Flaket ris til en "Thai-øl"

Jeg har jobbet litt med en egenkomponert oppskrift til en lys og lettdrikkelig sommerøl som skal smake av Thailand/Østen. Nå har det stoppet opp og jeg trenger noen ideer/innspill.

Etter min foreløpige plan skal jeg bruke pilsner malt og flaket ris. I tillegg har jeg kjøpt indisk hel koriander og tørkede kaffir leaves. Vil ha ABV 4,5 - 5%. Dette er tanken på øltypen jeg vil prøve.

Jeg brygger 20 liter.

For det første: Er det noen som har erfaringer med flaket ris? Hvor mye bør jeg bruke? Hva gjør det med OG? Mesketid og mesketemperatur?

Og er det noen som har ideer til andre ingredienser eller som har erfaring med de ingrediensene jeg har nevnt?

Hva slags humle bør jeg bruke for at kryddersmaken skal komme frem? Bør jeg humle kun med bitterhumle og litt mot slutten av koketiden?

Andre malttyper i tillegg?

Håper det er noen som kan hjelpe meg med noen tanker og ideer rundt dette.

Høres ut som du er helt på ballen med de ingrediensene du har! Kanskje ha rundt 10-20 % andel flaket ris. Enzymene i pilsnermalten burde kunne konvertere stivelsen i dem. Sjekk med bryggeprogramvare/onlinekalkulator hvor stor effekt dette har på mengde forgjærbart sukker. Forvent litt lavere utbytte enn med malt, men ikke mye. Har lite erfaring med mengder av krydderet, men det hørtes ut som en god miks, om det blir brukt med diskresjon. Skal nok ikke så mye til med den enkle maltsammensetningen. For å få mest mulig inntrykk av krydderet, ville jeg kjørt på med bare bitterhumle til ca 20 IBU, hallertauer, for eksempel.
Enstegsmesk på 65C i 90 min, kokoing i 90 min

Laga en lys pils med 60% pilsnermalt, 18% flaka mais, 18% flaka ris, og 4% hvete. Den blei fantastisk god!! Northern Brewer som bitterhumle, og saaz & cascade som smak&aroma. :)

Du kan bruke opp til 25% flaket ris i oppskriften. Vil du at ølet skal være tynnere bør du bruke litt sukker.
Bitterhumle burde holde. Bruk helst en som ikke dominerer (Saaz/EKG etc).
Har du mulighet til å stegmeske anbefaler jeg 30 minutter på 60 og 30 minutter på 67.
Med pilsnermalt bør du koke i 90 minutter og tilsette krydderene på 1-5 minutter før kokeslutt. (Du kan også vurdere å "tørrhumle" med krydder etter at ølet har gjært i 7 dager).

Lykke til med brygget.  :biersmile:

Tørkede kaffir leaves smaker (synes jeg) ikke så veldig godt når den er tørket. Bruk den ferske eller så kan du jo bruke limeskall?
Chili ville gjort seg i en thai inspirert pils

Tilbake
Topp