Flaske juleøl etter 3 -4 uker

loebrygg

Norbrygg-medlem
Drar på ferie om et par uker og vurderer å sette en liten batch SHA, juleøl/american strong ale, OG 1.096, WLP007
neste helg før jeg drar
Da får jeg ikke flasket før etter 3 -4 uker, kanskje 4 1/2
Går det bra?

Hvis den får gjæret ned tilstrekkelig de to fleste ukene, tror jeg nok det vil være relativt uproblematisk. Alkoholprosenten vil sørge for at det holder seg basseluskfritt. ;)

Men hvis den gjærer fort ut, slik 007 ofte gjør
vil det vel være en fare for at gjæren gir seg og jeg vil oppleve flatt øl igjen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Engelsk gjær har jo en tendens til å lime seg fast i bånn i både flasker og fat, så jeg ville ikke stilt på den nei. Kanskje en pakke us05 fordelt på flaskene gjør susen...

Litt av grunnen til at jeg vurderer å brygge er fordi det er snakk om en pose feil bestilt malt som jeg egentlig skulle ha brygga med for tre uker siden
Men den tåler vel en måned eller to, vakumert

Gjør som Mats sier og pitch en US05-pose tre-fire dager før du flasker. Jeg ville ikke gjort det samtidig i tilfelle US05 kan finne på å spise noe WLP007 har latt ligge igjen. Så da har den et par dager på fordøye evt. sukkerrester.

Hva med å gi karet en dult før du
Men hvis den gjærer fort ut, slik 007 ofte gjør
vil det vel være en fare for at gjæren gir seg og jeg vil oppleve flatt øl igjen?

Gjæren gir seg ikke i den forstand at den dør, eller streiker. Den bare legger seg i dvale. Hadde dette vært et problem ville det jo vært vanskelig å repitce 007 slurry, men det er det jo ikke.

Hvis du kanskje gir karet en dult eller swirl idet du nærmer deg slutten av dunken, så vil du få med deg litt gjær over i flaskekaret, og når 007 kjenner at det blir litt mer hyggelig temperatur og ser at det er noe sukker den kan spise opp, så vil den nok gjøre det. 007 legger seg som en stein på bunn, tror du bare må sørge for å få med nok over på flasker.

Var egentlig det jeg mente
At 007 limer seg til bånn
Har også vurdert om det ikke er lurt å gi gjæringkaret et lite dult før tapping
Nå her jeg vendt alle flaskene med den forrige juleøllen som viste seg å være flat, så går vi se om en ukes tid

Tilbake
Topp