Flaske eller ikke flaske?

Har brygget en saison med belle saison gjær, som har FG på 1,05 nå, og har vært stabil der i minst 3 dager.

Den har gjæret i 2 uker+ nå, og har vært1 uke på badet som er skrudd varmt, så den nok gjæret over 25 grader den siste uka.

Grunnen til jeg ikke har flasket enda er fordi det fremdeles plopper,men veldig sjeldent. Smaken er forsåvidt også god, men jeg kjenner ikke til stilen (første gang) så jeg vet ikke om den er der den skal være.

Kan det være ryddejobben til gjæren ikke er ferdig, og at det derfor fremdeles plopper litt av og til? Er bittelitt gjær igjen på toppen av ølet også så det har gjort at jeg har ventet litt.

Har den vondt av å stå litt til på badet eller bør jeg flaske snart? Er det ett fett hva jeg velger å gjøre?
 
Gir ingen mening at du har aktivitet hvis du har en stabil 1.005 over flere dager. Sikker på at de var du som rørte på gjæringskarret? Denne gjæren gjærer langt ut. Kan gå lenger ned, men ser du ikke bevegelse i SG, flask i vei
 
Jeg har endt på 1.03 og 1.02 med den, så gi den et par dager til. Må si at selv etter lang lagring er det for mye smak av den gjæren for min gane, så jeg vil ikke bruke den igjen. Forsøkte både varm og normal fermentering.
 
Gir ingen mening at du har aktivitet hvis du har en stabil 1.005 over flere dager. Sikker på at de var du som rørte på gjæringskarret? Denne gjæren gjærer langt ut. Kan gå lenger ned, men ser du ikke bevegelse i SG, flask i vei

Vil vel ikke kalle det aktivitet, men det kommer av og til Co2 ut av karet, kanskje 1 plopp hver annet minutt. jeg tror ikke på at den gjærer videre ned, for den har vært stabil på 4-5 dager nå, og jeg brygget på ekstrakt. Jeg er mer opptatt av om den holder på å rydde etter seg, men det burde den vært ferdig med siden jeg er på dag 16 nå vel. Vanligvis kjenner jeg en form for usmak hvis den ikke er ferdig med å rydde, og da lar jeg den stå, men saisonen smaker så mye, og så snodig, at jeg ikke klarer å bedømme om den er kommet i "mål"
 
Så lenge gjæren er aktiv vil den avgi Co2 som biproduct, du får bare vente å se. Har du f.eks en uønsket/overraskende infeksjon av bakterier gjør disse akkurat det samme, Co2 som biprodukt (f.eks lacto eller pedio).
 
Jeg kopierer og limer litt fra "Plopping i gjærlås og generelt om gjæring. Les dette først"

5. Det plopper fortsatt i gjærlåsen etter "lang tid"..?

Som oftest betyr det bare at co2 som er fanget i karet slipper ut av gjærlåsen, dette betyr IKKE nødvendigvis at det fortsatt gjærer. En væske (i dette tilfellet ditt øl) klarer kun å holde på en gitt mengde gass (i dette tilfellet co2) ved en gitt temperatur. Jo lavere temperatur, jo mer co2 klarer ølet ditt å holde på.
Hvis gjæringen er over, og du f.eks setter gjæringskaret varmere, så vil ølets evne til å holde på co2 synke med den økte temperaturen. Det vil si at den frigir co2 som har blitt skapt tidlligere i gjæringen. Det kan også ploppe rett etter at du har tørrhumlet. Altså ikke et tegn på aktivitet gjæraktivitet.


Tror aldri jeg har ventet så lenge at det ikke har forekommet "plopping" fra tid til annen før jeg har fatet\flasket. :)

Kjør på, er i allefall min mening dersom du har stabil fg.
 
Tilbake
Topp