Fjerner skum ved tørrhumling

FrodeTo

Norbrygg-medlem
Jeg har et American IPA sett fra Young's stående til gjæring. I Pinse helgen skal jeg tilsette humle. I oppskriften står det at denne bare skal tømmes på overflaten. Men overflaten har et bra skum lag. Bør jeg ta bort skummet eller er det bare å drysse tørrhumlen over dette?
 
Takk for svar. Var litt redd for at den bare ville ligge oppå skummet, men da drysser jeg den bare over skummet.
 
Kan fort skje det og. Blir de bare liggende i skummet bør du få pelletsene nedi ølet, ellers blir det ikke noe fresht. Du kan evt helle fra en viss høyde hvis du ikke vil lage hull i skummet.
 
Skummet er relativt tykt så hva er best å gjøre da? Om jeg lager et lite hull der jeg tømmer humlen i, vil det da distribuere seg bra? Eller bør jeg ta bort ganske mye?
 
Desinfiser en skje, dytt skummet til sides og hell humlen oppi. Tipper den går fort i oppløsning og smak/aroma fordeles pent av seg selv :)
 
Jeg lager bare et lite hull med vintyven og heller i humlen. Da får man samtidig tatt en sample og smakt litt på ølet under veis :)
 
Tilbake
Topp