Flaket vs puffet

Stian Andreassen

Norbrygg-medlem
Hvor stor forskjell er det på flaket vs puffet korn, f.eks. hvete? Kan den ene erstatte den andre i si en ESB eller en wit? Eller bør man holde seg konsekvent til det oppskriften sier?

Det sies at puffet (torrified?) hvete gir bedre skumstabilitet til brygget. Jeg måtte bruke puffet hvete da jeg gikk tom for vanlig og fikk et flott skumlag med store bobler på ølet. Jeg har for øvrig ikke vært borti andre puffede korntyper.

Jeg tror puffet (torrified) og flaket (flaked) har mye samme effekt, men puffet skal visst gi en mer «toasty» smak. Skal prøve meg på en ESB, men klarer ikke å finne puffet hvete i butikken. De har bare puffet ris og puffet havre. Har 1 kg flaket hvete, og lurte på om jeg kunne bruke den, eller om ESB krever puffet …?

Sjå om dette kan hjelpe deg, hentet frå maltoversikt frå Norbrygg(trur eg:cool:)

Hvete malt Belgia - Til bruk i hveteøl
Hvete malt mørk Tyskland - Brukes i mørke hveteøl
Hvete malt Tyskland - Til bruk i hveteøl
Hvete / Flaket - Bidrar til kropp og skummdannelse
Hvete / roasted Tyskland - Sjokolade Hvetemalt. Brennt smak
Puffet Hvete - Brukes i belgiske Hvite og Wit bier. Krever Proteinrast

Hm, aldri tenkt på at de kunne brukes til brygging, må jo prøkreve

Har forøvrig brygget et par ESB og ordinary bitter og aldri brukt noen form for hvete så det er ikke noe en ESB nødvendigvis krever

Hm, aldri tenkt på at de kunne brukes til brygging, må jo prøves

Har forøvrig brygget et par ESB og ordinary bitter og aldri brukt noen form for hvete så det er ikke noe en ESB nødvendigvis krever

Sist redigert:
Tilbake
Topp