Fersking med noen spørsmål

Sylfersk brygger her som har startet med BIAB hjemmebrygging, startet med en enkel APA i slutten av februar som jeg flasket i midten av Mars, og drikker I Påska :yes: , i Påska har jeg da satt en IPA og en APA til. Den første batchen med APA ble både jeg og andre smakere veldig fornøyd med, derfor er det satt en runde på nytt, oppdaget da under innmesk at jeg nok hadde blingset litt med oppmåling av vann i utgangangspunktet (bommet med 5 l, så feil på strekene ved oppmåling) dette tok jeg igjen ved å tilsette 5 liter kokt vann under oppkoking av vørteren, etter koking fikk jeg ca samme OG (1056) som ved første brygg men fikk ut bare 20l mot ca 21,5 ved første brygging med samme oppsett (ble litt mere humle denne gang), noen som har en god forklaring på dette?
Da jeg brygget IPA fikk jeg også noe lav OG i forhold til beregnet, fikk her 1060 i stedet for 1069 som jeg fikk ved bruk av brewers freind sin kalkulator, men ser da her at malttypene jeg har brukt ikke ligger i kalkulatoren,  brukte 5,5 kg Muntos Pale Ale, 0,4 kg Cara 120, og 0,5 kg Hvetemalt, 100g totalt med Chinook 12,8% humle, har jeg hatt veldig lav effektivitet eller har jeg brukt feil malttyper i kalkulatoren? utgangsmengde med vann er 31l, ca 28,5 l kokemengde og 22l i gjæringskaret.

Sånn til å begynne med er ikke dette annet en ting jeg bare lurer på av nyskjerrighet, da jeg registrerer at det putrer i dunken og at det nok blir et dugelig drikkendes ØL uansett OG, og det er det som er viktigst for meg foreløpig.

Den første runden jeg brygget tilsatte jeg sukkerlake i omstikkingskaret før flasking, men virker som det blir litt dårligere karbonering i 0,5l flaskene enn i 0.33 flaskene, noen som har noen erfaringer rundt dette?

Bjørnar Aa skrev:
Den første runden jeg brygget tilsatte jeg sukkerlake i omstikkingskaret før flasking, men virker som det blir litt dårligere karbonering i 0,5l flaskene enn i 0.33 flaskene, noen som har noen erfaringer rundt dette?

0.33 flaskene har mindre "headspace" enn 0.5 flaskene dersom du bruker samme "tappestang". I en 0.5 flaske vil mer av Co2'en gå med til å trykksette headspace før ølet karboniserer. Det står en artikkel om dette i Brew Your Own Magazine nr.2 - 2011.

Ser den som en forklaring ja, men trodde da kanskje i og med at volumet av ølet som også er større ville "kompensere" for at det var større "headspace"

Ja, en skulle tro at det større volumet med øl ville kompensere for større headspace.
Jeg har opplevd det samme og tok en titt i andre forum for å sjekke. Fant bl.a. dette;

"Also, the larger bottles can take longer to carb, even with proper headspace.
I'd say wait another week or two, then try the beer in the 1L bottles again.  I'm willing to bet that it'll improve.  When it comes to homebrewing: when in doubt, wait it out."

da får vi gjøre det med det som nå står til gjæring, det som allerede står på flaskene i kjøleskapet er jeg usikker på om overlever påska.

Tilbake
Topp