Flaske Imperial Stout

Hei.

Skal flaske en Imperial Stout i løpet av uka. Den hadde en OG på 1100 og har gjæret ned til FG 1027. Hvor mye sukker bør jeg bruke til karbonering og bør jeg tilsette mer gjær ? Gjærtypen som er brukt er US 05. Håper på gode råd :)
 
Hei.

Jeg foretrekker ikke så mye kullsyre i Imperial Stout's, så jeg karbonerer med 4,5 g farin pr.liter.
Brygget en Imperial Stout (OG 1096, og WLP 013) i februar i fjor, gjæra var tydeligvis helt utslitt for det ble null kullsyre i den. Selv om den stod lenge til karbonering, ihvertfall en mnd på 23-24 grader.
Satte den uansett til lagring i uthuskjelleren, og tok den fram igjen i begynnelsen av desember-13, åpnet alle faskene og tilsatte "en dæsj" rehydrert Nottingham gjær.
Stod så to uker i 23 grader og da ble det passende kullsyre.
Us-05 er vel kanskje mer robust mtp alkohol toleranse enn Wlp 013, men jeg personlig ville nok tilsatt litt gjær ved flasking.
 
Det kommer ann på hvor mye kullsyre du vil ha i stouten. Iaha sitt eksempel på 4,5 gram sukker per liter vil bli 90 gram på 20 liter.
 
Regner med det var gjærmengde du tenkte på, det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg har aldri tilsatt ekstra gjær før i forbindelse med flasking, dette lurer jeg på selv også. Sikkert noen som vet...?
 
Tilsette hvor mye gjær og skal jeg gjøre det når jeg tapper om til det nye karet før tapping ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp