FG står stille

Nå har mitt første brygg, en Brown Ale stått til gjæring i 9 dager. De siste dagene har FG stått stille på 1,020. Temperatur i rom 20grader, gjæren bør ha 17-20 grader. Har kontrollmålt med kaldt springvann, da viser hydrometeret 1,000. Kan jeg tappe på flasker da? Målte aldri OG hvis det har noe å si.

Videre lurer jeg på en annen ting. Når ølen er tappet ned til tappekranen, skal jeg la resten ligge eller begynne å helle på skrå? Det samme lurer jeg på ifht vørteren når den skal på gjæringsfat? Har en kjele med tappekran.

La det stå noen dager til, øk gjerne tempen et par grader om du kan. Det er bare å helle litt på skrå, bare og følge med til grumset kommer og stoppe da :)

Brede skrev:
La det stå noen dager til, øk gjerne tempen et par grader om du kan. Det er bare å helle litt på skrå, bare og følge med til grumset kommer og stoppe da :)
Da setter jeg gjæringsspannet et sted fruen vil mislike:)

Hva gjelder for tømming av kjelen? Man skal vel ikke røre under nedkjøling bla pga bunnfelling av eggehvitestoffer. Burde jeg da ikke helle denne på skrå og tenke at de tapte literne vil bedre ølkvaliteten?:)

Tilbake
Topp