Fjerning av flaskeetiketter

Den andre typen automat, som bl.a. Coop har, tar alle bokser og knuser dem, også de uten pant. Aluminium har vel sin verdi så det er merkelig hvis Tomra-automaten ikke tar dem.
 
Gentse Stadsbrouwij GRUUT. Wit Gruut. Ekstrem enkel fjerning. 3 min i varmt vann så lå etikettene på bunnen og flaska var ren og pen!
 
Moor Beer Company, «Fusion», Old Ale. Enkel fjerning med varme (vann eller føner). Litt lim igjen på flaska, men skrapes lett av.
 
Mikkellers «Brown/Jackie» ekstremt lett å fjerne i varmt vann. Etikett lim og det hele.
Berentsens «Skumring» veldig lett å fjerne i varmt vann.
Kinn «Sjelefred» lever overhodet ikke opp til navnet når det gjelder etikettfjerning. Rett i søppla.
Harviestoun «Old Engine Oil» går greit. Etiketten dras lett av. Limrestene skrapes relativt enkelt av.
 
Ja, kan støtte Mikkeller. Fjernet fra to ulike og begge gikk lett av. Fjernet vel etiketter fra totalt 10 "fremmedflasker", og av dem var det bare Nøgne Ø som gikk i gjenvinningsdunken (etiketten smuldrer før det atombombesikre limet løsner). Alle andre var det lett å plukke etikettene av etter 5-15 minutter i varmt Zalovann (noen trenger litt lenger tid enn andre).
 
Her er samlet status:
Så langt er enkel fjerning kreditert:
7-Fjell
EC Dahls
Harviestoun
Austmann
Baatbryggeriet
MB Mariestads Bryggeriet (bløtlegging soda)
Alstadberg Gårdsbryggeri
Gentse Stadsbrouweij GRUUT
Moor Beer Company
Mikkeller
Berentsens
To Øl
Brasserie de la Senne
Bersalis

Mens kjemisk, mekanisk eller limrester er tillagt:
Klostergården
Rørosbryggeriet
Nøgne Ø
Brewdog
Kinn
Stjørdalsbryggeriet
Inderøy Gårdsbryggeri
AjA Bryggeri
 
Sist redigert:
Hadde med meg et meget variert sett av tyske ølflasker i sommer. Disse var veldig enkle å få av. Og om man har Munkholm i hus, så er også disse enkle å få av. Det limet som brukes her er like enkelt å vaske av som melk (som jeg bruker for egne etiketter også).
 
Merkelig at ingen har nevnt haandbryggeriet sine etiketter enda. Er et par år siden jeg forsøkte sist, men har fremdeles mareritt om limet på disse..
 
Har tilgode å finne ei flaske der etiketten ikke går av. Har sikkert fjernet etikett på 7-800 flasker fra NØ/Haandbryggeriet. KINN, sikkert bortimot 200.
 
Er det noe måte og få av limet som sitter igjen på flaskene?
Har gitt det opp, helt sykt hvordan det sitter.
 
Er det noe måte og få av limet som sitter igjen på flaskene?
Har gitt det opp, helt sykt hvordan det sitter.
Det er poenget med tråden. Å prøve å liste de bryggeriene som bruker lim som ikke strider mot avtaler om nedrustning eller kjernevåpen. Som kan fjernes med varmt vann.
 
Du vet vel kanskje at noen bryggerier bytter etikettype fra tid til annen? Og at noen bryggerier bruker etiketter som er forskjellige med tanke på fjerning til samme tid?
 
Du vet vel kanskje at noen bryggerier bytter etikettype fra tid til annen? Og at noen bryggerier bruker etiketter som er forskjellige med tanke på fjerning til samme tid?
Ja. Derfor har jeg sagt ( se tidligere i tråden) at konklusjonene kan være basert på erfaringer med spesifikke øl- serier. Men vi er på utkikk etter de som har dette som spesifikt krav i sine innkjøp av etiketter. Dermed vil det i det lange løp vise hvem som legger vekt på det.
 
Er det noe måte og få av limet som sitter igjen på flaskene?
Har gitt det opp, helt sykt hvordan det sitter.
For meg har terpentin funka for det mest gjenstridige. Brukt mest fordi jeg har siden det brukes blandet med linolje til behandling av treverk.
 
Tilbake
Topp