FG og forskjell på gjæringskar

Hei.

Har akkurat satt mitt første brygg og har ventet på at det skulle gjære en stund nå. På bruksanvisningen stod det at det skulle gjære i to uker, men jeg leste her inne et sted at jeg skulle vente til det hadde sluttet å bobble. Det hadde gått to uker på Lørdag, men det bobblet forsatt både da og på søndag. I dag tidlig bestemte jeg meg for å måle FG uansett, og fikk en FG på 1.006 og 1.008.
Spørsmål 1. er det vanlig at man får forskjellige målinger på gjæringskarene? Det var en del forskjell i mengden jeg hadde oppi, men skulle tru det ikke hadde noe å si?
Spørsmål 2. Har jeg ødelagt ølet nå? Det skal vel ikke gjære lengre enn til 1.010? Om det forsatt gjærer, er det noe måte å stoppe denne prosessen på, eller holder det at jeg tapper det på flaske?
 
Hei.

Har akkurat satt mitt første brygg og har ventet på at det skulle gjære en stund nå. På bruksanvisningen stod det at det skulle gjære i to uker, men jeg leste her inne et sted at jeg skulle vente til det hadde sluttet å bobble. Det hadde gått to uker på Lørdag, men det bobblet forsatt både da og på søndag. I dag tidlig bestemte jeg meg for å måle FG uansett, og fikk en FG på 1.006 og 1.008.
Spørsmål 1. er det vanlig at man får forskjellige målinger på gjæringskarene? Det var en del forskjell i mengden jeg hadde oppi, men skulle tru det ikke hadde noe å si?
Spørsmål 2. Har jeg ødelagt ølet nå? Det skal vel ikke gjære lengre enn til 1.010? Om det forsatt gjærer, er det noe måte å stoppe denne prosessen på, eller holder det at jeg tapper det på flaske?
Ødelagt er det i alle fall ikke av at det er forskjell på FG på 0.002. Tror ikke du vil smake den forskjellen..
 
Du kan godt få lavere enn 1.010. I enkelte typer er det jo målet, tenk saison ellr Kölsch, der skal FG typisk liggerp på 1.006-1.008 eller deromkring.
Vent med å flaske til FG er stabil over et par-tre dager, dersom du flasker før utgjæringen er over risikerer du overkarbonering eller flaskebomber.
Det er selvsagt mulig å stoppe gjæringen (varme opp til så mye at gjæren dør for eksempel) men det er ingen grunn til å gjøre dette. Bare vent til FG er stabil og flask som vanlig.

Blir et tørt øl, men det er ikke nødvendigvis noe galt i det.

Forskjellen på 1.006 og 1.008 er så lite at det er greit forklarbart med litt ulik temperatur, litt ulik mengde gjær, litt ulik mengde oksygen osv.
 
Og dette med å vente til ploppingen har gitt seg er bare noe stort tull. Du kan først som sist glemme dette med ploppingen for det er absolutt ingen sikker indikator på noe som helst.
 
Ølet ditt er ferdig :) Kjøl det ned og la det stå en dag eller to (om du har mulighet) og tapp i vei.
 
Takk for mange gode svar!
Men hva er denne magiske 1.010 grensen folk snakker om? Lest masse om at folk mener det blir dårlig smak med FG under 1.010.

Ølet ditt er ferdig :) Kjøl det ned og la det stå en dag eller to (om du har mulighet) og tapp i vei.

Hvor kaldt bør det være når det tappes på flaske? Har det noe å si?
 
Den grensen finnes ikke. Det er øltype-relatert.

Temperaturen under tapping er ikke så viktig. Det fredrikH nok mente var at hvis du kjøler ned før du tapper så er det mye grums, gjær og lort som bunnfeller, slik at du ikke får det med på flaske når du tapper over og unngår å virvle det opp.
 
Tilbake
Topp