Ferskings første forsøk :)

Dette er fra en nybegynner som aldri har brygget før, og holder derfor et lavt bryggemessig nivå, men entusiasmen er der  :) Jeg kjøpte en sånn Bratberg kompaktbrygger og har nå nettop satt i gang, så jeg er spent  :)
Først testet jeg bryggepannen og meskepumpen i går, med rent vann. Alt fungerte  :) Jeg ville prøve om en sånn temperaturkontroller jeg bruker i annen sammenheng var bra til å måle faktisk temperatur i mesken, og holde den der, men droppet det.
IMG_0426_zps5554f8f8.jpg

Likte ikke helt den stadige inn- og utkoblingen av termostaten i bryggeren, og var redd for at den ikke ville tåle dette. Uansett var bryggerens innebygde termostat ikke langt vekke fra virkeligheten, og jeg tror den går greit kombinert med løpende sjekk av temperaturen.

Hadde tenke å brygge på kjøkken, men har ikke sluk i gulvet der (det kunne jeg godt hatt i følge min kone  ::) )  I alle fall kom bryggeren ned i vaskekjelleren:
IMG_1160_zpsc8199674.jpg

Og så er meskingen i gang:
IMG_1161_zpsbf636140.jpg

Så langt nå, kommer tilbake til utviklingen

Det ble litt splashing på vei ned i gjæringsbøtten;

IMG_1170_zps8a5508a1.jpg

men til slutt hadde jeg 19 liter til gjæring, med tetthet 1062. Var usikker på hvor mye skyllevann jeg skulle bruke, "oppskriften" sa 6 til 12/15 liter, tror jeg brukte ca. 9

IMG_1174_zpsba2f6879.jpg

Det er 20 grader der gjærbøtten står, blir vel et par grader kaldere nå og i mesteparten av gjæringsperioden, hvis jeg skal dømme etter værvarselet for Vestlandet  :)

Da ble det til slutt 23 stk 0,7 liter flasker av mitt første brygg  :) Dette skulle egentlig være en lager, bayertype, med tørrgjær Saflager W-34/70 og humle Hallertrau Perle med 1/3 på hhv. 60, 20 og 5 minutter. OG 1062. Gjæringen ble imidlertid ved for høy temperatur, 15 til 20 grader, og var ferdig etter ca. to uker, FG på 1016 stabilt over noen dager deretter. Det lukter godt øl og smaker for så vidt som en slags bayer uten kullsyre nå før karbonisering på flaskene, men hva er det egentlig en får med lagergjær som gjærer under temperaturer som nevnt?

IMG_0462_zpsb94eb329.jpg

Gudene vet hvilket øl dette ble, men det ble i alle fall utmerket  ;D mens jeg sjekker båttrafikken i straumane i Nordhordland  :biersmile:

IMG_1523_zps61134357.jpg

Interessant tråd - i og med jeg selv skal hente mitt kompaktbryggeri i dag  :) Hvor mye sukker hadde du på flaskene for karbonisering?

Jeg brukte den enkleste metode - karboneringsdrops, to drops i hver 0,7 l flaske før fylling  :)

Hur blev första brygget nu då?

för vidare karbonering vill jag anbefalle dej och göra sockerlake så att du inte får infektion i ölen =)

Den som ikke spør, får helder ikke svar.. sa en klok mann...

Forstår eg det rett, med det kompaktbrygger : denne har to kaseroller. en til mesking som ligger ned i den største, for så og tappe vørten over i hovudkaret for koking?

Trond C skrev:
Da ble det til slutt 23 stk 0,7 liter flasker av mitt første brygg  :) Dette skulle egentlig være en lager, bayertype, med tørrgjær Saflager W-34/70 og humle Hallertrau Perle med 1/3 på hhv. 60, 20 og 5 minutter. OG 1062. Gjæringen ble imidlertid ved for høy temperatur, 15 til 20 grader, og var ferdig etter ca. to uker, FG på 1016 stabilt over noen dager deretter. Det lukter godt øl og smaker for så vidt som en slags bayer uten kullsyre nå før karbonisering på flaskene, men hva er det egentlig en får med lagergjær som gjærer under temperaturer som nevnt?

IMG_0462_zpsb94eb329.jpg

Kølsh?

Tilbake
Topp