Fjerning av flaskeetiketter

Etter min mening er det bare to egentlig gangbare metoder for å fjerne flaske etiketter:
- bløtlegging i varmt vann og fjerning ved at etiketten ganske enkelt løsner av seg selv eller kan dras av i ett stykke
- fjerning ved oppvarming med f.eks hårføner hvoretter etiketten dras av i ett stykke.

Ingen av metodene bør etterlate vanskelige limrester.
Inntil nå har jeg ikke ført statistikk over hvilke bryggerier/øl som utmerker seg. Men det er store forskjeller!
Vi bør stimulere til gjenbruk av flasker og vi hjemmebryggere kan påvirke. Både ved å synliggjøre overfor bryggeriene og ved bruk av egne etiketter.
Jeg tenkte at denne tråden kunne være starten på en opplisting av erfaringer med kjøpt øl eller kjøpte etiketter. Og i forhold til de to nevnte spesifikke fjerningsmetodene (andre «lure» metoder kan diskuteres i egen tråd). Jeg skal ta inn mine erfaringer etter hvert som jeg høster dem framover.
 
Kvaksøl, Inderøy Gårdsbryggeri. Løsner enkelt i varmt vann eller med hårføner. Dras av i ett stykke uten limrester på flaska.
 
EC Dahls: Etiketter løsner lett etter et kvarter i lunkent vann.

Nøgne Ø: Etikett må varmes opp, enklest er å fylle flasken med varmt vann, men hårføner funker sikkert også.

Synes absolutt lunkent vann-metoden er best, og også mest miljøvennlig med tanke på energibruk.
 
Klostergården Brown Ale. Positivt: løsner i varmt vann og etterlater ikke limrester. Negativt: løsner ikke i ett stykke men må «klores» av.
 
EC Dahls: Etiketter løsner lett etter et kvarter i lunkent vann.

Nøgne Ø: Etikett må varmes opp, enklest er å fylle flasken med varmt vann, men hårføner funker sikkert også.

Synes absolutt lunkent vann-metoden er best, og også mest miljøvennlig med tanke på energibruk.
Jeg tenkte også at dette kunne listes per bryggeri. Men så erfarte jeg etter hvert at bryggeriene stadig skifter limspesifikasjon og også etikettleverandør. Uten at etikettfjerning er noen del av kravet (antagelig kun pris og utforming). Derfor blir enkelte ganger anbefalingen ikke generell ( ihvertfall ikke over tid).
 
Flaske i lunket vann så bruke glassskrape ala den jeg har avbildet. Da blir limrester og etikett borte på en,to,tre
 

Vedlegg

  • glassskrape.jpg
    glassskrape.jpg
    5 KB · Sett: 36
Fyller en stor stamp med lunkent vann og 3-4 spiseskjeer med PBW. Lar flaskene ligge helt nedsenket i dette over natta. Plukker ut, vasker i springvann, skyller og sjekker etter mugg, setter til tørk. Slogen er jævlige, der må man bruke 3M sin Sitrusrens. Nøgne Ø fjerner jeg etikettene med en vanlig stålskrubb, så får de en kjapp tørk med sitrusrens.
 
Fyller en stor stamp med lunkent vann og 3-4 spiseskjeer med PBW. Lar flaskene ligge helt nedsenket i dette over natta. Plukker ut, vasker i springvann, skyller og sjekker etter mugg, setter til tørk. Slogen er jævlige, der må man bruke 3M sin Sitrusrens. Nøgne Ø fjerner jeg etikettene med en vanlig stålskrubb, så får de en kjapp tørk med sitrusrens.
Takk for gode råd. Men nå var det slik at jeg helst ville at denne tråden skulle handle om, og liste opp, de flaskene hvor etikettene lot seg fjerne med de to enkle metodene beskrevet i trådstarten.
 
7-Fjell: Fyll flaska med varmt vann. Etter noen minutter kan etiketten dras av. Etterlater gjerne litt limrester.
Nøgne Ø: Uansett hva noen påstår: Glem det - det er umulig.
Disse morsomme små belgiske flaskene: De fleste løsner enkelt i lunkent vann. Noen må skrapes av.
Fuller's: Løsner i lunkent vann, dras hele av (plast?), ingen limrester.
Brewdog: Etiketten kan enkelt dras av etter bløtlegging i lunkent vann, men det sitter igjen et limlag. La flaska ligge litt til, så kan limet gnis vekk.
 
Sist redigert:
Rørosbryggeriet virker å ha svært vanskelige etiketter å fjerne. De to enkle metodene funket ikke. Så de kommer i klassen for «Kjemiske eller mekaniske metoder»!
 
Harviestoun(Ola Dubh) fjernes enkelt med varme (vann eller hårføner) og i ett drag.

Så langt er enkel fjerning kreditert:
7-Fjell
EC Dahls
Harviestoun
Austmann
Baatbryggeriet
MB Mariestads Bryggeriet (bløtlegging soda)
Alstadberg Gårdsbryggeri
Gentse Stadsbrouweij GRUUT
Moor Beer Company
Mikkeller
Berentsens

Mens kjemisk, mekanisk eller limrester er tillagt:
Klostergården
Rørosbryggeriet
Nøgne Ø
Brewdog
Kinn
Stjørdalsbryggeriet
Inderøy Gårdsbryggeri
Sundbytunet

Det kan være at erfaringene gjelder spesifikt de øltypene (og etikettseriene) som er testet/erfart.
 
Sist redigert:
Slogen er mye, mye verre enn Nøgne Ø. Først stålskrubb, så 2-3 runder med sitrusrens for å få rent. Nøgne holder å skrape med stålskrubb og på noen etikettvarianter kan man da velge å ta en runde med sitrusrens for å få flaska helt blank. Kinn må også skrapes med stålskrubb og bruke sitrusrens for å fjerne lim.

Syns at Paulaner, Franziskaner, Erdinger, Weihenstephaner er helt ok å få av etikett på. Av longneck flasker jeg har forsøkt å rengjøre av de på markedet på sunnmøre er det Baatbryggeriet på Vestnes som er enklest. Plastetiketter som etter å ha fyllt flaska med varmtvann bare kan dras av.
 
Austmann(Northie Brown Ale) løsner perfekt med varme (vann eller føner) og tar med seg alt limet.

Kinn(Svartekunst) løsner med varme i ett stykke, men mye lim sitter igjen på flaska.

Lagt til i lista lenger oppe i tråden.
 
Stjørdalsbryggeriet (Skarven): etiketten fjernes lett i ett stykke ved varme. Men noen gjenstridige limrester legges igjen på flaska. Liste over redigert.
 
Penselrens er en fin oppfinnelse.

Skal huske den hvis det blir aktuelt å rense et større parti med gjenstridige etiketter:). Vet at noen bruker citrusbasert rensemiddel, også. Men så lenge jeg bare renser et par-tre flasker av gangen, er det ikke noe problem å bruke den litt mer omstendelige metoden med sånt som likevel står på kjøkkenbenken.

(Jeg har lagt meg opp en brukbar mengde bjørnunger m. kasser, og bruker lite av de andre flaskene jeg har. Og jeg har ganske mange kasser med dem. også. Så når jeg renser flere nå, er det mest av ølnerd-instinkt: Det er da for gæli å hive fine flasker som kan fylles med nytt øl:).)
 
Tilbake
Topp