Flaske allerede etter 1 uke?

Jeg lagde en dobbel IPA sist helg. Allerede nå har den hatt en stabil FG over 3 døgn. Brygget har bare stått 8 dager å gjæret. Leser flere steder at det bør stå minst 2 uker, før en flasker. Men er det noe vits å vente? Hva oppnår en med å vente i 2 uker? Ølet vil jo fortsette å gjære og modne på flaskene, eller er det noe jeg har gått glipp av, som tilsier at jeg bør vente?
 
Du tørrhumler ikke?

Du kan godt flaske nå - men jeg ville bare gjort det hvis det er viktig å få det raskest mulig ferdig til servering. Modning skjer ikke like effektivt på flaske, og ei ekstra uke kan ikke skade ølet på noen måte. Men det kan gjøre det godt. Og antakelig noe klarere?

Et godt argument for å flaske med en gang, er at du finner ut om det går greit:).
 
Takker for svar. Nei ingen tørrhumling. Har egentlig ikke noe hast med å få ølet ferdig, men forstår ikke helt meningen med å vente når det har hatt stabil FG i over 3 døgn. Hvis det stemmer at modningen går fortere på gjæringskaret, så vil en kanskje få ølet drikkeklart fortere med å vente med å flaske?
 
En dobbel IPA uten tørrhumling? Come again?

Modningen, mtp de alt det som skjer avhengig av gjæren, rydde opp og fjerne litt rare smaker f.eks, går fortere på karet siden du ikke fjerner ølet fra gjæren, som du har mest av i karet.
 
skeptisk..., 150IBU og ingen tørrhumle.... 1pk M44 er I allefall forlite....Hva er SG nå?
 
Usmaker og høy FG, men høy FG er jo ikke i tilfellet ditt. Må ha vært noe lett fermenterbart i den miksen din?

Edit: Ser at det er med kandissukker.. Dette kittet blir rarere og rarere for hver gang jeg leser om det.
 
Virker som et øl tilpasset helt ferske ølbryggere som vil ha mest mulig IPA for the bucks ie max % og bitterhet.... At dette kan bli "velbalansert" er vel å ta meget hardt I. :)
 
Virker som et øl tilpasset helt ferske ølbryggere som vil ha mest mulig IPA for the bucks ie max % og bitterhet.... At dette kan bli "velbalansert" er vel å ta meget hardt I. :)
Forstår at du ikke har særlig til overs for dette settet, men er det kandissukkeret som plager deg? Eller er det tørrhumlingen som mangler?
Jeg har brygget flere sett fra olbrygging.no og har alltid endt opp med godt øl. Det som fikk meg til å velge dette settet denne gang var at det skal være satt sammen med utgangspunkt i Nøgne ø sitt two captains, som er etter min smak, et veldig godt øl + det er kun 85,- kroner i porto på denne siden.

Har dere noen forslag på hvor jeg kan/bør kjøpe meg et "mindre merkelig" all grain sett, neste gang?
 
Jeg har aldri skjønt hvorfor all-grain sett selger så godt som de gjør.
Hvorfor ikke kjøpe ingrediensene hver for seg og spare 40-50%?
Hvor handler du? Jeg har prøvd å sette sammen selv, men endte opp med høyere totalsum. Mener du at du klarer å brygge 25 liter for rundt 200 kroner?
 
Ingrediensene fra settet du kjøpte, som koster 499,-, koster 305,- i samme butikken.
Da har du sannsynligvis humle til overs.

Edit: Ser at det er 330g humle i settet, jeg beregnet 300g, 100g av hver type.
Men 150 IBU gir ingen mening så det er uproblematisk å kutte ned på humla på 60 og 45 min.

Edit2: Beklager, det ble visst en regnefeil, det blir 398,- for ingrediensene, 100 kroner billigere enn settet.
 
Sist redigert:
Ingrediensene fra settet du kjøpte, som koster 499,-, koster 305,- i samme butikken.
Da har du sannsynligvis humle til overs.

Edit: Ser at det er 330g humle i settet, jeg beregnet 300g, 100g av hver type.
Men 150 IBU gir ingen mening så det er uproblematisk å kutte ned på humla på 60 og 45 min.
Hvordan får du det til? Nå har jeg lagt i handlekurven alle ingrediensene, og totalsummen blir 493,-

Er det noe jeg ikke ser?

Edit, så først nå at du hadde editert.... Litt tidlig på morgen ;)
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2016-10-30 kl. 08.16.55.png
    Skjermbilde 2016-10-30 kl. 08.16.55.png
    119,8 KB · Sett: 26
Jeg startet selv med bryggesett, og syntes det var en fin vei inn i bryggingen. Man får det man trenger, og 'slipper' rester. Etterhvert går man litt lei LEGO og ønsker noe mer utfordrende. Når dette punktet kommer varierer fra brygger til brygger.
Mange fordeler med å kjøpe i løsvekt, men portoen kan bli høyere dersom man hele tiden kjøper i hele kilo. Jeg bor heldigvis i nærheten av flere bryggebutikker. Etterhvert vil behovet for oppbevaring melde seg. Jeg har en reol med spesialmalt En fryser til humle (og fat), og minst seks gjærkulturer som dyrkes opp ved behov. Samt flere store bøtter med basemalt som jeg kjøper i 25 kg sekker. Plassbehovet øker, men prisen blir mye lavere, og kreativiteten kan blomstre.
Ingenting galt med sett, men prisen blir høy og utvalget er avgrenset
 
Tilbake
Topp