Flaske vørter

Jo, men forutsetter at den ikke blir utsatt for mulig forurensing, noe den blir når du flytter den over på flaske. siden du ikke skal tilføre gjæra som aller helst vil få overtaket som herre i vørteren blir eventuelle bakterier alene om all maten.

Jeg har pled å ta av et syltetøy glass med vørter fra vert brygg før jeg tar i gjæren. Hvet ikke helt hvorfor men det har nå blit sån. Jeg har latt de stå i kjøleskapet. Har smakt på noen av de og de virker helt greie smaker som vørter pleier å gjøre borset fra et par som har fått mer smak som sur øl antar at det er en eller annnen infeksjon men det har på ingen måte vært vondt.

hiv flaskene i oppvaskmaskinen på 70grader programmet hvis du har det, evt renseprogram. Automagisk pasteuriseringsapparatur rett i kjøkkenbenken. (har ikke prøvd dette selv, lest om på homebrewtalk sin cideravdeling)

mikslen skrev:
Tim skrev:
Tenker du å bruke det til starter?

Jepp! Men blir vel nødt til å pasteurisere det etter flasking
Nope :)
Hvis du bruker det til starter, gjør som meg, hiv det i fryseren, og kok starter av det. Funker det, og husk å blande ned til ca 1040 med vann :)
Starteren kokes, vørteren har vært fryst. Fungert for meg, og jeg er paranoid nok :)

Hva med å bare helle dette kokende oppi rensede flasker for deretter å la det avkjøles på benken med alu. folie over og deretter korke med star-sannede korker?

kintii skrev:
Hva med å bare helle dette kokende oppi rensede flasker for deretter å la det avkjøles på benken med alu. folie over og deretter korke med star-sannede korker?

Hvorfor ikke bare korke den varm da blir det jo akkurat som å sylte. allikevel viss du skal oppbevare vørteren lenge bør den trykk kokes. For vørteren er langt fra steril etter kok.

Angående frysing så har jeg hørt at det kan gi oksidert smak til ølet, vet ikke om det stemmer dog.

Tilbake
Topp