Flaske eller kaste?

Men de har trengt ett års tid på flaske for å gå fra å smake hoggorm til syrlig deilig rarøl
 
Så gøy å høre. Men vil jeg tro det er unntaket, @gustavf sin litt spissformulerte "sannsynligheten for at infisert øl skal bli bra er omtrent som at infisert melk skal bli til god ost" eller noe i den retningen bet jeg meg merke i.
 
Hmmm. Har god plass og mange flasker, så da tror jeg at jeg lar det stå en stund til, flasker (kanskje ikke alt) og avlegger rapport her om et års tid :)
 
Hittil har 2 av 2 infiserte øl blitt drukket opp med glede, og bunnfallet fra saisonen som hadde sprekk i gjæringskaret fikk først en slant øl gjæret med dennys favorite på flaska (fg18) før den har fått infisere en 10l glassballong med maibock som endte med fg20. Det står og putrer og bobler. Saison-ale-bock-villgjær-brygg... gleder meg til om ett års tid!
 
Ei oppdatering i forhold til mitt prosjekt. Eg lot ølet stå i plastdunken i to-tre veker ekstra. "Snerken" på ølet kom tilbake, men det skjedde ikkje noko meir. OG falt 0-2 punkt (litt unøyaktig måling). Fortsatt intet galt med lukt, men kanskje litt skarpere smak enn venta (men eg er ikkje fryktelig dreven i smak og usmak på ikkje karbonert øl). Eg tok i alle fall sjansen på å flaske det no, så får vi sjå.

Men så eit spørsmål: gitt at eg har hatt infeksjon. Kor drastisk går de til verks for å få den vekk frå utstyr? Held det med vanleg starsan-rutine? Tyngre stoff (narkotiske/kjemiske/begge deler)? Skifte ut utstyr?
 
Jeg kasta mitt utstyr, prøvde først å rengjøre pluss starsinere, men det var ikke nok så det gikk i søpla.

Men hører andre sier man kan berge utstyret så ikke hør på meg;)
 
Slanger og slikt som har blitt brukt viĺle jeg kanskje byttet ut. De gangene vi har hatt syke gjæringskar har vi latt de stå med klorvann noen dager, og infeksjonene har ikke kommet tilbake.
 
Oppdatering: Min "infiserte" amber har nå stått i to måneder i fred og SG har gått ned til 1.006 (fra 1.016) og det meste av snerket er borte (se bildet tidl. i tråden). Den smaker allerede bra, tørr, lett syrlig, men med et solid maltpreg. Skal la den stå noe mer tid før jeg flasker den, men har nå godt håp om at jeg får et godt øl ut av dette, samt kanskje min egen husgjær, basert på en blanding av mest S-04 og litt lokal villgjær! Tenker å vaske gjæren godt og lage et testbrygg eller to. Rapport(er) vil følge :). Fortsatt god sommer!
 
Bare husk at gjærblandinger ikke egner seg som husgjær, siden en av gjærene fort vil dominere og ta over hele greia.
Godt å høre at det ser lovende ut.
 
Bare husk at gjærblandinger ikke egner seg som husgjær, siden en av gjærene fort vil dominere og ta over hele greia.
Godt å høre at det ser lovende ut.
Takk for tips. Det er vel absolutt mest S-04 i kaken på bunnen. Skal gi det et lite forsøk i alle fall...
 
Tilbake
Topp