Flaske eller kaste?

image.jpg Ser ut som eg har fått mugg eller liknande på toppen av vørteren min. Ikkje noko galt med lukt eller smak som eg klarer å bedømme. Er det infeksjon? Flaske eller kaste?

For å ha det sagt så har eg ikkje tilsatt bakteriekultur sjølv. Dette er ein ipa gjæra på gjenbrukt safale us05. FG ligg på 1012 som er om lag som venta. Eg har stukke om til nytt kar no for å sjå om dette kjem igjen og om der er noko som fortsatt ete av sukkeret. Men eg tar fortsatt i mot tips om dette berre er å flaske eller kaste.

Det ser småsuspekt ut det der.. Jeg har aldri opplevd dette ved bruk av US-05/WLP001.

Om du bestemmer deg for å flaske bør du følge nøye med slik at du ikke ender opp med flaskebomber.

Sikkert lurt å la det stå en uke eller to i romtemperatur. Er det infeksjon vil denne helt sikker blomstre opp da. Har det ikke skjedd noe (SG står stille og ingen biofilm) så hadde jeg flasket, korset meg tre ganger og satt flaskene på en slik måte at ingen kommer til skade om de sprekker. Så blir det spennende når du smaker den.
Er det brett vil den relativt kjapt gi seg til kjenne på flaskene når de står i romtemperatur. Brett blir litt opphisset av trykk og kan blomstre litt da. :)

Flasker du så sett dem i plastkasse med lokk eller (stort) håndkle over. Da slipper du øl og glassbiter over alt.

Lagring i plastkasse med lokk under karbonering er "standard procedure" her i heimen. Tar ingen sjanser der :). Men eg følgjer Per Buer sitt tips og lar brygget stå ei veke eller to ekstra for å sjå kva som skjer med det først. Kjem tilbake med oppdatering etter kvart....

Eg var inne på tanken dersom det er tegn til liv der om nokre dagar å ha det over på glassballong og teste om det kan bli noko interessant over tid. Men i så fall må eg investere i ballong, og eg veit ikkje om det er verdt det for dette brygget.

Eg var inne på tanken dersom det er tegn til liv der om nokre dagar å ha det over på glassballong og teste om det kan bli noko interessant over tid. Men i så fall må eg investere i ballong, og eg veit ikkje om det er verdt det for dette brygget.
Det er jo det som er umulig å vite. Kanskje du går glipp av et helt fantastisk øl, kanskje ikke.

Sist redigert:
Kupper tråden litt her, if I may...:)
Følgende var å se i min Amber Bjørk i dag:
En fin hvit film, med ganske store bobler (1-2 cm i diameter) jevnt spredd utover overflaten. Lukter og smaker OK, kanskje litt beskt, har SG.1.016 (litt høyere enn ønsket) Gjæret med S-04. Jeg har ikke hatt i brett, selv om jeg vurderte det fram til før helgen. Er den infisert? Finnes det håp?

Vedlegg

• IMG_1729.JPG
    IMG_1729.JPG
    179 KB · Sett: 169
Infisert. Hvis det finnes håp er det bare en måte å finne ut av, men da må du ha den over til noe som er oksygentett.

Infisert. Hvis det finnes håp er det bare en måte å finne ut av, men da må du ha den over til noe som er oksygentett.
= flasking og oppbevaring av flaskene på en måte og et sted som ikke innebærer fare for live, helse og innemiljø?

Eller det. Men da binder du opp flasker og plass. kjedelig å vaske de igjen. Og du bruker hevert/hva du nå bruker til noe som er infisert.

Min tanke iallefall.

Eller det. Men da binder du opp flasker og plass. kjedelig å vaske de igjen. Og du bruker hevert/hva du nå bruker til noe som er infisert.

Min tanke iallefall.
Da blir det kanskje en lystig kveld for dodraugen i morgen

Hvis det er brett fra et annet øl trenger det ikke være krise. Er det villgjær så er det neppe noe å samle på.

Hvis det er brett fra et annet øl trenger det ikke være krise. Er det villgjær så er det neppe noe å samle på.
Er nok villgjær. Tenkte det kunne komme fra sevja, men den er kokt i 60 min, så det virker litt rart. Bøtta har vært brukt til å samle sevje, så den er kanskje ikke rengjort og desinfisert godt nok?

Det er iallefall en sannsynlig forklaring. Sevje er jo perfekt mat for villgjær og den fikk jo sikkert litt tid til å blomstre godt opp. Det kan jo være rifter og slikt hvor det ikke nødvendigvis kommer star san til.

Tilbake
Topp