Flaket havre VS havremalt

Skal lage en oatmeal stout her til uka og har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på.
Har det egentlig noe å si om man bruker havregryn eller om man bruker havremalt med tanke på hvordan ølet oppleves når det er ferdiig?
 
Har brukt havregryn i mine stouts, rista dem i steikovn ei god uka før brygging slik at dem får luftes litt etterpå og det har gitt godt resultat hittil.  Etter som jeg forstår så er havregrynene varmebehandlet fra fabrikken slik at risting ikke skal være nødvendig men jeg gjør det no uansett siden jeg har en ide om at det har noe å si på smaken av det ferdige produkt.
 
Det er lite å tjene på å bruke havremalt, og gryn er jo svært enkelt å få tak i. Jeg har opplevd ganske lavt utbytte av havremalt (pga. den slanke formen på kornene, bør mølla stilles ganske fint), og har ikke merket noen smaksmessige forskjeller. Jeg har riktignok aldri brukt mer enn 10 % havre i noe brygg, og ser ikke gentlig noen grunn til å bruke maltet havre, så lenge man ikke skal bruke meget store mengder (og derfor trenger "silehjelp" fra skallene og enzymene fra maltet).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Låner denne tråden. Jeg tenkte brygge en IPA med en maltbase bestående av 75 % pale malt, og 25 % havregryn. Kan jeg bruke så mye som 25 % havregryn, eller ber jeg instendig om stuck mash da? Skal brygge denne med Speidel 20.
 
Ikke akkurat det samme men lagde en wit med 40% flaket hvete uten noe risskall eller denslags. Hadde ingen problemer.

Mener å ha lest at du ikke må la temperaturen falle for mye før du er ferdig å skylle. Da kan mesken stivne og bli omtrent som kald grøt.
 
Låner denne tråden. Jeg tenkte brygge en IPA med en maltbase bestående av 75 % pale malt, og 25 % havregryn. Kan jeg bruke så mye som 25 % havregryn, eller ber jeg instendig om stuck mash da? Skal brygge denne med Speidel 20.

Kan være en idé å legge inn et betaglukan-steg på ca. 40 grader i rundt 20 minutt for å forhindre at mesken blir veldig klissete. Rice hulls er også alltid en grei forsikring.
 
Tilbake
Topp