Filtrere

Nå har jeg funnet enda en negativ side med bunnfall på flaskene. Ikke bare risikrere du å få med dritt i ølglasset, men IPA - spesielt IPA - gjør bunnfallet at flaskevasken blir et helvette..

Kan/bør/bør man ikke filtrere vørteren mellom kokekar og gjæringskar? hvordan/hvorfor ikke?

Når det gjelder tørrhumilngen vurderer jeg å begynne med blander istedenfor pellets.

Whirlpool etter kjøling, vent en time, og hell eventuelt det første og siste med mye grums i en bøtte for seg eller bruk en egnet sil når du heller over til gjæringskar. Cold crash etter gjæring. Og til slutt: Skyll flaskene godt med vann rett etter bruk, så forsvinner det lille bunnfallet som er der veldig lett.

adoniz skrev:
Nå har jeg funnet enda en negativ side med bunnfall på flaskene. Ikke bare risikrere du å få med dritt i ølglasset, men IPA - spesielt IPA - gjør bunnfallet at flaskevasken blir et helvette..

Kan/bør/bør man ikke filtrere vørteren mellom kokekar og gjæringskar? hvordan/hvorfor ikke?

Når det gjelder tørrhumilngen vurderer jeg å begynne med blander istedenfor pellets.

Jeg filtrerer alltid vørteren fra kokekjele og over på gjærinskar ved bruk av et stort desinfisert dørslag. Men skal du tørrhumle får du alikevel humletrub i gjæringsdunken, så sant du ikke bruker humlepose.

Når jeg tapper IPA får jeg somregel alltid med litt humlerusk, men dette bunnfeller og legger seg godt sammen med bunnfallet i flaska.

Jeg skjønner ikke helt at bunnfallet skal gjøre det vanskelig å vaske flaskene, pleier du ikke å skylle flaskene med en gang? Da er det jo bare å fylle i en dl varmt vann fra springen, riste og helle ut. Bunnfallet løsner jo med en gang.

kintii skrev:
Jeg skjønner ikke helt at bunnfallet skal gjøre det vanskelig å vaske flaskene, pleier du ikke å skylle flaskene med en gang? Da er det jo bare å fylle i en dl varmt vann fra springen, riste og helle ut. Bunnfallet løsner jo med en gang.

Nuh ja. Når jeg sitter i en rolig stund og koser meg med et par pils på stua, så har du rett. Når man derimot henger i taklamåa og styrter IPA med 11% alkohol - blir det vanskeligere å huske på å skylle flaskene :p

Kan man filtrere gjennom noe som er finere enn et dørslag?

Du vil ikke unngå bunnfall i flaskene selv om du filtrerer vørteren. Gjær vil du alltid få med i større eller mundre grad. Humlerester kan du unngå med litt forsiktighet ved omstikking.

Stikker dere om før tørrhumling på 7. dag?

Jeg hadde mit førte øl helt blankt, helt uten chill haze og så helt strøkent ut. Når jeg holder det opp mot lyset - ferdig karbonert er det en ganske tykk men lufting klase på bunnen. Ølet smaker evldig bra men kan ikke ligge bak i bilen på en humpete vei eller i sekken på tur til hytta..

adoniz skrev:
Stikker dere om før tørrhumling på 7. dag?

Jeg hadde mit førte øl helt blankt, helt uten chill haze og så helt strøkent ut. Når jeg holder det opp mot lyset - ferdig karbonert er det en ganske tykk men lufting klase på bunnen. Ølet smaker evldig bra men kan ikke ligge bak i bilen på en humpete vei eller i sekken på tur til hytta..

Det er unødvendig å stikke om.

Tilbake
Topp