Jeg lånte bort bryggeutstyret mitt til en kollega sist helg for at han skulle brygge sin egen ale til et rakfisklag han skal ha lørdag 7. november. Han har vært observatør og medhjelper hjemme hos meg ved en anledning, men nå var han overlatt til seg selv, riktignok med grundige skriftlige anvisninger og åpen telefonlinje (kollegaer= null tellerskritt). Alt gikk bra med bryggingen, som altså foregikk fredag 16. ds. Spørsmålet mitt er bare hva som anbefales for at han skal ha klart (dvs ferdig) ale med futt i til den 7.11. Det er vel bare tiden og veien i beste fall. Jeg har sagt at han kan ta en omstikking etter en uke, sekundærgjæring en ukes tid og deretter flaskemodning med sukker i åtte dager. Men kanskje det er mulig, og en bedre løsning, om han dropper sekundærgjæringen og fremskynder flaskingen noen dager? Gir dette bedre muligheter for å få skikkelig futt i flaskene uten at gjæringen i bøtta avsluttes for tidlig? Andre løsninger?
Han brukte 11 g Brewferm (?) K-97 overgjær, rehydrert. OG ble målt til ca 1.050. Det begynte å boble første natten/morgenen.
Han brukte 11 g Brewferm (?) K-97 overgjær, rehydrert. OG ble målt til ca 1.050. Det begynte å boble første natten/morgenen.