Filter før platekjøler

Har lest en god del tråder om bruk av filter for å unngå tett platekjøler, men blir ikke helt klok. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde håpet noen kunne hjelpe med. Jeg brygger forresten med pellets, i en BB30.


1) Hva slags filter kunne jeg brukt for å unngå for mye humlerester i platekjøleren min?

2) Jeg bruker pumpe (Iwaki MD-20, som gir veldig god flow) sammen med platekjøleren. Burde filteret kanskje like greit stått før pumpa? Det finnes jo egne pumpefiltre som skal unngå at pumpa tettes.

3) Ser folk snakker om bazookafilter. Hvordan fungerer de og kunne jeg brukt dem i mitt oppsett?
 
Sist redigert:
Takk for svar, men er det så enkelt? Jeg har nemlig lest ørten tråder, norske og amerikanske, om alt fra pumpefilter, til finmaskede klesvaskeposer, til hop spiders og bazookafilters... Snakker du av erfaring? Kan du utdype?
 
Tror det mr Halvliter mener er å bruke humleposer under kok. Altså legge humlen i en pose som er f .eks festet med en snor og ligger å dupper i vørteren. Da ligger det meste av humlen igjen i posen så veldig lite eller ingenting blir med til kjøleren under kjøling.
 
Hei, har selv stilt meg de samme spørsmålene. Gjorde litt research på diverse forumer og kom frem til at en inline strainer av denne typen og eventuelt et ekstra fint filter av denne typen vil fungere supert. Kobles på slangen mellom kokekar og platekjøler. Hvorvidt det er nødvendig med pumpe mellom koker og inline straineren, vet jeg ikke. Avhenger nok av hvor finmasket filter man setter på og hvor mye humlerester det er snakk om.
 
Ekstra fint filter vil nok gå fort tett, med mindre det er enormt overflate på det, straineren såg ut som den hadde meget små hull og lite totalareal så kan og fort plugge seg.

Har selv platekjøler og prøvd diverse, først med kun bazooka filter, det ble helt krise, tettet seg fort og fikk mye graps i kjøler. Ved humleposer unngår en mye av de groveste partiklene som først setter seg i kjøler, da kan en evt bruke en fin strainer/filter, men er fortsatt endel som slipper unna posene så en må ha stort areal på strainer/filter for å fange opp alt uten at det plugger seg.
 
Ja, som du sier er nok humleposer den beste og enkleste løsningen i selve kokekaret. Likevel viser denne testen av den nevnte strainer at det vel lar seg gjøre uten humleposer, men da er vel pumpe påkrevet. Ser imidlertid at Petit Agentur har en strainer med adskillig større filterhull med et finmasket filter utenpå. Kombineres dette med humleposer tror jeg nok man skal få bukt med de fleste humlerester før vørteren entrer platekjøleren. Hvis ikke, ville jeg nok foretatt whirlpooling i kokekaret en 15 minutters tid etter kokeslutt.
 
WP og sakte flow på vørter og tilpasse flow på kjølevann slik at du ender opp med bare en bypass burde vel funke.

Eller "oppgradere" til spiralkjøler.
 
http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri

06753_Humlefilter_rustfri_1.jpg
 
Det skrives om humlepose her. Det fungerer utmerket ved bruk av blomst. Men med pellets?
Og blomst har jeg inntrykk av at er blitt vanskeligere å finne, de seners årene.
Dere som skriver ovenfor her, snakker dere utelukkende om bruk av pellets?
Jeg har et alldeles utmerket bryggeri, med Blickmann Therminator platekjøler. Uten humleblomst må jeg ommøblere hele greia... :-(
 
Det skrives om humlepose her. Det fungerer utmerket ved bruk av blomst. Men med pellets?
Og blomst har jeg inntrykk av at er blitt vanskeligere å finne, de seners årene.
Dere som skriver ovenfor her, snakker dere utelukkende om bruk av pellets?
Jeg har et alldeles utmerket bryggeri, med Blickmann Therminator platekjøler. Uten humleblomst må jeg ommøblere hele greia... :-(

Du vil få lavere utbytte med pose. Selv så sluttet jeg å bruke det etter å ha brygget samme greia med og uten pose, får veldig lite utbytte av pose ifht ikke pose, og da blir det dyrt å bruke humle.
 
Du vil få lavere utbytte med pose. Selv så sluttet jeg å bruke det etter å ha brygget samme greia med og uten pose, får veldig lite utbytte av pose ifht ikke pose, og da blir det dyrt å bruke humle.

Ja, utbyttet blir selvsagt noe dårligere. Men en hundrelapp eller tre på 130 liter bekymrer meg ikke,. Og det er hele tiden uklart om dere snakker om blomst eller pellets.
Men har jeg rett når jeg mener det er blitt vanskeligere å få tak i blomst? Og pellets gjennom platekjøleren tolker jeg som tvilsomt...?
Disse filtrene som nevnes, må jeg studere. Jeg har jo en perkulator mellom koketanken og platekjøleren, den bruker jeg ikke lenger.,
Men blomst er tingen for meg, så sant det er å oppdrive.
 
Tilbake
Topp