/2 liter godsaker og venter til karbonering.
Andre tapper over på flaske promte og eh nyter bunnfallet i sakene....
Tappe på flaske, karbonere, sette i fryse i 2 timer for så å tappe i ny flaske (lurt idet kullsyra hemmes av kulda og slammet setter seg i bunn) Klart som bekken i ny flaske, men mange ledd, fare or bakterier etc ikke sant?

Så hva gjør man mest praktisk & joda jeg foretrekker et noenlunde klart sluttbrygg :biersmile:

Neste steg blir å hive seg over en varmtvannstank med vinkelsliper og tig sveis... for så å pøve seg på "ekte brygg"

Lurte foresten på hvor på østlandet man måtte for å kjøpe malt i sekk... Ja helt til jeg fant ut at Petit ligger 45 min med bil herfra :laugh:
Så nå er vel vegen åpen hehe.

Men altså, et sted skal man jo starte ikke sant? Så gode råd etc etc

Hei, og velkommen til forumet!

Det ser ut til at du har lest gjennom en del ting her på forumet før du satt igang, det er bra!  :ilike:

Det du gjør ser stortsett bra ut. Jeg vet bare ikke hva slags humle du har fått tak i, det er sikkert ikke noe av det beste siden det kommer fra en såpass merkelig kilde. Men hvem vet, det vet du ikke før du får smakt.

Evt kan du også tappe noe øl på flasker tidligere, og noe senere. Altså kombinere for å se hva effekten blir. Uansett tar det litt tid før det er ferdiggjæret.

Er du spent på resultatet, og har du evt noen spesielle spørsmål angående ditt brygg?  :skaal:

Hei svar promte :clap: Dette liker jeg & tusen takk !

Hva humlen gjelder så er dette tørket humleblomst av ukjent opphav som Apoteket selger. Alt jeg har gjort er å støte den i morteren til pulver konsistens....

Jo spørsmål ja. Dette med hydrometer (gjærmåler) hva, hvor og hvorfor ?

Tipper jeg lar sakene stå til den er gjæret færdig og deretter til klarning i samme hink i etpar uker.... Så litt Gelatinpulver i lunket vann for å binde gjæren til bunnen & derefter tapping på flaske? Noen med erfaring ang gelatin som klarningsmiddel/bindemiddel ?

Hvilken styrke kan en forvente i slikt brygg ?

Har bursdag først i midten av februar så jeg har tid til å få til "best mulig" av dette :D

Hva med de ulike humlesortene som florerer? Er det ulike planter, eller ulik behandling av plantene (under tørking, lagring o.l?)

joda masse spørsmål kremt  :ber:

Ja, der kom spørsmålene! :)

Jeg bare tar dem én etter én:

Humle: Det apoteker selger pleier ikke å være fersk nok eller egnet til hjemmebrygging generelt. Humle blir fort gammelt, spesielt når det oppbevares under dårlige kår (varmt, ikke lufttett). Egnet humle selges hos hjemmebryggerbutikker. Forresten så pleier man ikke være nødt å støtte humlen. Selv om dette kommer litt an på utstyret. Det finnes mange titalls humletyper med forskjellige karakteristikker. Noen humletyper er veldig bitre, noen er bedre egnet til aroma, noen begge deler, og så er det mange nuanseforskjeller.

Hydrometer: Med denne måler man 'tettheten' til væske. 1.000 g/l (ett tusen gram per liter) er en tetthet som tilsvarer vann ved (jeg mener) 20 °C. Når vannet, eller heller væsken, her vørteren, inneholder sukker, så går tettheten opp. Dette måler du med hydrometeret. Når hydrometeret viser 1.050, så betyr dette at vørteren er 1,05 x tyngre enn samme mengde vann ved romtemperatur. Ut ifra dette tallet kan du beregne hvor mye sukker (av forskjellige typer) som finnes i vørteren. Sukkeret blir spist opp av gjæren og blir til kullsyre og alkohol. Alkohol veier mindre enn vann, for å si de litt kort, så da går tallet under gjæring ned fra 1.050 til ca 1.010. Disse tallene er ganske generelle og avviker fra brygg til brygg. Den siste målingen er viktig, slik at man kan se om brygget er ferdiggjæret, og i kombinasjon med før-tallet kan man omtrentlig beregne alkoholen, se også http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=99999999 (OBS, i linken snakkes det om 50 og 12, disse tilsvarer 1.050 og 1.012!)

Hvor sterkt blir brygget: Jeg tipper sånn litt over 4%, altså litt lavere enn antatt siden du har byttet ut 1 kg sukker med 900 g maltekstrakt (som tilsvarer enda litt mindre sukker). Og ja, siden Coopers'kitet er humlet, så vil nok ølet ditt ha litt humlepreg, selv om apotekerhumlen ikke hadde vært brukt.

Mer om humle finner du hos den svenske søsterforening SHBF: http://shbf.eu/wiki/index.php/Humle (veldig oversiktlig og forklarende)

Heisann

Tusen takk :biersmile:

Prosentvis kommer jeg vel lavt ut ser det ut til. Mente jeg leste noe om at maltekstrakt er tilnærmet lik hvitt sukker...
Uanset ble det nemt at ekstrakt var klart å foretrekke fremfor sukker så derfor ble det brygget slik.
Jamf den svenske anvisningen "kunne man øke fra 0,5 til 1kg sukker" for starkøl, men man beveget seg da utenfor loven dertillands.
så min økning ved hjelp av kun maltekstrakt ble vel vag. . .

Men Hei :biersmile: dette er jo første gangen og jeg lærer  :ilike:

Jaha. Må altså en tur oppom Petit for å kjøpe noe smaks og bitterhumle til neste brygg da.
Spraymalt ser jo ut til å være klart bedre enn Moss på glass så vi må forsøke det også ;)

Uansett har jeg tappet varene på flasker nu. Tilsatte 80g utrørt mørk sirup først for å sikre karbonering.
De får 2 dager i romtemp, 3 uker i kjellertemp så tar jeg dem etpar timer i frysern før jeg tapper om på nye flasker.
Håper det gir et noenlunde klart brygg.

Rotet litt rundt hos svigermor her om dagen og fant en saftkoker 15L med sil, tappeslange og det hele  :brygging:
Kan den egne seg til malting korn mon tro ? Jeg kunne tenke meg å prøve "ordentlig brygging" Men da trenger jeg masse gode råd :ber:

Så tips noen ?

Bra plan å kjøpe humle og spraymalt! Det skal visst være bedre enn Moss maltekstrakt ja.

Når du snakker om klart øl, henviser du da til innlegget i en annen tråd om å tappe ølet på store plastflasker først, kjøle dem ned etter klarning og så helle innholdet oppi mindre flasker? For generelt så er dette ikke nødvendig, egentlig. Dersom man skjenker øl fra en flaske med bunnfall, og gjør dette forsiktig, så kan ølet være ganske klart for det.

En saftkoker på 15 liter er litt i minste laget, du får kanskje laget ca 10 l øl med det. Det er litt lite i forhold til bryet, men kan være verdt et forsøk. Men skulle du skaffe deg et større bryggekar på opptil 30 l, så kan du jo alltids får brukt saftkokeren til å varme skyllevann i, så behold den gjerne!

Du trenger jo også en kvern til malting, men evt kan du bestille litt kvernet malt hos Petit og prøve med det til å begynne med. Dersom du bare bruker saftkokeren så kan du meske i den, filtre ut vørteren på én eller annen måte, tømme kjelen for mask (brukt malt), skylle den og helle vørteren tilbake for så å begynne kokingen. Sånn har jeg gjort det mange ganger og det går helt fint. Husk termometer og slik! Se evt her. Du bruker da ingen kjølebag men du kan bruke kokeplaten for å holde samme temperatur. Dette krever litt finurlighet, så forsøk evt først med bare vann for å se hvordan temperaturen i væsken oppfører seg etter at du slår av kokeplaten. Varmen henger som regel litt etter, noe man må kompensere for ved å skru av varmen før ønsket temperatur oppnåes.

Takker for rask respons !

Tappet på 1,5 liters flasker, tengte å tappe derfra over til 0,33 ølflasker. Men følger gjerne ditt råd om å la brygget stå, for så å tappe i event mugge før servering.

Ja saftkokeren blir liten forstår jeg, så jeg går tilbake til opprinnelig plan. 100L varmtvansbereder (gamle kjøkkenskapstypen) deles i 2 og påsettes ben.
Får dermed 2 stk 50L gryter. En til mesking og et til koking. Får bruke kobberrør i bunn av meskekaret (med masse tversnitt) for utsiling, kran og slange over til kokekar. Har 5Kg gassflaske med passende brenner også. Men dette prosjektet får vente til våren....

Imens får jeg eksprementere med små mengder og heller brygge 15L i gangen. Skal se om jeg får tak i en 25-30L kjele og benytte en finmasket pose (petit har) til maltingen, slik at alt kan gjøres i en gryte.

Kvern til malting er jo kjekt å ha, men Petit har jo også fedigkværnet malt i ulike nyanser, så jeg starter der. Er ca 45min i bil til Petit, så færske råvarer kan skaffes jevnlig.

Uansett, dette er ment som småskala hobby :ilike: Så jeg har trua på mindre mengder 12-15L slik at en kan prøve seg frem på ulike typer den første tiden. Og om ting blir uventet bra kan man jo tripple oppskriften :brygging:

Meget bra forum dette og snakker om raske svar :biersmile:

Hei, fersking!  ;)

Stort sett helt enig i det Eduard skriver, han gir deg mange gode råd.

Jeg vil bare supplere med følgende:

1) Moss maltekstrakt er helt fint til mørkere og kraftigere (søtere) øltyper, men går generelt dårlig til lysere og tørrere. Hvis ikke du får det veldig billig, er det neppe verd å bruke framfor rimelig og god maltekstrakt fra Petit el.l.

2) Apotekerhumle kan være både godt og greit til ølbrygging, i alle fall bedre enn ingenting; men også her er det fint lite å spare på å ikke kjøpe "ordentlig" bryggerhumle.

3) Maltbrygging kan være lurt å vente med til du behersker ekstraktbygging fullt ut. På den annen side, så er jo råstoffet heller ikke dyrere enn at det går an å feile litt. Jeg vil i alle fall råde deg til å gjøre som Eduard foreslår og bestille ferdig knust malt til du er helt sikker på at dette er noe for deg; samt at du bruker palemalt og ikke pilsnermalt de første gangene. Palemalt er enklere å få til å slippe søtstoffene enn pilsmalt og derfor mer egnet for begynnere.

Lykke til!

:ilike:

Tilbake
Topp