Flaskebombe!

Det er krigssone hjemme nå. Har hatt 5-6 flasker som har gått i lufta på under 6 timer. Satt ett par meter unna når den siste smalt. Det var så det peip i øra og glasskår å øl spruta utover hele rommet.  :noway:
Jeg har brygget et Brewolution øllsett som heter Hoppy Hougardia. Det er en hoegaarden klone. FG på 1020 ved flasking. Jeg hadde i ca 115gram sukker blandet ut i 2dl vann. Jeg helte laken i bøtte og sugde øllet fra gjæringsbøtta over i bøtta med sukkerlake. Fikk en sånn "whirlpool effekt". Der gikk det i skrivende stund en til i lufta ja...... Lurer på hva som har gått galt? Er det for dårlig utblanda lake? Med dette tempoet går vel alle flaskene i lufta, så det ser ut til at mange har fått for mye karbonering? Øllet stor å gjæra i 2 uker. Så flaska jeg de, og lot de stå 2 uker til. Etter en uke gikk den første i lufta. Da flytta jeg alle over i et kar så det ikke skal renne utover når fler går i lufta. I går når de to ukene hadde gått, smakte jeg på to av ølla. De smakte godt. I samme gata som original hoegaarden. De skummet over når jeg åpna flaska. Det var etter dette krigen starta. Da hadde jeg jo rørt på flaskene, så kanskje dette satte det i gang. På under ett døgn har nå altså 7 flasker gått i lufta. Da må det vel være noe mer enn svake flasker?
 
Eg har eit lite triks eg brukar når eg ein sjeldan gong fyller på glasflasker:  eg lar flaskene står til karbonering i eit gjæringsspann med loket på.  då overlever iallefall omgjevnadane tenkjer eg.  ikkje at noko har gått i lufta så langt.   

Ellers må eg igjen få reklamera for dei fine 1/2 liters plastflaskene frå coopers.  Dei kan brukast omigjen og omigjen - jamvel korken.  Dei eksploderar ikkje.    Du kjenner på dei når karboneringa er ferdig - då er dei harde.  Dei er lette som tomgods.  Dei knuser ikkje.  Dei har oksygenbarriera og er brune.
 
katla skrev:
Ellers må eg igjen få reklamera for dei fine 1/2 liters plastflaskene frå Coopers.  Dei kan brukast omigjen og omigjen - jamvel korken.  Dei eksploderar ikkje.    Du kjenner på dei når karboneringa er ferdig - då er dei harde.  Dei er lette som tomgods.  Dei knuser ikkje.  Dei har oksygenbarriera og er brune.

Føles bedre å ha i innsjekket bagasje når man reiser med øl også :)
 
Garden_Snake skrev:
Det er krigssone hjemme nå. Har hatt 5-6 flasker som har gått i lufta på under 6 timer. Satt ett par meter unna når den siste smalt. Det var så det peip i øra og glasskår å øl spruta utover hele rommet.  :noway:
Jeg har brygget et Brewolution øllsett som heter Hoppy Hougardia. Det er en hoegaarden klone. FG på 1020 ved flasking. Jeg hadde i ca 115gram sukker blandet ut i 2dl vann. Jeg helte laken i bøtte og sugde øllet fra gjæringsbøtta over i bøtta med sukkerlake. Fikk en sånn "whirlpool effekt". Der gikk det i skrivende stund en til i lufta ja...... Lurer på hva som har gått galt? Er det for dårlig utblanda lake? Med dette tempoet går vel alle flaskene i lufta, så det ser ut til at mange har fått for mye karbonering? Øllet stor å gjæra i 2 uker. Så flaska jeg de, og lot de stå 2 uker til. Etter en uke gikk den første i lufta. Da flytta jeg alle over i et kar så det ikke skal renne utover når fler går i lufta. I går når de to ukene hadde gått, smakte jeg på to av ølla. De smakte godt. I samme gata som original hoegaarden. De skummet over når jeg åpna flaska. Det var etter dette krigen starta. Da hadde jeg jo rørt på flaskene, så kanskje dette satte det i gang. På under ett døgn har nå altså 7 flasker gått i lufta. Da må det vel være noe mer enn svake flasker?

FG på 1020 virker veldig høyt, hva var OG ?. Jeg brygget en belgisk wit (all grain) og hadde OG 1043 og FG 1010, primet med 8 gr sukker pr liter. Jeg har kjøpt en av de største plastkassene med lokk på Ikea som jeg setter flaskene i under karboneringen. Har ikke hatt noen bomber uansett på 37 batcher, men greit å vite at de står "sikkert".
 
Hva var OG og hvilken gjær brukte du? En FG på 1020 er høyt for en witbier, og tradisjonell witbier-gjær jobber ganske sent. Ikke umulig du har flasket ølet for tidlig, og derfor har for mye futt i flaskene. Jeg hadde kjørt på meg verneutstyr og åpnet flaskene...
 
Jeg sleit litt med å lese av pga litt skum og fikk ikke samme avlesninga på hydrometeret for hver gang jeg slapp det nedi. Men leste av 1015 - 1020 FG før jeg tappet på flaskene. Leste av OG på 1058/59 før gjæring. I oppskriften står det OG 1061 og FG 1015, så trodde jeg var i nærheten.... Har nå kjøpt plastkasser med lokk på europris jeg skal sette dem som er igjen i. Tok på værneutstyr å lettet på korken for å ta av trykk. Freser ganske bra kan du si... Holder på nå i skrivende stund. Skal korke dem på nytt. Dette er første gang jeg brygger.
 
Med de OG - FG målene jeg oppga, virker det galt? Trodde jeg var innfor i forrhold til oppskriften eller? Kan det være at det ikke var ferdig gjæret som gjør att det gjærer så fælt på flaskene? Eller har jeg bomma på noe med sukkerlaken?
 
Slapp du hydrometret nedi gjæringsspannet? Her er det mulighet for infeksjon. Bruk tappekran eller desinfisert hevert for å hente ut prøver for måling.

Ang. sukker delere du 115 gram på antall liter du flasket så har du gram per liter. Vanligvis fungerer 6 g per liter finfint. Men det er ingen krise om det er mer.

Som de andre tipper jeg årsaken er at 1.020 er for høy FG i dette tilfellet.

Om du måler samme gravitet over tre dager og den ikke har endret seg, bør den være klar for flasking.
 
vbang skrev:
Om du måler samme gravitet over tre dager og den ikke har endret seg, bør den være klar for flasking.

Ville vært forsiktig med denne tredagersregelen når det gjelder Wit. Lag FG er tingen, hos meg lar jeg den stå i 3 uker, før jeg gjør noe med den.
 
Jeg slapp ikke hydrometeret ned i karet. Tappet ut å målte. Hydrometeret var også nøye desinfisert. Hadde også beregnet 6 gram sukker per liter. Så det skulle også være riktig. Men jeg sjekket ikke FG over flere dager. Det er vel her jeg kanskje gikk i fella? Jeg målte etter 2 uker som opskriften sa. Oppskriften oppga FG til 1015, her målte jeg 1020-1015 (fikk den ikke til å lande på samme tallet hver gang jeg slapp den nedi, men landet flest ganger på 1015. Var litt vanskelig å lese nøyaktig pga litt skum). Som sagt er dette første brygget mitt, så jeg trodde jeg var innafor. Men dersom jeg hadde ventet litt lenger, å målt samme FG flere dager på rad så betyr vel det at gjeringen er ferdig? Må vel passe på dette neste gang. Blir det riktig å konkludere med at øllen sansynligvis ikke var ferdig gjæret før jeg tappet den på flaskene? Og at sukkerlaken i tilleg skapte Øl-granater?  :jaha:
 
Garden_Snake skrev:
Jeg slapp ikke hydrometeret ned i karet. Tappet ut å målte. Hydrometeret var også nøye desinfisert. Hadde også beregnet 6 gram sukker per liter. Så det skulle også være riktig. Men jeg sjekket ikke FG over flere dager. Det er vel her jeg kanskje gikk i fella? Jeg målte etter 2 uker som opskriften sa. Oppskriften oppga FG til 1015, her målte jeg 1020-1015 (fikk den ikke til å lande på samme tallet hver gang jeg slapp den nedi, men landet flest ganger på 1015. Var litt vanskelig å lese nøyaktig pga litt skum). Som sagt er dette første brygget mitt, så jeg trodde jeg var innafor. Men dersom jeg hadde ventet litt lenger, å målt samme FG flere dager på rad så betyr vel det at gjeringen er ferdig? Må vel passe på dette neste gang. Blir det riktig å konkludere med at øllen sansynligvis ikke var ferdig gjæret før jeg tappet den på flaskene? Og at sukkerlaken i tilleg skapte Øl-granater?  :jaha:
Hei. Jeg vet ikke hva grunnen er, men jeg opplevde en gang å tilsette 1 teskje sukker på 0,5 l flasker, og likevel var det en geysir når jeg åpnet de. Dette var mitt første brygg, og jeg er 99% sikker på at det var infisert.
 
Jeg er ganske sikker på at det ikke var infisert. Nå har ikke jeg smakt infisert øl, men hører man godt merker om det er det. Jeg smakte på to av ølla i går, å det var drikkende. Mener igrunn det var ganske i samme gata som original Hoegaarden.
Jeg glemte å nevne hvilken gjær jeg brukte. Det var Mangrove Jack's craft series yeast M20. Bavarian wheat.
 
vbang skrev:
Slapp du hydrometret nedi gjæringsspannet? Her er det mulighet for infeksjon. Bruk tappekran eller desinfisert hevert for å hente ut prøver for måling.
Det blir vel strengt tatt ikke særlig større infeksjonsfare av å legge oppi et desinfisert hydrometer enn en desinfisert hevert..?
 
Garden_Snake skrev:
Jeg er ganske sikker på at det ikke var infisert. Nå har ikke jeg smakt infisert øl, men hører man godt merker om det er det. Jeg smakte på to av ølla i går, å det var drikkende. Mener igrunn det var ganske i samme gata som original Hoegaarden.
Jeg glemte å nevne hvilken gjær jeg brukte. Det var Mangrove Jack's craft series yeast M20. Bavarian wheat.
ok. Det er jo et hydrometer som måler når gjæringa er ferdig? Skal stå "bottle" på den.
 
Hva oppskriften sa og hva det står på hydrometeret er ikke egentlig av betydning, det viktige er hvilken utgjæring du faktisk får i ditt øl. Ølet er ferdiggjæret når det ikke er mer sukker igjen som gjæren kan spise. Hveteølgjær jobber gjerne sent, og det høres ut som du rett og slett har tappet på flasker før ølet var helt utgjæret. Vær forsiktig med flaskene, få dem åpnet og bli kvitt potensielt MEGET farlige flaskebomber.
 
katla skrev:
Ellers må eg igjen få reklamera for dei fine 1/2 liters plastflaskene frå Coopers.  Dei kan brukast omigjen og omigjen - jamvel korken.  Dei eksploderar ikkje.     Du kjenner på dei når karboneringa er ferdig - då er dei harde.   Dei er lette som tomgods.  Dei knuser ikkje.  Dei har oksygenbarriera og er brune.

Noen nettbutikk som selger de?
Er de så harde at du ikke klarer å "bøye" de i hele tatt når karboneringen er ferdig?
 
Tilbake
Topp