Flaskebombe!

ole84 skrev:
katla skrev:
Ellers må eg igjen få reklamera for dei fine 1/2 liters plastflaskene frå Coopers.  Dei kan brukast omigjen og omigjen - jamvel korken.  Dei eksploderar ikkje.    Du kjenner på dei når karboneringa er ferdig - då er dei harde.  Dei er lette som tomgods.  Dei knuser ikkje.  Dei har oksygenbarriera og er brune.



Noen nettbutikk som selger de?
Er de så harde at du ikke klarer å "bøye" de i hele tatt når karboneringen er ferdig?

For eksempel her: http://www.bryggselv.no/products/flaske-pet-05l-coopers-24-stk
 
ole84 skrev:
Er de så harde at du ikke klarer å "bøye" de i hele tatt når karboneringen er ferdig?

Når du har fylt dei kan du trykkja inn sidene litt - når dei er karbonert er dei mykje hardare i sidene pga. trykket - slik brusflasker i plast er før dei er opna.   

Det er 2 "ulemper" med dei: 

a) den vanlege metoden med å festa etikettar (melk på baksida av papiret) funkar dårleg på dei. Eg brukar vanlege 36*72 mm etikettar som eg skriv på skrivaren min - det er nok for meg - men for dei som vil ha store bilder og mykje tekst er det neppe godt nok.

b) Undersida er ikkje så flat at dei står veldig godt i mitt gammaldagse kjøleskap der hyllene ikkje er av glas men av metallriller. 
 
Jeg bruker coopers og fikk infeksjon i ei flaske. Den begynte å bule litt. Åpnet den på balkongen og den skjøt ned i gulvet, ølspruten stod over alt. Ante meg noe slikt i forkant, så jeg var i bar overkropp. Mye lettere å vaske bort en øldusj enn å plukke glasskår fra brystkassen.
 
Vi sjekker karbonering etter 5-7 dager etter flasking,er det da mye trykk i flaska så må vi være på vakt og settes dem så kaldt som muligter det så mye trykk at ølet kommer sakte ut etter åpning (sett dem kaldt)så kontroller annenhver dag til det er stabilt vis det skulle fosse ut må det lettes på trykk i alle flasker etter min meningvi har ennå ikke hatt flaskebomber men har hatt brygg med mye skum som renner sakte ut når flasker blir åpnet og vi trur det har kommet av flasking med for høy FG,vi har da satt dem kaldt og det har gått bra
 
Jeg kan hvertfall anbefale å merke av de siste par/tre/fire flaskene som tappes. Det er opptil flere ulike rare ting som kan skje mot slutten av flasking, og disse siste flaskene egner seg derfor bra til å bli test-åpnet litt underveis i karbonering osv. Men det aller siste grumset i karet bør kanskje ikke flaskes uansett da. (Jeg merker også av de første to)

Noen av tingene som kan skje på slutten:
-Sukkerlaken kan ha blitt liggende med høy konsentrasjon på bunnen, da blir det farlig i de siste flaskene.
-De siste flaskene er mer utsatt for infeksjon, rett og slett fordi luft/støv/dritt har fått mer tid til å lure seg borti overflaten av ølet som flaskes. Når da overflaten kommer ned mot tappekranen er det dessuten typisk at ølet blir litt virvlet sammen i tillegg, hvertfall hvis man bikker litt på karet for å få med siste rest.
-Generelt grums og humlerester + dritt blir også liggende nedi bånn.

Har aldri hatt bomber, men har altså opplevd at de siste flaskene har vært geysir, eller bare skummet over, men at alle de andre flaskene har vært helt fine. Da er man ganske glad at de er merket av og ikke befinner seg midt i en kasse!  :eek:
 
Tilbake
Topp