Flaskebomber..

Naxi

har tenkt litt på dette med flaskebomber, da jeg ikke vil lagre all ølen min i stua, men kanskje helst sette det ned i kjelleren. men jeg vil ikke få en sinnsyk vaskejobb på ski, dekk, klær og generelt alt rotet man har stuet vekk.

Når skjer det mest sannsynlig at flaskene går i lufta?

1 uke etter flasking, 2, 3?

Når er faren egentlig over?
Kan man klarbonere flaskene i et gjæringskar med lukk over f.eks?

Ikea, Europris, Jysk eller tilsvarande butikkar har store plastkasser med lokk til ein billig penge, som er meget godt egnet til å plassere flasker til karbonering i. Eksploderer dei, så blir sølet samla på ein plass, og ikkje rundt omkring i rommet... :)

Faren er egentlig aldri over. Det kan skje månedsvis etter flasking.

Men med riktig:
- Utgjæring - 2 eller fleire dagar med samme SG
- Hygiene/reinhold -  gjennom heile prosessen - slik at du ikkje får infeksjon
- Karboneringsukker - både mengde og utblanding
- Flaske - ikkje skada/svake flasker. Norske flasker er solide.

Så er sjansen svært svært låg.

Anbefaler dog Idar sitt forslag om plastkasser med lokk som du kan låse - bra for nattesøvna. Greit å flytte flaskene i også. Kjøp så store at du kan la flaskene stå oppreist i kassa slik at bunnfallet er - ja i botnen.

Jeg har aldri fått flaskebomber, har kun fått skikkelige fontener med korken som fyker av når jeg åpner den med åpneren. Disse bryggene blandet jeg gjærtyper ved omstikking. Det skal jeg ikke gjøre igjen.

amatøren skrev:
Med skrukorker og plastflasker er verda bekymringslaus.

Rent bortsett fra at ganske mange plastflasker ikke er tette nok og slipper kullsyren ut...

Gahr skrev:
amatøren skrev:
Med skrukorker og plastflasker er verda bekymringslaus.
Rent bortsett fra at ganske mange plastflasker ikke er tette nok og slipper kullsyren ut...
Har aldri opplevd dette då eg har fått god karbonering med dei vande 6-7g per liter, men det er nok viktig å styre unna desse mjuke plastflaskene som etterkvart har kome på div billege brusmerker. Her gjeld dei harde flaskene som td Farris.

Naxi: Brygget er gjæra i plastdunk, og skal naturlegvis flaskast på plast hehe.

Farrisflasker lekker CO₂. Har hatt flasker stående i kjellerboden noen måneder, og det er absolutt merkbar forskjell. Ikke holder de det skadelige lyset ute heller.

Det rent estetiske er jo et kapittel for seg, men det er forsåvidt underordnet.

Eg lagrar blanke flasker i eit mørkt skap. Godt mogleg det lekker litt ved vanleg attskruing. Eg vrir korkene godt igjen med ein klut...

Jeg fikk bomber detonert i kjelleren ca et halvt år etter flasking. Det var noe av det skumleste jeg har vært med på. Og jeg har sett alle Nightmare on Elm Street-filmene! (bortsett fra Freddy vs Jason...)

hadde en flaske som eksploderte etter en ukes tid med karbonering. etter to uker hadde ingen flere eksplodert og jeg har satt dem i kjøleskap.  vil det fremdeles være fare for eksplosjon eller vil trykkoppbyggingen stoppe ved kjøleskaptemperatur?

Fikk en ide om å karbonere med 8g/l på dobbel ipan jeg satt for noen uker siden, men var jævlig mye turb nesten 5 liter som gikk til spille så i realiteten så er det 10g/l. Litt nervøs for den altså    .....

samme som skjedde med meg.  regnet ut sukker til 22 liter, men klarte å virvle opp noe trub som resulterte i at jeg kun fikk 17 liter i omstikkningskaret og dermed for mye sukker.  satser på at det var en svakhet i den ene flasken som gjorde at det smallt.

Tilbake
Topp